Rijtest: Volkswagen Passat Alltrack

Rijtest: Volkswagen Passat Alltrack

De markt van de grote SUV's lijkt wat op zijn terugweg, toch zijn er nog genoeg niches die opgevuld kunnen worden met nieuwe modellen. De Passat Alltrack is er zo eentje.

Je kan hem wat bestempelen als een wagen voor mensen die een Audi A6 Allroad of zelfs een A4 Allroad willen maar hem niet kunnen betalen, al doe je de koper van een Passat Alltrack dan wat te kort. De Passat Alltrack heeft namelijk alles mee wat je van een Passat verlangt, gecombineerd met vierwielaandrijving en een grotere bodemvrijheid. Je kan hem zien als een Touareg voor wie het patserige achterwege wil laten, want in de basis kan de Alltrack alles waar een Touareg ook voor gebruikt wordt, zeker in België.

Rijtest: Volkswagen Passat Alltrack

Meer dan opsmuk

Want de Passat Alltrack is anders uitgewerkt dan een CrossGolf of CrossPolo. Ja, ook hier gaat het om een Passat met uiterlijk opsmuk zoals zwarte wielbogen, Volkswagen heeft hem ook echt offroad-capaciteiten meegegeven. Zo krijgt hij 4Motion vierwielaandrijving, waarbij in normale situaties 90 procent van de aandrijving naar de voorwielen gaat. Dankzij een Haldex-koppeling kan de kracht ook naar de achterwielen gestuurd worden bij gripverlies, in extreme gevallen zelfs tot 100 procent. Ook krijg je een bodemvrijheid die met 3 cm toenam tot 16,5 cm. Wie dan wat verder offroad durft gaan, kan vertrouwen op een beschermende metalen bodemplaat onder de motor, iets war vele crossovers zelfs niet mee zijn uitgerust.

Rijtest: Volkswagen Passat Alltrack

Wie plaatsneemt in de Passat Alltrack merkt weinig verschil met de gewone Passat. We zien het vertrouwde dashboard met klassieke klokje erin, we krijgen dezelfde zetels mee. Het enige dat je eraan herinnert in een verhoogde versie te zitten zijn de Alltrack-logo's onder de versnellingspook en op de deurlijsten. Ook krijg je een 'offroad'-knop, waarmee de snelheid op terrein beperkt wordt, handig als je iets te vlot over een modderwegje rijdt en plots met een afdaling te maken krijgt. Wie de knop inschakelt geeft ook door aan het ABS dat een geblokkeerd wiel niet direct een noodsituatie is. Verder is de Passat Alltrack gebaseerd op het Highline uitrustingsniveau, waardoor hij al van bij de basis erg goed is uitgerust.

bekende motoren

Onder de kap van de Passat Alltrack kan je als klant kiezen tussen dieselmotoren (de bekende 2.0 TDI met 140 of 177 pk), een kleine 1.6 TDI blijkt ontoereikend voor terrein- of trekwerk en werd dus niet mee overgenomen. Wij reden de 140 pk-versie van de diesel en merkten dat die lekker vlot van zijn plaats kwam. We verbruikten goed 7,5l/100 km.

Qua rijgedrag doet de Passat Alltrack het bijna even goed als de Passat Variant waar hij van is afgeleid. De iets hogere positie zorgt voor iets meer overhellen in de bochten, al blijft het aangenaam en loop je niet de schrik op om wagenziek te worden.

Rijtest: Volkswagen Passat Alltrack

Concurrentie voor de Passat Alltrack heb je uit verschillende hoeken. Zo zijn er de door iedereen omhelsde crossovers als de Nissan Qashqai, maar moet hij ook het bestaan van de Peugeot 508 RXH in de gaten houden. Uit eigen stal zijn er de Audi A4 Allroad en iets minder de A6 Allroad en wie weet zelfs de Skoda Superb Outdoor, al wordt die bij ons niet gecommercialiseerd. De Passat Alltrack kost je minimaal 33.560 euro, voor een versie met voorwielaandrijving. De 2.0 TDI 4Motion met zes versnellingen die wij reden had een basisprijs van 35.440 euro. Dat is 100 euro meer dan een Passat Variant 4Motion Highline met dezelfde configuratie.

conclusie

Vernieuwen doet de Passat Alltrack niet in dit segment. Wel is hij een compromis voor mensen die een break willen maar toch terreincapaciteiten willen, of mensen die offroad willen gaan zonder het patserige imago van een Touareg erbij te nemen. De Passat biedt wat meer binnenruimte dan een Tiguan, zonder aan comfort in te boeten. Alweer een niche gevuld dus, al zal dit soort wagens eerder een leven in de kantlijn beschoren zijn.

Rijtest: Volkswagen Passat Alltrack

Specificaties

Motor

2.0 TDI, vier-in-lijn turbodiesel

Vermogen

140pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 606 kg

Topsnelheid

198 km/u

Prijs basismodel

€ 33 540.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

588 L

Max. kofferinhoud

1 716 L

CO2-uitstoot

150 g/km

BIV

€ 223.00

Rijtaks

€ 397.00

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws