Het is begin september en dat kan maar enkele dingen betekenen: het schooljaar is terug van start, de eerste blaadjes vallen van de bomen en ondergetekende mist zowel de verjaardag van zijn oudste zoon als van zijn vrouw (vul zelf in wat het ergste is) omdat er wel ergens in Frankrijk of Duitsland een autosalon plaats vindt. Dit jaar was het de beurt aan de IAA in Duitsland, een show die zichzelf helemaal opnieuw uitvond, maar nog steeds een loopje neemt met de term "autosalon".
Ideetje voor de Brussels Motor Show?
Situatieschets: stel je even voor dat er tijdens het Brusselse Autosalon een handvol automerken een stand hebben in de Heizel, aangevuld met honderden standen van toeleveranciers (van deurhendels tot ai-software voor autonoom rijden) en dat op hetzelfde moment de Louizalaan in het centrum van Brussel wordt afgesloten om daar de rest van de autostanden neer te poten... en dat voor een week lang! Wel, zo zag de IAA er dit jaar uit in München.

Ere wie ere toekomt, de organisatie achter de IAA nam hier een bold move. Want het gedeelte op de openbare weg was volstrekt gratis voor bezoekers. Waardoor er een soort van Gentse Feestensfeer ontstond in de Ludwigstrabe en de omringende pleintjes. Een dikke 10 voor de sfeer dus. Spijtig genoeg kunnen we niet hetzelfde zeggen over de inhoud...
Merken hadden er geen zin in?
Het autosalon van Duitsland was ooit een event waar we als redactie twee dagen nodig hadden om alle nieuwigheden te kunnen tonen aan jullie. Helaas, pindakaas, de nieuwigheden zijn steeds schaarser en de video's worden er niet langer op (of je moet als Nederlander graag 4 nieuwtjes uitrekken tot 3 uur aan video). De schuld mag je daarbij zonder twijfel bij de automerken leggen. Japanse merken waren simpelweg niet aanwezig dit jaar op de IAA, grote groep Stellantis stuurde enkel Opel en Leapmotor en zelfs de Duitse merken hadden er eigenlijk weinig zin in.

Want laat ons eerlijk zijn: ja, de IAA was de geboorteplek van de nieuwe generatie BMW iX3 en Mercedes GLC die het ongelooflijk goed gaan doen in leasing... maar dan heb je het zowat gehad. Audi toonde er een vage concept, Porsche de 911 Turbo S (aardig, maar niet grensverleggend) en Volkswagen de nieuwe T-Roc en weerom een conceptversie van de betaalbare EV die er écht wel gaat komen (binnen enkele jaren). Zelfs de Chinezen waren redelijk braaf bij de uitrol van nieuwe modellen - wat niet gezegd kan worden over de overvloed aan Aziatische media op de beursvloer. De IAA 2025 was dus bezwaarlijk een autosalon en dat werd pijnlijk duidelijk toen we plots ook een stand van Volvo op zagen doemen. Je weet wel, het merk dat zegt geen autosalons meer te doen...

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen