Rijtest : Infinti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

De Infiniti FX is dan wel de buitenlander in onze triotest, een buitenbeentje is deze japanner zeker niet. We reden de FX37S twee jaar geleden al maar het is nu pas dat Infiniti op de proppen komt met een dieselvariant. Een motorisatie waar we in België maar al te graag onze kribbel onder zetten. Bij Infiniti wrijven ze al in hun handen bij het optekenen van de eerste sterke stijgingen van de verkoopscijfers. We waren dan ook zeer benieuwd naar een test met de FX30dS.

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

De looks van de FX bleven ongewijzigd. We kijken nog steeds naar een enorm dikke en agressieve wagen met vreemde bollen en hoeken die niet iedereen weten te smaken. De Infiniti is met 1.680 mm lager dan zijn twee tegenstanders in de test maar is wel de langste van de bende met 4.865 mm. Hierdoor oogt hij veruit het sportiefste en dat kenmerk wordt extra geaccentueerd door de strakke lijnen en de ver opkomende koplampen. De FX weet met krachtige looks uit te pakken tegenover twee eerder saaie Duitsers, wat niet wil zeggen dat deze niet opvallen in het verkeer. Je kan Infiniti echter wel dankbaar zijn voor het aanbieden van een leuk model dat onze wegen wat weet op te fleuren. 

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

En ook onder de kap weet Infiniti onze dag op te fleuren. De 3.0 V6 diesel  van Nissan-makelij rijdt zacht doch sportief, laat zich niet betrappen op pretbedervende dieselklanken maar verrast eerder met een uitnodigende roffel. Op de koop toe is hij overigens best zuinig. Drie dagen testrijden met woon-werk verkeer over stedelijke en provinciale banen leverde een gemiddeld verbruik van 9.7 liter per 100 km op. Het door Infiniti opgegeven gemiddeld verbruik ligt op 9 liter. Maal je enkel filevrije autostrade kilometers, dan slaag je er weliswaar zeker in om dat verbruik naar de 7 liter toe te brengen. Wie datzelfde nummertje met de Touareg aflegt, mag rekenen op 9 à 11 liter per 100 km.

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

De 3.0 liter V6 heeft 238 paarden en 550 Nm koppel onder de kap en is daarmee meer dan vlot op onze banen. Als eerste weg zijn aan de lichten is een eitje en ook inhaalmanoeuvres op de autostrade gebeuren met de vingers in de neus. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 238 g/km en je kan rekenen op 15 fiscale pk’s.  Een sportief koetswerk en een heerlijk klinkende motor zorgen ervoor dat je als bestuurder heerlijk kan vertoeven. Ook de Touareg krijgt een V6 onder de kap met 240 pk of 204 pk in dichtgeknepen versie. Enkel de BMW doet het met een zes-in-lijn die 245 pk voortbrengt, dat worden er 211 in de fiscaal vriendelijke versie.

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

Geen lastig schakelwerk bij de drie grote jongens trouwens, want onze drie testwagens zijn standaard voorzien van automatische transmissie. Eentje die in de Infiniti wat verouderd lijkt en soms wat traag reageert bij de start, maar eens je aan het rijden bent,  kwijt hij zich feilloos van zijn opdracht en gaat hij ongemerkt zacht door zijn verzetten heen.. De FX was in onze S-uitvoering trouwens een echte bochtennemer. Heerlijk scherp weggedrag en een heel erg communicatieve besturing. Haast a-typisch voor een SUV van dit kaliber. Hij boezemt heel veel vertrouwen in bij zijn bestuurder, dit ondanks zijn vreemde contouren die het inrijden in een garage al eens wat spannender maken dan je eigenlijk zou willen. In de vergelijking met de twee tegenstrevers in deze test viel op dat het rijgedrag van de X5 en dat van de FX erg dicht bij elkaar aanleunt. Beide SUV's komen heel erg dynamisch voor de dag en schrikken er niet van terug om wat sportievere wegeltjes op te zoeken. De Touareg daarentegen manifesteert zich eerder als terreinwagen en koppelt daar een eerder gezapig rijgedrag op de weg aan vast. Hiermee is niet gezegd dat je zeeziek wordt in de Touareg, je kan  zelf kiezen tussen Sport-Normal-Comfort voor de afstelling van de ophanging. Niet alleen zijn uitstraling maar ook zijn uitgebreidere terreinfuncties verraden dat hij toch wel anders *in het leven staat *dan zijn sportievere concurrenten.

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

Binnenin is het luxe alom. Schitterende zetels waar je snel de juiste positie in vindt, een kleine stuur wat de sportiviteit van dit model accentueert, een grote duidelijke middenconsole waar elk knopje stevig bediend kan worden. Geen gekraak, geen barsten en Japans topniveau.  Infiniti zit echter met één groot probleem, een probleem waar ook Amerikanen, Fransen en Zweden mee kampen. Als je wil concurreren tegen een gevestigde waarde uit één van de Duitse kampen - laat het in deze test de BMW X5 en de Volkswagen Touareg zijn - word je op elk foutje afgestraft. Beide Duitsers lijken wel foutloos naast deze FX. Als je de minpuntjes moet opnoemen dan grijp je naar de te kleine koffer (410 liter, tegenover 580 liter voor de Touareg), de lichte ruis bij het rijden op autostrades en de soms trage reactie van de motor na een duw op de gaspedaal. Ook merkten we op dat Infiniti de perfecte afwerking en het gebruik van topmaterialen niet in de hele wagen toepast. Zo valt het bijvoorbeeld op dat je achteraan luchtmonden aantreft in goedkoop plastic terwijl die vooraan wel uit een hoogwaardiger materiaal vervaardigd zijn. Dat zijn details waarop je de Duitse concurrenten niet zo gauw zal betrappen.

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

Grote troef in de handen van Infiniti is de prijszetting. Ons testmodel was full option en kostte 65.950 euro. Zet die offerte naast de 2 andere en je verschiet jezelf een ongeluk.  Onze met opties beladen Touareg deed daar vlotjes 20.000 euro bovenop. De X5 bevond zich met een prijs van ongeveer 74.000 euro (incl. opties) mooi in het midden van deze twee. Wanneer je de basisprijzen bekijkt, dan kosten de X5  (55.300 euro)  en de Touareg  (55.330 euro) toch net een beetje minder dan een standaard FX30d (59.300 euro). Nadat je beide Duitsers een gelijke uitrusting aanmeet als de standaard FX kom je al gauw op enkele duizend euro meer uit en komt de FX30d er dus als meest interessante partij uit.

Triotest: Infiniti FX30d vs. BMW X5 xDrive30d vs. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI

Laat het duidelijk zijn dat uit deze test is gebleken dat de Infiniti FX30d zeker zijn mannetje weet te staan tegen de Duitse gevestigde waarden in deze klasse. Wie dynamisch wil rijden, kiest voor de BMW, wie af en toe off road gaat, neemt de Touareg mee. Ga je voor een goede prijs/kwaliteit-verhouding dan denken we dat deze Infiniti het eerlijkst in elkaar zit. Je beschikt over een extravagante wagen die niet onopgemerkt de straten door rijdt. De schitterende motor met gunstige verbruikscijfers past perfect bij het karakter van de wagen en je zit heerlijk in een prima interieur.  Laat het echter wel in zijn nadeel spreken dat mensen graag meedoen met "de rest"  wat wil zeggen dat het geen gemakkelijke taak zal zijn om de Duitse overmacht te doorbreken en vraagt het van potentiële kopers zelfs wat lef om eens te kiezen voor wat anders. Zoals het merk haar doelgroep soms zelf graag laat omschrijven als 'quiet rebel - rebels en ondeugend', lijkt het de nagel op de kop te slagen.

  Infiniti FX30d Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BMW X5 xDrive30d
Motor 3.0 V6 3.0 V6 3.0 6-in lijn
Overbrenging 7-bak aut. 8-bak aut. 8-bak aut.
Vermogen 238 pk 240 pk 245 pk
Koppel 550 Nm 550 Nm 540 Nm
Aandrijving vierwiel vierwiel vierwiel
Topsnelheid 212 km/u 218 km/u 210 km/u
Sprint 0-100 km/u 8,3 sec 7,8 sec 7,6 sec
Gewicht 2.150 kg 2.099 kg 2.150 kg
Gem. testverbruik 9,7 liter  9,9 liter
9.6
Prijs basismodel 59.300 euro 55.330 euro 55.550 euro
Prijs testwagen 65.950 euro 83.656 euro
74.500 euro
min/max kofferinhoud 410/1.305 liter 580/1.642 liter
620/1.750 liter
       

Tekst: Pieter Aertgeerts - Sven Geiregat - Alexander De Nys
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan Infiniti Belgium, BMW België en d'Ieteren Import voor de testwagens

Specificaties

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Wim 11:31
afbeelding van Wim

ok, dan zal ik nog is herhalen dat ik voor de X5 zou kiezen, al vind ik de touareg wel een mooie verschijning

Sven 11:41
afbeelding van Sven

doe mij maar de infiniti, al vind ik het interieur van de Touareg knapper

Yannick Degroeve 21:05
afbeelding van Yannick Degroeve

BMW... nuff said

Ferdinand1 01:00
afbeelding van Ferdinand1

VW voor mij, omdat een X5 gewoon echt niet kan (in nl, veel te aso). En Infiniti vind ik niet mooi..

- edit: fixed -

Benoche 22:10
afbeelding van Benoche

@TdM: De Infiniti is niet goedkoper dan de Touareg hé
De prijs van de testwagen wel maar dat is gewoon de prijs van de perswagen die ter beschikking is gesteld en dat hangt dus gewoon af van de meegegeven optie in het perswagen.

@uto 17:45
afbeelding van @uto

Geef mij toch maar de X5!

Anonieme gebruiker 08:40
afbeelding van Anonieme gebruiker

moeilijke keuze !
Touareg niet, vind ik iets te braaf uitziend. X5 zou ik ook niet nemen zonder M-pakket. Infiniti is wel een mooie verschijning en zal ontgetwijfeld zeer vlot rijden, maar betrouwbaar ?

Sven 19:55
afbeelding van Sven

@ B4: ohja? die reclame ben ik nog niet tegengekomen dan?

Pieter Aertgeerts 15:19
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Die ben ik niet tegengekomen, zo dadelijk eens grasduinen in de collectie ;)
Thanks om het even te melden, anders hadden we het gemist.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws