Rijtest

Test: BMW X2 M35i (2024)

BMW steekt zijn X2 M35i in het nieuw. Daardoor ziet hij er meer dan ooit uit als het [kleine broertje van de XM](https://autofans.be/rijtesten/suv/52774-rijtest-video-bmw-xm-2023), maar onderhuids verliest hij wel vermogen. Wacht, wat?!

Wat is dit?

SUV Coupes blijven immens populair. Daar mag je BMW voor bedanken die met de X6 destijds het koetswerktype populair wist te maken bij het grote publiek. Het strakker gelijnde coupe-broertje van de X1 heet X2 en de rappe versie heet M35i. Dit is dus de tweede generatie X2 M35i. Snappie?

Check hier onzer video:

Dreigende look

Net zoals de eerste generatie X2 - en in tegenstelling tot de X4 - neemt deze nieuweling niet het recept van grote broer X6 over. Het is te zeggen; waar de X6 duidelijk een X5 met afgeschoren koffer is en X4 hetzelfde doet met het koetswerk van de X3, lijkt deze X2 meer op een opgehoogde sedan. Geen koetswerkpaneel lijkt deze X2 te delen met de klassieke X1. Het lichtsignatuur is dreigender, de grille scherper en ook de motorkap en bumpers wijken compleet af.

Image
BMW X2 M35i test review rijtest 2024 belgie

Voor de extra opsmuk van de M35i-uitvoering ging BMW duidelijk kijken naar de van de pot gerukte XM. Boven- en ondergrille worden optisch verbonden met een streep zwarte schmink, er zijn gevleugelde M-spiegels, achteraan een verhoogde spoiler en - uiteraard - vier einddempers. Het oogt alvast meer potsierlijk dan sierlijk, maar daar kick je natuurlijk op als je in de markt bent voor een auto van dit kaliber.

Active Tourer voor hipsters

Het excentrieke design van de X2 komt wat tot rust in het interieur. Want je kan evengoed in de X1 of - huiver, lokale Johny - 2 Reeks Active Tourer zitten. De X2 deelt dan ook het gros van zijn componenten met die broeders. We hebben het dan over de zwevende middentunnel met afwerking (en knopjes) in bedenkelijke plastic, de materialen rondom en die overheerlijke Curved Display. Dat is een glazen plaat waarachter BMW twee schermen herbergt. Dat draait tegenwoordig op de negende generatie van BMW’s Operating System en weet sneller je Apple Carplay of Android Auto te verbinden dan dat een Duits een halve liter binnen kan hijsen.

Image
BMW X2 M35i test review rijtest 2024 belgie

De M-invloeden? Die blijven grotendeels achter slot en grendel. Waarmee we bedoelen dat je in de basis hoogstens een sportstuur krijgt met rode streep en gebolsterde stoelen met blauw stiksels (jep, dat is inderdaad een twijfelachtige combo). Wil je dus meer ///M? Dan moet je net geen 2.000 euro ophoesten voor het M Sport Pack Pro. Daarin zitten - onder andere - sportstoelen, gordels met M-stiksel en rood gelakte remklauwen vervat. Kijk, dat is al een stuk beter. Drapeer je het interieur dan ook nog in het Veganza geperforeerd Korallrot? Dan ben je helemaal de eindbaas.

Muilkorf aan

Wees er je echter wel van bewust dat je de gehele tijd rond zal rijden met een groot geheim. Nee, niet dat je een twijfelachtige smaak hebt (dat bewijst het knalrode interieur al), wel dat je nagelnieuwe X2 M35i eigenlijk mínder potent is dan zijn voorganger. Jep, dat las je goed. De eerste generatie X2 M35i schopt het namelijk tot 306 pk dankzij een 2-liter viercilinder turbobenzine. Deze twee generatie neemt die krachtbron over, maar draait het volume terug tot 300 pk. Oké, het gaat over amper 6 miezerige pk's, maar wat BMW je daar niet bij vertelt, is dat ook het koppel een serieuze deuk krijgt. 450 Nm wordt namelijk 400 Nm. Wat toch vlot 10% minder trekkracht is.

Image
BMW X2 M35i test review rijtest 2024 belgie

Gooien we ook nog in de mix dat deze tweede generatie zo'n 100 kg meer weegt (1.670 kg), dan laat het resultaat zich al raden. De sprinttijd naar de honderd bedraagt tegenwoordig 5,4 seconden. Dat is nog steeds snel genoeg, versta ons niet verkeerd, maar de vorige generatie had een halve tel minder nodig. Ach, alles om het milieu te redden, toch? Wel ook dat is niet per se het geval, want CO2-uitstoot (175 g/km) en verbruik (7,7 l/100 km) zijn identiek gebleven. Doh.

Denk aan potentiële paringpartners

Ach, Wouters, cijfers op papier vertalen zich niet altijd naar de weg, toch? Inderdaad. Want hoewel hij trager werd en het motorgeluid nóg meer geïsoleerd wordt in de cabine, rijdt deze X2 M35i een stuk beter dan zijn voorganger. Hij is ei zo na even groot geworden als een eerste generatie X3 en de gegroeide voetafdruk zorgt in samenwerking met de herziene ophanging voor een stuk meer stabiliteit.

Image
BMW X2 M35i test review rijtest 2024 belgie

Dit is zo'n auto waarbij je in de Comfort-stand niet door zou hebben dat er 300 pk onder de kap sluimert. Zwier 'm echter in Sport en het geheel komt tot leven. De remmen zijn voortreffelijk, de acceleratie is fluks maar de emotie... die is er niet. Waardoor we meteen de knuppel in het hoenderhok gooien: is het op dit punt niet logischer om voor de elektrische iX2 xDrive30 te gaan? Met 5,6 seconden is die amper trager naar de honderd, in hernemingen vast nog een stuk sneller en potentiële paringspartners krijgen extra interesse in je omdat je elektrisch rijdt en al nadenk over de toekomst van jullie, tja, toekomstige kinderen.

Tijd om op te groeien

Nu weten we ook dat het ver gekomen is dat we sportieve M-producten van BMW moeten vergelijken met hun elektrische alternatieven. Al moet je dan A) de vraag stellen of deze X2 M35i wel een échte ///M is en B) weten hoeveel dit allemaal kost. BMW vraagt voor de X2 M35i minimaal 61.800 euro. Vink je nog dat M Sport Pack Pro aan (en doe dat maar), dan kom je op een prijs van 64.340 euro. Een BMW iX2 xDrive30 met M-pack? 63.470 euro!

Image
BMW X2 M35i test review rijtest 2024 belgie

Hier sta je dan, voor de moeilijkste keuze van je leven. Ga je voor die BMW X2 M35i met de looks van een XM (maar wel een eerder bescheiden viercilinder onder de kap), of ga je voor een elektrische auto? Elke vezel in je lichaam wil natuurlijk roepen "dat je wel elektrisch zal rijden op de kermis". Maar laat ons eerlijk zijn, wanneer heb je nog in de botsauto's gezeten? Je bent stilaan 40, je ouders willen kleinkinderen en je haarlijn is zich onherroepelijk aan het terugtrekken. Het is tijd om op te groeien.

Conclusie

De tweede generatie X2 M35i rijdt een stuk beter dan zijn voorganger, maar is qua aandrijflijn hopeloos ingehaald door de EV-lutie. De viercilinder mist charme, al kan je deze X2 bezwaarlijk traag noemen. Zijn looks mogen dus expressiever dan ooit zijn, qua rijden werd hij wat anoniemer.

Image
BMW X2 M35i test review rijtest 2024 belgie

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen