Rijtest

Maserati Grecale Folgore getest - Waarom we (net) niet voor zijn Italiaanse charmes zijn gevallen

Een iconisch Italiaans sportwagenmerk dat een elektrische SUV bouwt, da's zelfs anno 2025 redelijk uniek. Maserati durft het aan met de Grecale SUV in elektrische Folgore-trim. Hoeveel blijft er nog over van het Maserati-DNA? Autofans zocht het uit.

Wat is dit?

Een Maserati die geen rauw klinkende V6 of V8 onder de kap heeft, maar volledig elektrisch wordt aangedreven. Bovendien niet in een typisch Italiaans coupé- of sedan-maatpak, maar wel met SUV-plunje. Wacht, een elektrische SUV met de magische Maserati-drietand op de snuit? Dat klinkt als een potentieel commercieel succes!

Pros

  • Wat een looks!
  • Levendige prestaties
  • Ruimte genoeg
  • Goede mix tussen comfort en sportiviteit
  • Nog redelijk geprijsd in dit segment

Cons

  • EV-prestaties ondermaats voor deze prijsklasse
  • Geen warmtepomp mogelijk
  • Sommige oubollige details

Het zal je misschien verbazen, maar Maserati zet behoorlijk in op elektrificatie. Dat is hard nodig, want het merk zit niet bepaald in een goeie flow qua verkoop. Enkel teren op droomwagens, zoals Ferrari bijvoorbeeld, dat is voor Maserati niet zo evident en dus is het aanbieden van elektrische versies de slimme keuze. Zo heeft het merk maar liefst 3 volledig elektrische modellen in de aanbieding en die krijgen allemaal het etiket Folgore (wat staat voor ‘bliksem’). Er is de GranTurismo Folgore coupé, de dakloze GranCabrio Folgore, en als derde EV deze Grecale die als SUV natuurlijk de grootste doelgroep moet aanspreken. In dit premium EV-SUV segment wil de Grecale zich graag opwerpen als alternatief voor de Mercedes EQE SUV AMG, de Lotus Eletre en natuurlijk voor de recent gelanceerde Porsche Macan. 

Image
Maserati Grecale Folgore

Macho Italio

Qua uitstraling heeft de Grecale alvast geen moeite om zijn concurrenten van antwoord te dienen. Want wat een prachtig smoelwerk hebben de designers hem aangemeten! De Grecale heeft een stoere Italiaanse uitstraling waarbij de kenmerkende drietand fier in het zwarte kunststofrooster prijkt. Leuk detail: de 3 luchtroostertjes op het spatbord vooraan zijn eigenlijk fake, want er zitten witte LED’s in die tot leven komen als je de deuren ontgrendelt. Het bronskleurige Folgore-logo er net boven en de bronzen drietand op de C-stijl maken duidelijk dat we hier met een full-EV te maken hebben. De achterpartij is misschien een tikje minder indrukwekkend vergeleken met de knappe frontpartij, maar het geheel blijft wel sierlijk en gespierd en zorgt voor heel wat goedkeurende blikken onderweg. Over smaken valt niet te discussiëren, maar wat ons betreft staat deze Grecale Folgore net een trapje hoger op de exclusiviteitsladder dan zijn directe rivalen en kan hij hen op dat vlak zelfs overklassen.

Image
Maserati Grecale Folgore

Het moet trouwens ook gezegd dat de Grecale een heel interessante aanbieding is qua binnenruimte. Je hebt het gevoel met een meer dan gemiddeld grote SUV onderweg te zijn, terwijl hij toch nog redelijk hanteerbaar blijft in de stad. De Grecale is 4,86 meter lang en 1,95 meter breed (zonder de zijspiegels) en dat maakt dat hij binnenin bepaald ruim is, ook voor de passagiers op de achterbank. De koffer is eveneens voldoende ruim bemeten met een volume van 535 liter met de rugleuning in de gewone positie. Onder de koffervloer is er nog een vrij kleine ruimte waar de laadkabel (net) in past. Algemeen gesproken hadden we alvast het gevoel met een ruimere auto onderweg te zijn, dan in pakweg de Porsche Macan Electric.

De geur van echt leder

Ga zitten op het echte leder van de Grecale, en de geur van Italiaanse kwaliteit komt je meteen tegemoet. Je merkt echt de uitstekende kwaliteit van de assemblage, en dat hebben we bij Italiaanse auto’s ooit wel anders geweten. Onze Grecale is alvast op geen kraakje of piepje te betrappen en alle materialen voelen luxueus en premium aan. Het leder - ook bovenaan de boordplank - is mals en kwalitatief en het Maserati-logo in de 4 kopsteunen zorgen voor de finishing touch. Het ‘basis’-leder is trouwens prima; Maserati geeft je wel nog verschillende duurdere opties maar daar mag je rustig over kijken, tenzij je bepaalde kleurcombinaties verkiest naast het basis-zwart.

Image
Maserati Grecale Folgore

Het zicht op het prettig aanvoelende sportstuur met prominente drietand gaat nooit vervelen. Links onderaan dat stuur prijkt de blauwe start/stop-knop, aan de rechterkant kan je de rijmodi selecteren en kiezen tussen de comfort- of sportstand van de standaard luchtvering. Je kijkt ook op een digitale tellerpartij en vooral het digitale klokje centraal bovenaan, mét sierlijk Maserati opschrift, zorgt voor een knappe toets. Centraal bevinden zich ook twee schermen: eentje bovenaan voor de navigatie (of Apple/Android) en de centrale functies, en eentje onderaan voor de klimaatregeling én een aantal handige shortcuts zoals voor stoel- en stuurverwarming, parkeersensoren of de omgevingsverlichting. Je vindt hier trouwens ook de bediening van de koplampen of het stoelgeheugen: een beetje atypisch qua locatie misschien, maar wel handig eens je de knoppen weet zitten.

Image
Maserati Grecale Folgore

Persoonlijk vonden we het interieur alvast zeer prettig om in te vertoeven en de zetels geven een goede ondersteuning waarbij je de wangen naast je romp zelfs kunt verstevigen of verzachten door ze op te blazen. Sommige van onze passagiers vonden de boordplank dan weer te weinig vernieuwend, wat dus eerder een kwestie van smaak is. Wel vonden we de grote P-R-N-D knoppen op de middenconsole om de versnelling te selecteren behoorlijk oubollig. Doe ons dan maar een sportieve pook die toch een andere beleving biedt.

Dat kan echt beter

Hoog tijd om even de technische EV-aspecten te analyseren en hier wringt alvast een belangrijk schoentje. Met de aandrijving is alvast niets mis: deze Grecale gebruikt 2 motoren samen goed voor een aanzienlijke 550 pk en een koppel van 820 Nm. Daarmee schiet het alvast lekker op tot een maximum snelheid van 220 km/u. Een stoplichtsprintje doet de Grecale Folgore op papier in 4,1 seconden. Prima waarden dus.

Image
Maserati Grecale Folgore

Waar we minder over te spreken zijn, dat zijn de eerder matige EV-prestaties. AC laden aan 22 kW dat is zeker prima, maar 150 kW DC-laden is voor deze (prijs)klasse echt te weinig. Bovendien is deze zware jongen (2.480 kilo droog aan de haak) niet bepaald een zuinige rakker. Over een rit van ongeveer 400 km verbruikten we 28,5 kWh, en dan hebben we onze rechtervoet eerlijk gezegd nog in toom gehouden. Met een batterijcapaciteit van 105 kWh (netto 95 kWh) kom je in de praktijk dus ongeveer 350 à 375 km ver, wat gewoon te weinig is. En nog meer spijtig nieuws, want een warmtepomp is simpelweg niet te verkrijgen. Alles samen komt de Grecale Folgore qua EV set-up van 400 Volt dus niet aan de hielen van de concurrentie. Dat kan echt beter, Maserati !

Rijplezier, Avanti avanti !

De beperkte EV-eigenschappen zijn echt jammer want eigenlijk rijdt deze elektrische Maserati heel erg lekker. Natuurlijk voel je wel het gewicht van de auto duwen bij het snellere bochtenwerk, maar het totaalpakket is zonder meer verrassend. Zeker als je de auto in de sportstand zet, dan worden gas- stuur-respons en vering net iets snediger en krijg je zelfs een artificiële sportieve brom die altijd vrij bescheiden blijft, maar wel bijdraagt aan de beleving. Wij reden eigenlijk hoofdzakelijk in de GT-modus, wat simpelweg een ideaal compromis geeft tussen comfort en sportiviteit. De ECO-modus (waarbij de maximumsnelheid en airco-functie beperkt wordt) hebben we onaangeroerd gelaten, net als de off-road modus. Oh ja, er is uiteraard ook een regeneratieve remfunctie die je in 3 standen middels de joekels van paddels achter het stuur kan aanpassen. De remmen zelf zijn trouwens ook prima, met voldoende bijtkracht, al zouden we er misschien niet meteen mee op circuit willen. Dat laatste geldt eigenlijk voor de hele auto, wat natuurlijk ook niet de roeping is van een SUV.

Image
Maserati Grecale Folgore

We zeiden het al: theoretisch is de Grecale een snelle jongen. Hij claimt een sprintje naar 100 in 4,1 seconden, al hadden we tijdens deze test nooit het (weliswaar subjectieve) gevoel dat hij onder de 5 seconden dook. Tegelijkertijd lieten we andere EV’s altijd vlotjes achter ons, en de Grecale is in alle omstandigheden paraat om er nog een tussentijds sprintje bij te trekken. Hij is nooit verlegen om het tempo op te drijven, maar dan zie je de autonomie wel slinken als sneeuw voor de zon.

Image
Maserati Grecale Folgore

Tot slot nog een woordje over de veiligheidsvoorzieningen op de Grecale. De gekende rijhulpsystemen zijn natuurlijk allemaal standaard aanwezig. Ze zijn ook heel vergevingsgezind afgesteld, waardoor ze niet te pas en te onpas tussen komen. Eigenlijk hebben we ze nauwelijks opgemerkt, wat je als een duidelijk compliment mag beschouwen. Met dank aan Europa gaat er natuurlijk wel een alarmpje af als je de snelheid overschrijdt, maar in onze testwagen moesten we die waakhond maar één keer het zwijgen op leggen. Zelfs bij alle volgende ritten was de snelheidsmonitoring standaard uitgeschakeld. Heerlijk!

Besluit

Tijd om de finale balans op te maken en die zou eigenlijk heel erg positief moeten uitvallen. Allereerst waren we positief verrast over de dynamische kwaliteiten van de elektrische Grecale. Hij is snel als de bliksem (heb je ‘m ?) en elke rit voelt speciaal aan in deze Maserati die simpelweg exclusiever aanvoelt dan pakweg een Mercedes EQE SUV of Porsche Macan. Ook erg te spreken waren we over de bouwkwaliteit en het premium gevoel aan boord. Bovendien mag de standaarduitrusting compleet worden genoemd, wat meteen ook verklaart waarom de Grecale Folgore een vrij hoge basisprijs heeft. OK, je betaalt weliswaar 112.000 euro zonder opties, maar behalve leder en een glazen schuifdak kom je eigenlijk niets tekort in deze compleet uitgeruste SUV. Onze testwagen eindigde op 125.000 euro, wat voor een elektrische Maserati met dikke uitrusting een faire prijs is, zeker als je de beschikbare binnenruimte mee in rekening brengt.

Image
Maserati Grecale Folgore

Ja, we hebben de sleutel met spijt in het hart afgegeven na de test, en dat zegt iets over de kwaliteiten van deze exclusieve Italiaan. Daarom is het des te spijtiger dat hij op het vlak van EV-prestaties toch nog door de mand valt. Wordt dit je tweede of derde auto waarmee je zelden meer dan 350 km per dag rijdt? In dat geval sturen we je graag richting Maserati-showroom. Heb je nood aan meer autonomie en een hogere DC-laadsnelheid? Dan komt toch weer die Macan, Mercedes EQE of Lotus Eletre in het vizier. Maar let op: als Maserati die matige EV-performantie nog even aanpakt, dan mogen die rivalen meteen hun tenen uitkuisen…

Specificaties

Motor2 elektromotoren
Vermogen550 pk
Koppel820 Nm
OverbrengingAutomaat (EV)
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 480 kg
Topsnelheid220 km/u
Prijs testwagen€ 125 000
Prijs basismodel€ 112 000
0 tot 100 km/u4.10 sec
Rijtaks0
.

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen