Rijtest

Rijtest: SsangYong Korando e-Motion (2022)

Iedere constructeur moet tegenwoordig aan de stekker, en dat is niet anders voor kleinere spelers als SsangYong. Het heeft dan ook even op zich laten wachten, maar nu is het de Koreanen toch in gelukt om hun eerste EV op poten te zetten. Slaagt deze Korando e-Motion er – ondanks wat zijn naam doet vermoeden – in om de merkwaarden staande te houden?

Bij de lancering van de SsangYong Korando werd het ons al plechtig beloofd: er zou een zuiver elektrische versie komen. Dat is intussen alweer drie jaar geleden, en in die tijd zaten wij rustig verwachtingen op te bouwen. Nu is hij er eindelijk, en worden die verwachtingen nog wat extra bijgesteld door zijn opmerkelijke naam. Dit is namelijk de SsangYong Korando e-Motion, en dat is niet alleen de eerste elektrische auto van de constructeur maar ook meteen de snelst accelererende auto die ze ooit op de markt gebracht hebben. Wordt dit dan wel een SsangYong zoals al hun andere modellen, of staan onze zintuigen voor het eerst op het punt geprikkeld te worden in een auto met het gevleugelde logo op de front?

Zeg het met kleur

Van buitenaf lijken de Koreaanse ontwerpers alvast voor die eerste aanpak gekozen te hebben. Zo blijft het gros van de carrosserie behouden, en schuilen de verschillen in de details. Vooral vooraan zijn die prominent aanwezig, want zoals het een EV betaamt is de grille van deze e-Motion gesloten. De auto krijgt ook een iets meer gestroomlijnd setje bumpers mee, en diezelfde lijn wordt subtiel doorgetrokken in de flanken. Zo wordt je elektrische Korando meteen voorzien van 17-inchvelgen, al moet je door hun platte ontwerp wel twee keer kijken om te geloven dat het niet gewoon om enorme wieldoppen gaat. Achteraan onderscheidt de e-Motion zich dan weer enkel met zijn heldere lichtunits. Van veraf zou je deze elektrische versie dus best kunnen verwarren met de doordeweekse verbrando-Korando, of toch indien je ietwat kleurenblind bent…

Image
SsangYong Korando e-Motion 2022

De Koreanen overladen het hele ontwerp namelijk van de blauwe toetsen, van de spiegelkappen tot de sierdelen in de koplampen en de beschermplaat onder de achterbumper. Ook binnenin wordt de blauwe draad trouwens doorgetrokken, en dan hebben we het niet alleen over een achtergrondkleurtje in het bestuurdersdisplay. Je vindt namelijk nog fluoblauwe accenten op het stuur, en zelfs de bovenzijde van het dashboard en de zetels werden overtrokken met een soort blauw imitatieleer. Het moet geleden zijn van ergens begin de jaren 2010 dat we een fabrikant nog eens met zo veel kleurenspel zagen uitpakken op een EV, dus de Koreanen moeten wel heel trots zijn op hun eerste elektrische model.

Afgesteld op comfort

De Korando e-Motion krijgt dan ook meteen een aandrijflijn mee die kan tellen. Op de vooras rust namelijk een elektromotor met 190 pk en 360 Nm koppel, waarmee deze 1.765 kilogram zware SsangYong naar de 100 km/u accelereert in 8,5 seconden. Dat is zeker vlot genoeg om je mannetje te staan in het dagelijkse verkeer, al zouden we er daarom de naam ‘e-Motion’ nog niet op kleven. Los daarvan is ook de rest van de apparatuur niet verkeerd. Zo bleek zijn accupakket van 61,5 kWh tijdens onze test goed voor om en bij de 300 kilometer actieradius, waarbij ons verbruiksgemiddelde strandde op 18,7 kWh/100 km. Dat is acceptabel voor een elektrische SUV, en indien je toch niet toekomt met je ene laadbeurt kan je onderweg snelladen tot maximaal 78 kW waardoor je in een half uurtje weer aan 80% batterijcapaciteit zit.

Image
SsangYong Korando e-Motion 2022

Binnenin de Korando e-Motion is het trouwens aangenaam vertoeven, want in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden is deze auto vooral afgesteld op comfort. Dat doet hij dan ook niet verkeerd: zijn dempers zijn zo zacht, zijn stuurgevoel is zo moeiteloos en zijn aandrijflijn is zo stil dat je meteen de rust in jezelf terugvindt. Het is ook gewoon aan te raden om op die manier met de elektrische Korando om te gaan, want van een potje dynamisch sturen wordt deze auto hoegenaamd niet gelukkig. Daarvoor ontbreekt het zijn onderstel aan precisie, om het nog niet te hebben over de voortrein die bij volgas in een bocht het liefst al zijn 190 paarden rechtdoor wil sturen in één overweldigende onderstuurgalop. Verwacht je echter geen sportieve prestaties, dan positioneert deze SsangYong zich regelrecht in de categorie ‘niet slecht’.

Deuntjes en biepjes

Die lijn wordt ook doorgetrokken tot in de binnenruimte. We zouden zelfs verder durven gaan: binnen zijn segment pakt de Korando het qua ruimte-aanbod voorbeeldig aan. In zijn elektrische gedaante komt daar geen verandering in, want je merkt aan de binnenafmetingen niet dat er een elektrische krachtbron en een accu in deze SUV gelepeld werden. Je blijft dus riant zitten voor- en achterin de SsangYong, en ook het koffervolume is met zijn 551 liter identiek aan dat van gelijk welke reguliere Korando. Aan de vorm van de koffer is het wel even wennen, want een aanzienlijk deel van de ruimte schuilt onder de vloerplank. Daar kan je dan wel de laadkabel kwijt, wat toch altijd mooi meegenomen is in een EV.

Image
SsangYong Korando e-Motion 2022

Ook de bediening binnenin de auto zit ergonomisch niet slecht in elkaar, al blijft deze Koreaan wel aan een aantal on-Europese trekjes vasthouden. Dat begint al bij alle deuntjes en biepjes die hij laat horen om je te verwelkomen, uit te zwaaien of gewoon te laten weten dat hij nog steeds leeft. Zelfs aan de buitenzijde worden er soms muziekjes afgespeeld, wat ronduit beschamend kan zijn indien je – we zeggen maar iets – ’s morgens naast de wachtrij aan de lokale bakker parkeert. Gelukkig kan je die na wat zoekwerk stuk voor stuk afzetten in het menu, dus de volgende gebruiker van ons testexemplaar mag ons dankbaar zijn. Verder zit alles best herkenbaar in elkaar, met een overzichtelijk bestuurdersdisplay en een 9-inchscherm met sneltoetsen errond voor infotainment. Enkel een sneltoets voor de radio ontbrak wat ons betreft nog, maar gelukkig zijn daarvoor ook knopjes voorzien op het stuurwiel.

MG ZS EV-vaarwater?

Tot nu toe blijkt deze SsangYong Korando e-Motion dus geen slecht alternatief in de markt van de elektrische SUV’s, en ook zijn prijskaartje verandert daar niet meteen iets aan. Je haalt er namelijk eentje in huis vanaf 38.990 euro, wat niet verkeerd is voor een EV van dit formaat met een aanvaardbare actieradius. Voor die prijs krijg je trouwens ook geen slecht uitgeruste auto mee, met meteen dat bestuurdersdisplay maar ook zaken als adaptieve cruisecontrol, keyless entry en go, automatische klimaatregeling in twee zones en verkeersbordherkenning. Verwarmde zetels en een groter infotainmentscherm met navigatie krijg je mee vanaf de Platinium-versie, maar aan amper 500 euro extra is de meerprijs verwaarloosbaar.

Image
SsangYong Korando e-Motion 2022

Daarmee plaatst deze SsangYong zich diep in het vaarwater van modellen als de Hyundai Kona Electric en de MG ZS EV. In beide gevallen zijn die gelijkaardig geprijsd indien je ze met hun grotere accu’s bestelt. Dan hebben allebei die alternatieven echter wel meer rijbereik, maar deze Korando biedt wat meer binnenruimte en comfort. Een slechter aanbod zouden we deze SsangYong dus niet noemen, het komt er eerder op aan waar je meer waarde aan hecht.

Conclusie

SsangYongs eerste EV mag er dan wat kitcherig uitzien met zijn blauwe accenten en wat fout klinken met zijn hoogdravende naam, maar het is wel een model om rekening mee te houden. Hij biedt best veel gebruiksgemak, ruimte en comfort voor zijn prijs en ook zijn elektrische aandrijflijn stelt niet teleur. Zolang je maar niet verwacht dat hij je hart op hol doet slaan van de ‘emotie’, want daarvoor ben je hier echt wel aan het verkeerde adres.

Specificaties

Vermogen190 pk
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 765 kg
Prijs basismodel€ 38 990
0 tot 100 km/u8.50 sec
Min. kofferinhoud551 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen