Rijtest

Exclusief: Denza Z9GT getest - Nachtmerrie van de Porsche Taycan? (2025)

BYD brengt dit jaar nog luxedivisie Denza naar Europa. Het eerste strijdwapen is deze Z9GT, een fraaie shooting brake die er met veel (plug-in) of zeer veel vermogen komt (EV) en overloopt van de trucjes zoals zijdelings inparkeren en rijden op 3 wielen. Autofans kon het nieuwe vlaggenschip al exclusief testen.

 

Wat is dit?

BYD's nieuwste strijdwapen, maar geen nieuw model van BYD. Denza is namelijk het luxemerk van BYD en zal ook als apart merk in de markt worden gezet. De Z9GT is het vlaggenschip dat er komt als plug-inhybride en EV... en Europese klanten uit hun Porsche Taycan moet krijgen

Dat is een straffe uitspraak?!

Klopt. Al kan je BYD nog moeilijk betichten van een underdogpositie. Met vorig jaar 4,3 miljoen verkocht auto's was BYD het zesde grootste automerk ter wereld. Meer nog, analisten verwachten dat de Chinese constructeur dit jaar 5,5 miljoen auto's aan de man zal brengen. Waardoor het stilaan giganten zoals Toyota, de Volkswagen Group en de Hyundai Group in het vizier neemt.

Image
Denza Z9GT 2025 rij impressie velgen

Besluit zo'n merk een luxedivisie op te richten, dan kan je er gerust van zijn dat het niet over een potje gebakken lucht gaat. Sterker nog, Denza is eigenlijk geen nobele onbekende. Het bedrijf werd namelijk al in 2010 opgericht als een joint-venture tussen BYD en Mercedes. Vorig jaar trok Mercedes zich volledig terug, waardoor BYD nu zonder complicaties het Denza-merk naar Europa kan brengen.

Wat mogen we verwachten?

BYD omschrijft Denza alvast als "Technologie drives Elegance". Of anders gezegd: het merk wil luxekopers overtuigen door meer technologie aan te bieden in hun auto's, dan Europese concurrenten. BYD is natuurlijk het merk van roterende infotainmentschermen en gitaarsnaren in de bekerhouders, maar Denza pakt het toch nét anders aan.

Image
Denza Z9GT 2025 interieur

Denza's insteek is namelijk niet zozeer gimmicks, maar wel hoogtechnologische snufjes. Denk bijvoorbeeld maar aan het zijdelings inparkeren. Via een meesturende achteras en in tegenovergestelde draaiende wielen kan je daardoor zijdelings inparkeren (al is het eerder diagonaal inparkeren). Bij 30 keer per dag dat trucje showen aan je vrienden/ collega's, zal je na 40 dagen wel je banden moeten wisselen, we geven het maar mee.

Met welke auto zal ik dat kunnen doen?

Op dit moment is Denza nog aan het beslissen welke auto's het richting Europa brengt. In China heeft het merk 5 modellen in het gamma. Van een gestroomlijnde sedan tot een gigantisch minibusje. De kans zit er dik in dat één van de twee SUV's van het merk de oversteek maakt (want: Europa), de Z9GT staat de facto al op de planning.

Image
Denza Z9GT 2025 rij impressie spoiler

Die Z9GT mag je zien als een Porsche Taycan Sport Turismo... maar dan van de hand van Wolfgang Egger. Je weet wel, de Duitse autodesigner die ook al de Alfa Romeo 8C, Audi Q7, audi R8 en recent nog de Byd Seal vorm gaf. Een palmares om best trots op te zijn.

Rijdt zo'n Denza Z9GT ook een beetje?

Hier komen we aan het addertje onder het gras. Want net zoals élke lancering van gloednieuwe modellen van BYD in Europa, gebeurde onze eerste rij-impressie met de Z9GT op een afgesloten circuit, onder het waakzame oog van de C̶h̶i̶n̶e̶s̶e̶ ̶V̶o̶l̶k̶s̶p̶a̶r̶t̶i̶j̶ ingenieurs van het merk. Toch konden we de plug-inhybride (DM-i) al even de sporen geven.

Image
Denza Z9GT 2025 rij impressie

Die gebruikt een 2-liter viercilinder turbobenzine van 207 pk die hulp krijgt van een 270 pk sterke elektromotor op de vooras en twee ruwweg 300 pk sterke elektromotoren op de achteras. Een plug-in met 4 motoren en een gezonde 870 pk dus. De puur elektrische Z9GT gebruikt trouwens eveneens drie elektromotoren en schopt het tot 965 pk.

Denza gaf ons de kans om de Z9GT DM-i richting de 200 km/u te sturen, over "gesimuleerde Belgische hobbelwegen" te rijden en het liet ons 360°-bochtjes maken om te bewijzen dat de draaicirkel van deze 5,2 meter lange auto beter is dan die van een Fiat 500. De ZGT9 bleek een extreem comfortabele auto, getuige ook de S-Klasse waardige zetels. Of hij zo sportief voor de dag komt als een Porsche Taycan/ Panamera konden we tijdens de korte kennismaking niet volledig beoordelen. Al heeft 'ie wel een "Super Sport"-knop aan boord. We geven het maar mee...

Wat gaat deze Denza Z9GT kosten?

Denza heeft allerminst het doel om zichzelf in de markt te zetten als een budgetalternatief voor de Europese concurrentie. Het wil nét duidelijk maken dat China tegenwoordig betere, snellere en fraaier afgewerkte auto's kan bouwen, met straffere tech aan boord. De Z9GT is er dus eentje van superlatieven en ook de prijs zal daar niet aan ontsnappen. De woordvoerders van Denza houden de lippen echter stijf op elkaar, waardoor we zelf aan het gokken moeten.

Image
Denza Z9GT 2025 rij impressie voorkant

Momenteel ben je minstens 104.000 euro kwijt voor een kale Porsche Taycan en 133.000 euro voor een instap Panamera hybride. Iets zegt ons dat Denza slim genoeg is om weg te blijven van die prijzen. Als je dan ziet dat BYD's duurste wagen in het gamma - de Tang - momenteel 72.000 euro kost, dan gokken we op een prijs tussen de 72.000 tot 100.000 euro. Een ruime prijsvork, dat weten we ook.

Wanneer komt de Denza Z9GT op de markt?

Eind dit jaar zal Denza de elektrische Z9GT presenteren (met de eerste échte rijtesten in oktober/ november), de plug-in staat op de planning voor februari 2026. Even wachten nog, maar dan kan je al lekker sparen en kunnen de leasingbedrijven al even de restwaarde berekenen.

Besluit

Denza wil zich met high-tech snufjes binnendringen in de inner circle van vermogende klanten. Echter, mensen kopen geen Smeg-koelkast omdat dit de meest vooruitstrevende koelkast ter wereld is, wel omdat ze een bepaalde X-factor heeft. De Denza Z9GT is na een eerste indruk vooral een getalletjes-auto, met een indrukwekkend chassis... maar wel zonder Porsche-badge. Al zal het belangrijkste getal - de prijs - zijn succes grotendeels gaan bepalen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen