Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi Energy vs. Renault Scenic 1.5 dCi Energy

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi Energy vs. Renault Scenic 1.5 dCi Energy

We gooiden de Nissan Qashqai en de Renault Scenic Collection 2012 samen in een vergelijkende test. Op het eerste zicht zijn het beide wagens die volledig verschillend zijn van elkaar. Toch keken we even dieper en zagen we dat ze allebei meer gemeen hebben dan je zou denken.

Looks (Renault 0 - Nissan 1)

Laat het duidelijk zijn, waar de Renault Scenic de vorm heeft van een luchtbel, krijgt de Qashqai eerder de aanblik van een opgehoogde middenklasser. Dat Nissan geen rechtstreekse Golf-concurrent heeft, is dan ook niet vreemd. De Qashqai doet het puik in zijn segment, waar hij de verkoopslijst aanvoert met zo'n 8.000 verkocht stuks per jaar in België. De Qashqai gaat sinds 2007 mee en kreeg in 2010 een fikse facelift. Daarbij werd de frontpartij grondig herwerkt en sindsdien zie je ook een andere achterzijde. Een betere geluidsisolatie en een hertekende boordcomputer waren de grootste aanpassingen voor de inzittenden. Met betere bedoelen we geen goede. Op de autosnelweg was het windgeruis bijna storend, de motor hoorden we dan weer amper. Ook de boordcomputer kan je hooguit voldoende noemen. Het gebruik en looks lijken wel alsof Nissan enkele jaren vergat het systeem door te ontwikkelen.

rijtest qashqai renault scenic

Ook de Renault heeft heel wat in de pap te brokken in zijn segment - dat van de midi MPV's - al lijkt het dat de grote kopersgroep stilaan meer en meer voor een crossover kiest. Dat countert Renault nu met een aangepaste look voor het 'Collection 2012' model. De LED-verlichting werd geïntegreerd, een hele pot chrome werd over verschillende accenten uitgewreven en het Bose-pakket werd een heus uitrustingsniveau. Als bij toeval werden onze beide testwagens uitgerust met zwarte velgen, waardoor ze allebei een stoere aanblik krijgen. De zwart/chromé kleurcombinatie past vooral de Renault als gegoten, terwijl de proporties van de Qashqai beter afgemeten lijken te zijn. Uiteraard is dat eigen aan het verschillende concept van beide wagens, want hoewel de Qashqai hoger op zij poten staat, blijkt de Scénic in totale hoogte toch iets boven zijn concurrent uit te steken.

Binnenruimte (Renault 1 - Nissan 0)

Die grotere hoogte word je ook binnenin gewaar. Je zitpositie in de Qashqai is dan wel hoger, hij houdt minder ruimte boven je hoofd over. Dankzij het panoramische glazen dak (standaard vanaf de Urban-reeks) heb je nooit het gevoel in een donker hol te zitten. We merkten tijdens de test dat we de afdekking bijna nooit gebruikten. Bij Renault kiezen ze resoluut voor een grote lichtinval. Boven de grote raamoppervlakken zien we twee panoramische daken, waarvan er eentje open kan. Gaan we de interieurs van beide wagens vergelijken, dan komen we tot de conclusie dat de Renault op vele vlakken beter scoort dan de Nissan. De gebruikte materialen in de Fransman doen minder plastiekerig aan dan bij de Nissan. De zetels zijn ook een stuk malser bij Renault, al bleek dat een kwestie van smaak. Bij de Qashqai kan je het interieur hooguit functioneel noemen. Ga er niet op zoek naar gadgets of verrassingen, want die zijn er niet. Alles werkt, heel goed zelfs, maar het is er oersaai. In tegenstelling tot de Renault die met een digitaal dashboard (met oplichtende groene zone rond het ideale toerental) kan uitpakken en andere mooi vormgegeven accenten binnenin.

rijtest qashqai renault scenic
rijtest qashqai renault scenic

Wie kleine vingers heeft, kan wat moeite hebben met de knoppen in het midden van het Nissan-stuurwiel. Heb je dikke vingers, dan kan je wat moeilijkheden ervaren met het aantikken van het touch screen van de GPS. Die staat overigens veel te laag ingesteld, waardoor je je blik telkens erg ver van de weg moet afwenden. Renault maakt gebruik van een ingebouwde TomTom-navigatie, de bediening gebeurt met een draaiknopje op de middenconsole. Daarrond bevinden zich ook wat knoppen die je beter niet bedient terwijl je aan het rijden bent, ook weer omwille van het afwenden van die blik. Wil je een hulpje bij het sturen, dan biedt Renault een Lane Keeping Assist aan, een sensor die achter de binnenspiegel zit en in het oog houdt of je mooi binnen de lijnen blijft. Doe je dat niet, dan krijg je een signaal te horen. Wie achteraan zit, is ook hier in de Renault Scénic het best gesteld. De instap is praktisch omwille van de vorm van de deur en de passagiers kunnen plaatsnemen op drie volwaardige stoelen (die overigens eenvoudig demonteerbaar zijn). De stoelen in de Qashqai zitten dan wel goed maar zijn te kort om voldoende steun te bieden in de bovenbenen. Ook op de achterbank kan je eigenlijk maar twee volwassenen een plek geven. De beenruimte is er ook niet erg royaal, vergeleken met de Scenic. Qua kofferruimte is het nogal wiedes dat Renault met de prijzen gaat lopen, aangezien de Qashqai niet als volumewagen werd ontworpen. Ook de lage uitsnijding van de koffer van Renault krijgt goeie punten, al is de werkelijke drempel in de Nissan niet eens zo hoog. Beide wagens waren uitgerust met een achteruitrijcamera, al bleek dit eerder een handig hebbeding dan een must. Bij Nissan vragen ze extra centen (373 euro) voor dit item en krijg je er ook geen geluidsindicatie bij. Parkeerhulp vooraan is bij beide modellen een optie.

rijtest qashqai renault scenic
rijtest qashqai renault scenic

Rijgedrag (Renault 0 - Nissan 1)

Op vlak van rijgedrag neemt Nissan met de Qashqai het voortouw. Zoals we in een eerdere test al aangaven moet je echte bochtenpikkers in een ander segment gaan zoeken maar de Nissan blijkt best strak te rijden 'voor een auto als deze'. De koets helt weinig over en de harde demping zorgt er ook voor dat je al eens wat sneller door de bocht durft. Renault slaagde erin om van de Scenic een busje te maken dat rijdt als een C-segmenter, zij het een van de comfortabele versies eerder dan een afgetrainde sportkar. We merken ook op dat de sturing bij de Renault preciezer is, waar de Nissan het gevoel wat geeft dat er wat speling op je rijrichting zit, weet je bij de Scenic precies waar je heen gaat als je je stuur draait. De draaicirkel van beide wagens is exact even groot. En hoewel de Qashqai op zich beter rijdt, is de Scenic aangenamer om mee te bollen. Vooral de zware koppeling en wat stroeve versnellingsbak laten een wat zure smaak na. Het startstopsysteem, dat Nissan voor het eerst gebruikt op deze 1.6 werkt wel prima. Ook in fileverkeer blijft die mooi werken. Mocht je de technologie beu zijn dan zet je ze gewoon rustig af door een druk op de knop.

rijtest qashqai renault scenic

Motor (Renault 0 - Nissan 1)

De beide wagens behoren tot dezelfde alliantie die Renault en Nissan opgezet hebben. Renault nam daarbij 44,3 procent aandelen in Nissan, Nissan nam 15 procent in Renault. Dat maakt dat ze beiden kunnen gebruik maken van dezelfde motortechnologie. Daardoor komt het dat we de 1.6 dCi-motor met start/stop (van Renault-makelij) zowel in de Qashqai als in de Scénic terug kunnen vinden. Voor deze test maakten we echter gebruik van de vernieuwde 1.5 dCi Energy met 110 pk bij de Scénic, terwijl Nissan de volledig nieuwe 1.6 dCi met 130 pk in onze test-Nissan schroefde. Het mag gezegd dat de 1.5 dCi bij Renault een hele verbetering doormaakte (de 0-100 gaat nu bijna een seconde sneller en ook het koppel ging omhoog. Toch is het hier de Nissan die zijn concurrent het nakijken geeft. Met een koppel dat 60 Nm hoger ligt (320 ten opzichte van 260 Nm) toont de 1.6 dCi veel meer levendigheid. De 0-100 lukt in 10,5 seconden waar de 1.5 dCi er 12,5 nodig heeft. Deze betere cijfers op het verschil in gewicht van beide wagens steken kan niet, want de Scenic is zelfs 20 kilogram lichter dan de Nissan. We dachten tijdens de test ook dat het verbruik in het voordeel van de kleinere 1.5 dCi uit de Scenic zou uitdraaien, maar hoewel die aftikt op een mooi gemiddelde van 5,7l/100 km, heeft de Nissan Qashqai genoeg aan 5,3l. Nog maar eens blijkt dat een iets krachtigere motor niet altijd gelijk staat met een iets hoger verbruik. De motor in de Renault laat zich iets meer horen dan bij de Nissan. Beide wagens krijgen ook een start/stop-technologie mee, dat is zoals gezegd voor het eerst op de dieselmotoren in de Renault & Nissan.

rijtest qashqai renault scenic

Prijzen & uitrusting (Renault 1 - Nissan 0)

De Nissan Qashqai (Urban, 1.6 dCi 130pk, 27.240 euro basisprijs) krijgt dan wel een pluim voor zijn dieselmotor, de prijslijst is dan weer in het voordeel van de Renault Scénic (Bose Edition, 1.5 dCi 110pk, 26.900 euro basisprijs). Met eenzelfde uitrusting blijkt de Scénic bijna 2.000 euro goedkoper, kies je dezelfde motorisatie dan bedraagt dat verschil nog 300 euro, al heb je er bij de Renault dan wel de Bose-geluidsinstallatie op zitten. Wie dat bij Nissan wil moet een trapje hoger (Executive-uitrusting) gaan winkelen. Daardoor lijkt de Qashqai een beetje een dure vogel maar dat kunnen we verklaren door het feit dat we hem uit zijn context trokken. Plaatsen we beide wagens tegenover hun rechtstreekse concurrenten, dan stellen we vast dat ze beiden in de middenmoot vallen. Een koper van een crossover heeft blijkbaar wat meer geld over voor zijn auto dan een koper van een compacte mpv.

rijtest qashqai renault scenic

Conclusie (Renault 2 - Nissan 3)

De beste kiezen is in een conclusie vaak de moeilijkste opdracht. Maar als we alles naast elkaar zetten gaat de Nissan met de gouden medaille lopen, al is het slechts op punten. Toch is het de Qashqai die je overal ziet rijden, als je er op gaat letten word je nog gek. De Japanner rijdt leuker en ligt beter op de baan, maar zo leuk als hij langs buiten is, zo saai is het interieur. De Renault doet het andersom. Het exterieur is ok, zonder meer, maar zijn interieur is perfect in orde voor zijn prijsklasse. De Fransman schakelt beter dan de Nissan, maar rijdt niet beter. Wie kiest voor ruimte moet voor de Scenic kiezen, wie tegelijk ruimte én de sterkste motor uit deze test wil, kiest voor de Scénic met 1.6 dCi Energy-motor. Allemaal opnieuw persoonlijke aspecten waar je zelf moet gaan afwegen wat voor jou belangrijk is.

Tekst: Sven Geiregat en Pieter Aertgeerts
Foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Renault en Nissan voor de bruikleen van de wagen

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:34
afbeelding van Waxweazel

2 wagens die zo verschillend zijn van concept, maar eigenlijk redelijk indentiek zijn op technisch vlak.
Beide hebben hetzelfde platform (zelfde afmetingen zelfs ?) dat van de Megane II en Megane III komt.

Toch wel een rare vergelijkende test aangezien beide modellen een verschillend koperspubliek beoogt en aantrekt.

Yvesw 13:54
afbeelding van Yvesw

Niet luisteren naar Wax :p Meer van dit!

Pieter A. 14:05
afbeelding van Pieter A.

Wac: klopt. Maar wie met 30.000 euro gaat shoppen, kinderen heeft en wat plek nodigt heeft, staat wel voor deze keuze. Al kan je er uiteraard nog een hele hoop andere wagens gaan bij halen. Maar we vonden dit een interessante vergelijking, net omdat die niet zo voor de hand liggend is, maar wel reëel blijkt te zijn.

Kevin 22:56
afbeelding van Kevin

Ik vond het een zeer boeiende test, zoals Yves zegt: meer van dit! (quote).
Ik persoonlijk zou voor de renault gaan.. das meer mijne stijl van wagen en vind hem na de facelift nog zeer mooi geworden ook!

B4 23:02
afbeelding van B4

Leuke test van 2 verschillende wagens die toch heel veel met elkaar gemeen hebben. Na een goede 5 jaar oogt de Qashqai nog altijd even fris en slaagt deze erin om ondanks nieuwere concurrenten toch de best verkopende te blijven in zijn klasse.

Wim 09:36
afbeelding van Wim

de Renault heeft mij objectief gezien aangenamer verrast dan de Qashqai. Vóór de test zou ik subjectief blindelings voor de Nissan zijn gegaan. Maar achteraf, en mét kinderen, zou ik toch serieus beginnen twijfelen :)

MichelAngelo 11:36
afbeelding van MichelAngelo

das wel just, dat ge op den duur evenveel Qashqai's ziet als dat er vis in de zee zat, verschrikkelijk... persoonlijk vind ik ze dan nog niet eens op veel trekken maar... ik koop deels met het oog.
(zat met een dubbele oogontsteking toen ik om mijnen Berlingo ging)

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws