Rijtest

Rijtest: Volkswagen Cross Up! 75pk

Met de Cross Up! biedt Volkswagen een gepantserde variant aan van het aangename stadswagentje die er ook wat van kan buiten de asfaltjungle. The best of both worlds?

De Cross Up! is de vijfde in de reeks van hoger-rijdende Volkswagen modellen naast de CrossPolo, CrossGolf, CrossTouran en de CrossCaddy. In tegenstelling tot vierwielaandrijvers zoals de Passat AllTrack behouden de Cross-modellen hun voorwielaandrijving en moeten ze het naast de weg vooral hebben van hun hogere rij-hoogte en M+S banden.

stoere kleine

Zo ook bij deze Cross Up! die 15 mm hoger op zijn poten staan dan zijn normale varianten. Verder blijft het aantal technische wijzigingen eerder beperkt, de stoerdere variant herkennen kan je dan ook alleen maar aan zijn uiterlijke opsmuk. Metalen dorpelplaten en een veelheid aan grijze en zwart plastic beschermingsonderdelen. De stoerdere look doet gelukkig geen afbraak aan het speelse imago dat de Up! in de eerste plaats zo aantrekkelijk maakt.

Image
volkswagen crossup 75pk cross up!

Binnenin kan je een Cross Up! herkennen aan de extra gechromeerde accenten, de unieke zetelbekleding (rood/grijs) en de eerder vernoemde dorpelplaten. Het Maps & More-navigatiesysteem werkt zeker niet slecht maar extra integratie met het bestaande radiosysteem had wel gemogen. Om Bluetooth-audio af te spelen bijvoorbeeld moet je eerst op de radio het Maps & More-systeem als bron selecteren om dan vervolgens op het navigatiesysteem nog eens Bluetooth te selecteren, al was dat maar een kleine ergernis. Wat het Maps & More systeem wel goed kan is onder andere je verbruik en eco-score laten zien aan de hand van de mooi vormgegeven user interface.

Image
volkswagen crossup 75pk cross up!

Plezierige driepitter

Onder de motorkap de bekende 1.0 driecilinder in zijn sterkste (75 pk) uitvoering. Ondanks het sprintcijfer van maar liefst 14,2 seconden was het al een tijdje geleden dat we nog zoveel plezier hadden beleefd bij het rijden. In de lagere zones van de toerenteller kan de motor nogal dood overkomen - al de paarden komen immers pas los bij 6.200 toeren - maar eens boven de 3500 omwentelingen voel je de 95 Nm goed. De Up! laat zich gretig door zijn vijf manuele versnellingen jagen met meer acceptabele hernemingen.

Image
volkswagen crossup 75pk cross up!

Zo'n sportief rijgedrag laat zich echter zelden vertalen naar economische verbruikscijfers. Wij verbruikten 5,8 l/100 km na onze testweek, een goeie liter meer dan de opgegeven 4,7.

Volwassen prijs

Volkswagen vraagt voor de Cross Up! in deze uitvoering 13.600 euro, een meerprijs van maar liefst 2.000 tegen over zijn minder-ruige stalgenoten. Bij de standaarduitrusting is wel de 75 pk sterke driecilinder inbegrepen alsook een afstandsbediening, hoogteregeling voor de bestuurderszetel, aluminium velgen, mistlampen vooraan en elektrisch en verwarmbare spiegels.

Image
volkswagen crossup 75pk cross up!

conclusie

Voor die prijs krijg je wel een beter-dan-zijn-concurrenten geluidsisolatie en rijcomfort terug. De Cross Up! is noch revolutionair, noch snel, noch goedkoop maar wel verrassend plezierig om mee te rijden. We verwachten hem dan ook veel tegen te komen op onze wegen in ons crossover-lievend land.

Specificaties

Vermogen75 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht896 kg
Topsnelheid167 km/u
Prijs testwagen€ 14
0 tot 100 km/u14.20 sec
Gemiddeld testverbruik5.90L/100km
Min. kofferinhoud251 L
Max. kofferinhoud959 L
CO2-uitstoot109 g/km
BIV€ 65
Rijtaks138

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen