Rijtest: Audi A6 Allroad Quattro 3.0 TDI

Audi A6 Allroad

Met de A6 Allroad is er opnieuw een avontuurlijke variant bij de A6 familie. Wij zochten uit of er meer dan marketing zit achter de plastic beschermonderdelen en het Quattro-systeem .

De A6 Allroad is een succesnummer voor Audi, zoveel is duidelijk. Sinds zijn introductie in 1999 zijn er al meer dan 140.00 exemplaren verkocht. Bijlange niet zoveel als bijvoorbeeld van de Q5, maar genoeg om aan te tonen dat er wel degelijk interesse voor is. Hij onderscheidt zich van de normale A6 Avant door de plastic onderdelen en het single-frame radiatorrooster met gechromeerde lamellen. Hij ziet er iets braver en minder schreeuwerig uit dan zijn voorganger, maar toch nog imposant genoeg om overal aandacht te trekken.

audi a6 allroad quattro

Een Audi A6 Allroad meet perfect even groot als de gewone Avant, 4.962 mm in de lengte en 1.874 mm in de breedte. Een groei ten opzichte van zijn voorgangers, en dat laat zich ook merken in het interieur. Een zee van ruimte binnenin, in de koffer past niet minder dan 565 liter en als je de zetels neerklapt zelfs 1.680 liter. Wij kunnen al die ruimte best wel appreciëren, het is zeker geen straf om hiermee met vier mensen en bijbehorende bagage op vakantie te vertrekken.

Geen eik- of essenhouten inleg in deze Allroad, maar aluminium. Het voelt minder premium aan dan het klinkt, maar het voegt een welkome sportievere toets toe aan het interieur. Iets dat niet te vinden was bij het mooie, maar zeer frivole eikenhout van een eerder geteste A6 Avant.

audi a6 allroad quattro interior

Zetelen deden we met plezier in de in Valcona-leder uitgevoerde stoelen. Het MMI-systeem blijft aangenaam om te bedienen, al zijn er sommigen die zweren bij BMW’s iDrive. Eerder een kwestie van persoonlijke smaak, me dunkt. Het duurt even eer je je niet meer vergist tussen de knoppen, maar na een paar dagen ben je hier zeker probleemloos mee weg.

Het Bose surround systeem (1.137 euro) klinkt zeer degelijk, al is er wat ruimte voor verbetering. De volgende stap is het Bang & Olufsen systeem. Dit klinkt fantastisch tot je het heftige prijskaartje van 7.163 euro in het oog krijgt. Of je hecht iets minder belang aan het geluid, of je probeert je problemen op te lossen met de equalizer. Of ja, je geeft 6.000 euro meer uit aan het B&O systeem, maar dat geld lijkt ons beter ergens anders gespendeerd.

bose

Zoals het hoort is alles met de grootste zorg afgewerkt en konden we de heren uit Ingolstadt op geen grove fouten betrappen. Leggen we onze eisen iets hoger (wat eigenlijk zou moeten bij een wagen van 71.000 euro) hadden we graag een beter afdekzeil gehad voor de kofferruimte met “rails” waar het over kan lopen.

Onze koffer was voorzien van een vasthechtings- en opbergmodule, dat wil niets meer zeggen dan een opbergnet, een telescopische stang en een bevestigingsriem op rails. Hierdoor kan je gemakkelijk voorwerpen vastklemmen in de gigantische kofferruimte van minimaal 565 liter.

Nu kan ik blijven praten over het interieur van deze Allroad, of gewoon direct verder gaan naar waar het eigenlijk allemaal om draait. Het Quattro-systeem, de drieliter V6 turbodiesel en hun samenwerking op wegen die niet voor een normale A6 Avant weggelegd zijn.

audi a6 allroad quattro

De Allroad is beschikbaar in vier motorisaties, stuk voor stuk natuurlijk gemonteerd op de Quattro vierwielaandrijving. De eenzame 3.0 V6 TFSI benzinemotor zet met 310 pk en 440 Nm zeker geen slappe waarden neer, maar toch zal hij in ons land niet veel over de toonbank gaan. Belgen willen eerder een diesel om deze bijna twee ton wegende break voort te stuwen. Net zoals bij de benzine alleen maar nobele V6 techniek in het dieselkamp. Je kan kiezen tussen drie versies van de 3.0 TDI, de sterkste is zelfs een 3.0 BiTDI.

De onze was voorzien van de lichtste, een 204 pk en 440 Nm sterke drieliter V6 turbodiesel. Hij brengt onze Allroader van 0 naar 100 in slechts 7,5 seconden en ophouden doet hij pas als er 223 km/u op de teller staat. Zeker meer dan genoeg in het dagelijkse verkeer, al is de kans er dan wel dat je je soms gaat afvragen waarom je niet voor de 245 pk versie hebt gekozen. Deze 245 pk en 580 Nm doen de totaalprijs met 4.720 euro stijgen. Een perfecte thuis voor die 6.000 euro die je hebt uitgespaard bij het uitvinken van het Bang & Olufsen systeem. Met een sprintcijfer van 6,6 seconde en een topsnelheid van 236 km/u ga je hier ongetwijfeld meer plezier aan beleven.

audi a6 allroad quattro

De overtreffende trap van heel de Allroad reeks is wel duidelijk de 3.0 V6 BiTDI. Met 313 pk en een monumentale 650 Nm heb je zeker en vast meer dan je ooit nodig gaat hebben in een break. Spijtig genoeg is de basisprijs van 63.720 euro al even indrukwekkend als zijn prestaties (5,6 sec, 250 km/u begrensd).

De Allroad staat synoniem aan Quattro, zo staat het ook in zijn officiële naam en die van zijn voorvaderen. Quattro is tegenwoordig niet veel meer dan een marketingterm geworden in plaats van een technische term. Vroeger kon je er prat op gaan dat een Audi model uitgerust met Quattro een centrale Torsen (‘torque sensing’) differentieel bevatte die voor permanente vierwielaandrijving zorgde. Tegenwoordig moet je al de technische documentatie erop naslaan om te kijken of dat wel klopt. Zo is een Q3 bijvoorbeeld uitgerust met een elektronisch niet-permanent Haldex systeem, en de Q7 met een BorgWarner systeem.

audi a6 allroad quattro

Onze A6 Allroad (net zoals de huidige A4, A5, A7, Q5 en RS5) is wel uitgerust met een mechanisch permanente vierwielaandrijving. Een evolutie van het Torsen-systeem, door Audi ‘crown gear’ gedoopt, zorgt ervoor dat de Allroad op elke ondergrond wel tractie kan vinden. Dit crown gear (genoemd naar de opstelling van de tanden op de tandwielen) stuurt in normale condities 60 procent naar de achterwielen en 40 procent naar de voorwielen. Als het differentieel dan merkt dat een van de assen aan tractie begint te verliezen stuurt deze onmiddellijk en zonder enige aarzeling de kracht naar de as met de beste tractie. Zo kan er tot 85 procent naar de achterwielen gestuurd worden, en tot 70 procent naar de voorwielen.

Ongetwijfeld een knap staaltje techniek, die crown gear differentieel. Mede dankzij het lage gewicht van slechts 4,8 kg blijft het verbruik nog binnen de perken. Audi geeft een gecombineerd gemiddeld verbruik op van 6,1 l/100km. Wij haalden 8,1 l/100km, al was onze rechtervoet niet altijd van de lichtsten. Ga je er echt op letten duw je de verbruiksmeter tot tegen de 7,5 l. De Allroad recupereert ook de energie bij het remmen. Hij slaagt deze op in de batterij om bij het starten de belasting op de alternator te verminderen.

audi a6 allroad quattro

De zeventraps S-tronic automaat konden we tijdens onze testperiode op geen schakelfout betrappen en deed wat van hem verwacht werd. In D was het, zonder de indicator, niets minder dan nattevingerwerk als je wou raden in welke versnelling je zat. In de sportstand was het allemaal iets schokkender, maar dat is onvermijdelijk en maakt inherent deel uit van de ervaring. In deze stand schakelt hij pas op als je voelt dat je net voorbij de powerband bent, om er vervolgens bij de volgende versnelling recht opnieuw in te belanden.

De Allroad staat ook standaard op een in-hoogte-verstelbare luchtvering met verschillende presets. In ‘Dynamic’ zakt de luchtvering zo diep mogelijk tegen de grond en wordt de versnellingsbak automatisch in sportmodus gezet. Zo straks zelfs dat je het in bochten soms zelfs durft vergeten met een 5 meter lange 2 ton wegende break onderweg te zijn. In ‘Allroad’ kan de wagen tot 45 mm verhoogd worden om grote oneffenheden in het terrein op te vangen. De 'Comfort'-stand daarentegen zet de luchtvering ergens tussenin en doet zijn best om elke drempel zo goed mogelijk op te vangen, waar hij best aardig in slaagt.

audi a6 allroad quattro

Verrassend indrukwekkend voor een A6, zo kregen we meermaals te horen bij een demonstratie van diens capaciteiten offroad. De Allroad trotseert zonder moeite een steile helling (25 procent bijvoorbeeld) in een bos . Tijdens de beklimming of afdaling is je hellingsgraad handig af te lezen via de indicator op het MMI-scherm. Dankzij de beschermende onderdelen aan de achter- en voorkant hoef je geen schrik te hebben om hem een helling op te jagen. Hou er wel rekening mee dat er nog steeds 92 centimeter aan wagen voor je voorste wielen hangt, dus je mag het natuurlijk niet té ver gaan zoeken.

In modder of natte omstandigheden konden we hem niet testen (nu was het eens mooi weer in België) maar op bladeren, los zand en steentjes had de Quattro-aandrijving geen enkel probleem. Als we er wat buitenlandse magazines op nagaan presteert hij zelfs in diepe modderbaden, al is de kans klein dat iemand die dit geld voor een wagen neerlegt hem zo vuil gaat maken.

audi a6 allroad quattro

Om terug te komen op onze introductie: ja, de beschermingsonderdelen hebben wel degelijk nut. In veel gevallen bij het softroaden kunnen deze het verschil betekenen tussen een intacte bumper en eentje die er half af hangt. Een potente comfortabele softroader die (bijna) overal wel een weg zal vinden, maar zoals altijd voor een heftige prijs. Iets of wat spijtig dan dat velen deze Allroad puur als asfaltridder gaan kopen enkel en alleen om zich te onderscheiden van de ‘mindere’ A6’en.

Tekst en foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Audi Belgïe voor de testwagen

Specificaties

Motor

3.0 V6 TDI

Vermogen

204pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

zeventraps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 930 kg

Topsnelheid

223 km/u

Prijs testwagen

€ 70 951.00

Prijs basismodel

€ 53 950.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 680 L

Tijdstip: 13:04
Auteur: Nathan
Fotograaf:
Reacties: 17 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Yvesw 13:33
afbeelding van Yvesw

Zeer nette wagen met een heerlijk motorblok! Al mist de "standaard" versie inderdaad net iets van oomph die je in de 245pk versie waarschijnlijk wel vindt. Hij gaat vlot mee, maar mist toch net dat iets extra (koppel).
Wat ik wel niet door de beugel vind kunnen is dat een wagen van +70.000 euro niet beschikt over een achteruitrijcamera. Niet dat ik een slechte parkeerder ben (alhoewel), maar er zijn merken die dit aanbieden op wagens van 1/3de de prijs.
Een zeer complete wagen al vraag ik me af of je in 99% van de gevallen niet evengoed af bent met een "gewone" - en tevens goedkopere- A6 met dezelfde motorisatie en Quattro aandrijving. De Allroad maakt wel winst met de hogere ophanging maar de serieuze overhang voor en achter zorgt er toch nog altijd voor dat je niet met de überoffroader op pad bent.
Ik heb een zeer dubbel gevoel bij deze wagen. Het maakt het des te moeilijker omdat er momenteel geen concurrentie is. Saab is Failliet, Alfa maakt al lang geen crosswagon meer en BMW/Mercedes bieden geen gelijkaardig model aan.
De toegevoegde waarde lijkt me op de Belgische wegen verwaarloosbaar. Aan de andere kant is het prijsverschil van de A6 vs A6 allroad (met gelijke motor) een luttele 2.890 euro. Dus als je dan toch de 3liter in huis haalt, waarom niet ineens de Allroad?

Wim 13:39
afbeelding van Wim

Achteruitrijcamera? Kom er zelden één tegen die goed werkt. Geen mij maar goede parkeersensoren :) OT: ik vind zo'n allroad toch iets hebben, ook is het meer marketing dan de eerste generatie

Yvesw 13:43
afbeelding van Yvesw

Wat kan er slecht werken aan een achteruitrijcamera? :p
Los van het feit of het goed werkt of niet, dit zou standaard moeten zijn op een wagen van zo'n bedrag. Idem dito met een ingebouwde gps. De helft van die machines werken ook voor geen knuppel (BMW met hun robotvrouw, Mercedes met hun omslachtige draaiknuppel en Audi met hun "schrijfpad" dat soms zijn eigen goesting doet) maar toch moet het in een wagen met zo'n prijs in hangen. Verplicht ;)

Wim 14:10
afbeelding van Wim

er moet meedraaiende lijnen zijn, anders heeft dat totaal geen zin. Modellen met camera zonder sensoren(wat toch af en toe voor komst in onze garage :)) hebben totaal geen zin, want je kan geen diepte meten op zo'n scherm. Ook is het beeld soms van slechte kwaliteit.

Yvesw 14:19
afbeelding van Yvesw

Zonder meedraaiende lijnen gaat ook perfect hoor ;) Het ontbreken van sensoren -in combinatie met een camera- kan inderdaad dan weer niet door de beugel. Is een must :)

Techno Patat 15:03
afbeelding van Techno Patat

De grootste concurrentie zie ik in de XC-70! En gezien de prijs van 70K (dat is een M3/C63 AMG, liever dat dan!) kies ik wel voor de Volvo!

Ook prima offroaders (Onze XC-90 toch) en even comfortabel! Dat het interieur net wat minder is zal me worst wezen, het is nog steeds prima te noemen :)!

Yvesw 15:28
afbeelding van Yvesw

Ik vertik het om een wagen uit een ander segment aan te duiden als concurrent. :p
Mensen die zoeken naar een station komen niet uit bij een SUV en vice versa. Volvo had dan beter die stap verder gegaan en de V40 Cross Country aan te bieden als de Audi Allroad killer. Dan was er toch iets van concurrentie. Op dit moment is enkel de A4 Allroad concurrentie :)

duckje 16:30
afbeelding van duckje

velen gaan deze wagen inderdaad gewoon kopen voor de extra bling-bling. doe mij dan maar een wat sportiever ogende variant, liefst van de bmw serie 5.

Yvesw 17:40
afbeelding van Yvesw

De Allroad is natuurlijk wel net het tegenovergestelde van een sportieve wagen ;) Dan moet je het eerder zoeken bij een A6 met s-line pakket (of voor die prijs mss een S6...). En dan vind ik de A6/S6 mooier dan de 5 reeks met M-pakket.

ThV 18:12
afbeelding van ThV

Ik blijf de nieuwe A6 in eerder welke uitvoering waanzinnig hoog geprijsd vinden.
Een vergelijking met een XC70 gaat mss niet helemaal op doordat de XC70 toch wel iets gedateerder is. Toch zou ik op dit moment ook voor de XC70 D5 gaan. Gewoon bijna even veel auto voor véél minder geld.
Moest ik toch per sé "Vorsprung durch technik" willen dan zou ik op zoek gaan naar een jonge tweedehands bij onze oosterburen. Maar de volle pot betalen voor dit vehikel : jamais !

Yvesw 18:29
afbeelding van Yvesw

Ligt het aan mij of kan je -objectief- beide wagens echt niet vergelijken :p Een SUV vs een Break... Dat is hetzelfde als een C30 vergelijken met een BMW 3-reeks coupé want beiden hebben 2 deuren :p

Techno Patat 18:33
afbeelding van Techno Patat

Een XC-70 is toch precies dit? Een verhoogde V70 (break!) met awd, extra plastiek en voor minder geld! Inderdaad wat gedateerd maar veel meer bang for the buck dan dit...

Een XC-90 is dan inderdaad een andere categorie (hoger, maar nog steeds lagere prijsklasse...)

Yvesw 18:38
afbeelding van Yvesw

Ow, my bad, dat ding bestaat inderdaad ook nog! Nope... Nog altijd de A6 dan :p
ps: Moest de 159 ooit in crosswagon uitvoering zijn gemaakt. Zou je het kopen Patat? (eerlijke vraag gewoon ;) )

XC 70 18:45
afbeelding van XC 70

ik wissel er mijn XC 70 toch ook niet voor de audi in

Techno Patat 20:56
afbeelding van Techno Patat

Als Alfa het niet zelf maakt maak ik het hé ;)! http://i1220.photobucket.com/albums/dd449/TechnoPatat/iPad011.jpg

Nee serieus, ik rijd m'n 159 enkel en alleen voor de sportiviteit! Wil ik offroaden koop ik wel een jeep ;)! De 156 crosswagon vind ik eigenlijk een smet op het Alfa bestaan, net als de aankomende jeep!

Yvesw 21:06
afbeelding van Yvesw

+1 voor de zelfspot ;)
Ik vond de Crosswagon ook niet de mooiste wagen ooit gecreëerd maar het had wel iets (in België vooral exclusiviteit, maar dat is een ander verhaal). Een smet zou ik het nu niet meteen noemen :p

belghali a 13:16
afbeelding van belghali a

as audi vrouwe is moet ik op mij knie voor haar

edit redactie: je vorige comments werden verwijderd wegens niet te ontcijferen zinsbouw. hou het leesbaar aub

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws