En eigenlijk kunnen we evengoed een copy-paste maken van die eerdere rijtest. Want op het eerste zicht lijkt de Passat enkel aan het uiterlijk grote veranderingen te hebben ondergaan. De ronde achterlichtblokken zijn verdwenen, vooraan nemt hij de neus van al die andere Volkswagenmodellen over. Tegelijk kreeg het designteam de opdracht om de deurklinken te herwerken, het komt hier blijkbaar op details aan. De chroomaccenten zagen we erg goed uitkomen op de zwarte modellen die we in het straatbeeld zagen, al bleek het op ons zilvergrijze testwagen erg flets overkomen.
'Passat zes en half' is een aanduiding die andere media graag hanteren, want ook het onderstel werd ongewijzigd overgenomen van de zesde generatie Passat. De nadruk ligt nog steeds op comfort, waarbij sportiviteit ver te zoeken is. Volkswagen biedt niet voor niets een 'slaperigheidsindicator' aan op de optielijst. Toch hoeft de comfortabele instelling van de wagen geen nadeel te zijn voor ons, want je neemt de wagen sneller mee op een langere trip. De demping is lang en af en toe treedt het nadeindende gevoel op - wanneer je een verkeersremmer kruist bv. - wat nog steeds wat eigen is aan een Volkswagen, en dan zeker eentje met een iets langere wielbasis.
Een erg lange slee is deze Variant. De handige rechte kofferklep zorgt ervoor dat de wagen zich makkelijk laat parkeren. Wie niet zo zeker is, kan nog steeds beroep doen op de optionele parkeersensoren. 603 liter kan er in de koffer, nadat je de achterste zetelrij neerklapt, duw je er zelfs 1.731 liter in. Volkswagen biedt als optie ook het easy open systeem aan, een systeem waarbij je de koffer opent door met je voet onder de achterbumper te zwaaien. Zo voorkom je vuile handen, of hoef je je spullen niet neer te zetten als je bij je wagen komt.
De ingenieurs bij Volkswagen ontwikkelden voor deze Passat geen nieuwe motoren. Wel werden de bestaande motoren verder ontwikkeld, waardoor de prestaties ietwat verbeterden terwijl het verbruik verder daalde. Volkswagen geeft voor onze 1.6 TDI testwagen een top van 193 km/u op (+3 km/u tegenover de vorige), terwijl het verbruik met 0,1 liter daalde. Wij verstookten zelf gemiddeld 4,5 liter/100 km. Ook al is de Passat nog steeds geen sprintnummer, de verantwoordelijken slaagden erin om de 0-100 km/u in 12,5 seconden te laten afleggen, 0,2 seconden minder traag dan zijn voorganger. Tegenwoordig houdt de Passat Variant 1.6 TDI BMT de uitstoot op 116 g/km, net iets teveel voor de overheidspremie. Volkswagen biedt op de nieuwe Passat een zesversnellingsbak aan voor alle motorversies, al was dat op dit BlueMotion technologies-model al langer het geval. Wie graag wat meer vermogen onder de rechtervoet heeft, kan kiezen voor twee tweelitermotoren; eentje met 136 pk en eentje met 170 pk.
Ook binnenin vinden we - op het klokje na - hetzelfde beeld terug als we bij de test van anderhalf jaar geleden zagen. Een degelijk afgewerkt interieur, met malse zetels waar je graag wat langer in blijft zitten. Omdat het interieur niet gedateerd overkwam, werden enkel wat extra kleuren aangepast om de koper tevreden te stellen.
De prijzen van de nieuwe Passat en Passat Variant stijgen amper ten opzichte van het vorige model. Daardoor blijft de Passat concurrentieel, terwijl de restwaarde van de nieuwe er zeker niet op achteruit zal gaan. De Passat Variant koop je vanaf 25.600 euro (1.4 TSI 122 pk), terwijl de 1.6 TDI BMT voor 27.450 euro de deur uitgaat. Ga je de koffer vaak gebruiken, dan kan het 'kofferpack' (145 euro) handig zijn; drempelbescherming, een indeelbare bagageruimtevloer en opbergvakken in de reservewielkuip zorgen ervoor dat je spullen netjes blijven waar ze zijn en niet onnodig je wagen beschadigen. De 'koffermodule' (205 euro) zorgt dan weer voor een verschuifbare laadvloer voor zwaardere voorwerpen tot 100 kg. De vermoeidheidsdetectie krijg je samen met de snelheidsregelaar voor 435 euro. Ietwat overbodig in onze contreien, maar handig inspelend op de koude winters van de twee afgelopen jaren is de standverwarming (1.573 euro). De parkeersensoren kosten je 544 euro extra, voor het compacte navigatiesysteem betaal je 847 euro, een schappelijke prijs voor een handig systeem met touchscreen.
Als je bovenstaande leest, kan je jezelf de vraag stellen of Volkswagen het recht had om deze Passat als nieuwe generatie te introduceren. De afmetingen blijven dezelfde, de motoren veranderen niet. Toch lijkt deze nieuwe Passat aan de buitenzijde enkel in profiel wat op zijn voorganger. Wie dan toch de moeite doet om even stil te staan bij deze onopvallende verschijning, zou zeggen dat de nieuwe groter lijkt dan de oude. Het verbruik zakte een tikkeltje, al zal je dat als gebruiker amper merken. Facelift was voor ons dus een juistere benaming geweest.
Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Jordi Lauwers
Met dank aan Volkswagen België voor de testwagen
Specificaties
Vermogen | 105 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 443 kg |
Topsnelheid | 193 km/u |
Prijs testwagen | € 30 608 |
Prijs basismodel | € 25 600 |
Gemiddeld testverbruik | 4.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 603 L |
Max. kofferinhoud | 1 731 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen