Terwijl Mercedes momenteel volop de spotlight zet op de A 35 AMG besloten wij op pad te gaan met de A 180 d. Eentje waar de fleetmarkt van gaat smullen, denken we.
Aardig natuurlijk, zo'n potente A-Klasse met +200 pk en een al even stevig prijskaartje. Maar de volumes zal Mercedes blijven draaien met sensibele diesel- en benzinemotoren. Met dank aan de fleetmarkt, weet je wel. De vierde generatie A-Klasse koppelt daaraan nog eens snufjes waar zelfs de S-Klasse nog niet van mag genieten. De moeite dus, zo'n A 180 d?
Leasing-grijs
De nieuwe A-Klasse verliest niets van zijn dynamisch uiterlijk tegenover zijn voorganger. Meer nog, hij krijgt er scherpere lijnen bij om naast zijn speels uiterlijk ook volwassen over te kunnen komen wanneer je naar je volgende meeting bolt. Tegenover de vorige is hij in alle dimensies gegroeid - lees: 12 cm langer, 2 cm breder en enkele millimeters hoger - waardoor hij kan pronken met net wat meer kofferruimte (+ 29 liter) waardoor het totaal uitkomt op 370 liter. Gaan we dat vergelijken met zijn grootste concurrenten BMW 1 Reeks (360 liter) en Audi A3 (380 liter) dan ligt dat er boenk tussen. Meer dan behoorlijk dus.
Waar de vorige Mercedes-Benz A-Klasse nog veel van zijn uiterlijk deelde met de B-Klasse, haalt hij nu dezelfde familieneus als zijn grotere familielid, de CLS, uit de kast. Scherpere koplampen met subtiele dagrijverlichting vallen hier het sterkst op naast de licht overhellende neus die sinds deze generatie terug te vinden is. Steeds is er te kiezen uit verschillende uiterlijke afwerkingsklasse waarbij wij de basis kregen. Mochten we zelf een A-Klasse samenstellen was het AMG-uiterlijk the way to go met een opvallend agressiever uiterlijk. Ka-ching voor Mercedes-Benz dankzij weer een aangeduide optie.
In het zijdelingse aanzicht is er weinig veranderd. De daklijn oogt net wat minder aflopend terwijl de algemene vormgeving en lijnen dezelfde zijn gebleven en daar hoor je niemand over klagen. De wagen is sinds zijn derde generatie een streling voor het oog en dit blijft zo. Achteraan is het weer duidelijk dat we met de nieuwe generatie onderweg zijn. De lichten achteraan zijn veel minder rond/vierkant en krijgen een langwerpige vorm die nu ook op de kofferklep overgaan waardoor de insteek naar de koffer weer net iets groter en praktischer is. Voor ons model - door het ontbreken van het AMG-uiterlijk - geen sieruitlaten achteraan maar een eerder strakke en saaie afwerking.
Leasing-diesel
Het werd nog maar eens duidelijk dat deze A-Klasse door Mercedes werd samengesteld voor de leasingchauffeur. Onze A-Klasse had de A 180 d-badge achteraan op de wagen kleven. Dat betekent: een 1.461cc viercilinder met 116 pk en 260 Nm koppel. Niet direct spannend te noemen maar wel voldoende voor de dagelijkse tochtjes en het fileleed dat de gemiddelde A-Klassechauffeur net als andere Belgen dagelijks mee maakt. Verder kan je nog wat met de knopjes spelen om de wagen eco, normaal of sport te laten voort bewegen. Verschillen zijn weinig merkbaar in het gedrag van de motor, al blijft de versnellingsbak wel iets langer in zijn versnelling steken en de overgangen blijven steeds even voelbaar. Als hij te lang in toeren blijft is er de mogelijkheid om zelf aan de lepels achter het stuur te trekken en daarbij merken we dat het systeem tegenover het vorige model een sprong in de goede richting heeft gemaakt.
Verdere dieseldrinkers zijn er te vinden in de vorm van een A 200d en A 220d met respectievelijk 150 en 190 paarden. De viercilinder uit de A 180d is enkel te combineren met een 7-traps automatische versnellingsbak, 7G-DCT, terwijl de sterkere diesels standaard aan de 8G-DCT hangen.. Geen manuele versnellingsbak voor de dieselrijders, een automatic is praktischer in ons Belgenlandje volgens Mercedes. De benzineversies beschikken over respectievelijk 136, 163, 190 en 224 paarden of je gaat voor de AMG-light versie -ook wel A 35 4 Matic+ genoemd, die momenteel de kroon spant met 306 paarden.
Onze viercilinder diesel spurt naar 100 km/u in 10,5 seconden, nu niet een tijd om het heel warm van te krijgen. We moeten wel toegeven dat het sneller aanvoelt dan dat het op papier wordt opgegeven. Al zeker wanneer je de wagen een beetje onder de knie hebt en weet wanneer zijn koppel -iets onder de 2.000 toeren- wordt losgelaten. De top van onze A 180 d ligt op 202 km/u. Terwijl je de snelste tijd naar 100 probeert neer te zetten of zijn topsnelheid probeert te halen, zal het niet mogelijk zijn om ons gemiddeld verbruik van 5,3 liter te kunnen evenaren.
Een heel ander niveau
Mercedes-Benz is niet de eerste die een digitaal dashboard in een hatchback inbouwt, maar een digitaal dashboard van deze omvang? Dat is toch weer net wat anders. Dat dashboard, is het eerste wat opvalt als je door het raam kijkt, de deur opent en instapt. Immens, dat ding. Naast z’n afmetingen erkennen we ook haar fijne kwaliteit maar als er dan toch een opmerking moet komen, dan zouden wij klagen over het feit dat het dashboard er zowat is opgekleefd en niet mooier is ingewerkt. Iets waar de vorige A-Klasse ook last van had.
Als je de deur dichtgooit - zet wat kracht want ze weegt wel wat - en de start-stop knop een duwtje geeft dan komt de wagen rond je tot leven. Het prachtig digitaal dashboard verwelkomt je en je kan beginnen spelen met de instellingen. Normale of sportieve wijzers? Groot navigatie systeem op de middenconsole of een compacte voor je neus? Meer aandacht besteden aan het verbruik? Het zijn allemaal mogelijkheden die er onbeperkt lijken te zijn.
Na een poosje te hebben gespeeld met je instellingen is het tijd om te vertrekken en neem je dat fijn multifunctioneel stuurwiel in je handen. Na een poos wordt het tijd om even iets anders voor je neus te toveren en dan begint het gesukkel! Met de bediening toetsten op de linkerkant van je stuur bedien je het scherm voor je neus terwijl je met de rechterkant het groot scherm in de middenconsole bediend. Al snel merkten we op dat we te lang niet op de baan aan het letten waren waardoor een gevaarlijke situatie zich wel eens kan voordoen. Natuurlijk went die bediening wel na een tijdje, de week die wij hem meekregen was qua periode alleszins te kort.
Het algemeen comfort van de wagen valt niets negatief op aan te merken. De wagen is en blijft een Mercedes die veel van de oneffenheden kan wegfilteren, al moet je geen S-Klasse verwachten. De A is vele sportiever beoogd en dat voel je ook. Eventuele schokken die de ophanging niet kan verwerken worden gefilterd door de relatief zachte stoelen. Het navigatiesysteem is duidelijk, snel en makkelijk in gebruik. Ook props voor het geluidssysteem die de klanken tot de laatste baslijn goed weergeven. Alles ziet en voelt enorm kwalitatief en we gingen ons afvragen waar de andere merken mee bezig zijn wanneer ze een interieur moeten ontwerpen.
Met 5 personen zou het mogelijk moeten zijn om zich veilig in het verkeer te begeven. Of dat het aangenaam is met 3 man op de achterbank, is een andere zaak. Twee man kan je achteraan heel ruim kwijt, een derde is mogelijk, al zal je dan even moeten zien wat je gaat eten.
Mercedes-prijzen
Vanaf 24.805 euro kan je een Mercedes-Benz A-Klasse gaan afhalen. Natuurlijk zou Mercedes zichzelf niet zijn moest je deze prijs niet kunnen verdrievoudigen, en dat kan! De instapdiesel, onze A 180 d dus, start bij 29.282 euro en dan krijg je de optielijst voorgeschoteld. Premium pakket met dat digitaal dashboard, Keyless-Go en sfeerverlichting? Graag! Totaal prijs: al snel 42.000 euro. Ouch.
Conclusie
De strijd onder de premium hatchbacks is met deze A-Klasse alweer naar een hoger niveau getild. Nu moeten de andere twee Duitsers kunnen blijven volgen. Deze A kan alvast heel knappe papieren voorleggen. Van imago-model in leasing uitgegroeid tot een inhoudelijk straf model voor de leasing.
Specificaties
Vermogen | 116 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-bak automaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 370 kg |
Topsnelheid | 206 km/u |
Prijs testwagen | € 42 230 |
Prijs basismodel | € 24 805 |
0 tot 100 km/u | 10.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.30L/100km |
Min. kofferinhoud | 370 L |
CO2-uitstoot | 107 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen