Uitlaat: Column

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

Het is begin september en dat kan maar enkele dingen betekenen: het schooljaar is terug van start, de eerste blaadjes vallen van de bomen en ondergetekende mist zowel de verjaardag van zijn oudste zoon als van zijn vrouw (vul zelf in wat het ergste is) omdat er wel ergens in Frankrijk of Duitsland een autosalon plaats vindt. Dit jaar was het de beurt aan de IAA in Duitsland, een show die zichzelf helemaal opnieuw uitvond, maar nog steeds een loopje neemt met de term "autosalon".

Ideetje voor de Brussels Motor Show?

Situatieschets: stel je even voor dat er tijdens het Brusselse Autosalon een handvol automerken een stand hebben in de Heizel, aangevuld met honderden standen van toeleveranciers (van deurhendels tot ai-software voor autonoom rijden) en dat op hetzelfde moment de Louizalaan in het centrum van Brussel wordt afgesloten om daar de rest van de autostanden neer te poten... en dat voor een week lang! Wel, zo zag de IAA er dit jaar uit in München.

Image
IAA 2025 Opinie

Ere wie ere toekomt, de organisatie achter de IAA nam hier een bold move. Want het gedeelte op de openbare weg was volstrekt gratis voor bezoekers. Waardoor er een soort van Gentse Feestensfeer ontstond in de Ludwigstrabe en de omringende pleintjes. Een dikke 10 voor de sfeer dus. Spijtig genoeg kunnen we niet hetzelfde zeggen over de inhoud...

Merken hadden er geen zin in?

Het autosalon van Duitsland was ooit een event waar we als redactie twee dagen nodig hadden om alle nieuwigheden te kunnen tonen aan jullie. Helaas, pindakaas, de nieuwigheden zijn steeds schaarser en de video's worden er niet langer op (of je moet als Nederlander graag 4 nieuwtjes uitrekken tot 3 uur aan video). De schuld mag je daarbij zonder twijfel bij de automerken leggen. Japanse merken waren simpelweg niet aanwezig dit jaar op de IAA, grote groep Stellantis stuurde enkel Opel en Leapmotor en zelfs de Duitse merken hadden er eigenlijk weinig zin in.

Image
IAA 2025 Opinie
Zo groot het feest in de straten, zo afwezig de auto in de evenementhallen...

Want laat ons eerlijk zijn: ja, de IAA was de geboorteplek van de nieuwe generatie BMW iX3 en Mercedes GLC die het ongelooflijk goed gaan doen in leasing... maar dan heb je het zowat gehad. Audi toonde er een vage concept, Porsche de 911 Turbo S (aardig, maar niet grensverleggend) en Volkswagen de nieuwe T-Roc en weerom een conceptversie van de betaalbare EV die er écht wel gaat komen (binnen enkele jaren). Zelfs de Chinezen waren redelijk braaf bij de uitrol van nieuwe modellen - wat niet gezegd kan worden over de overvloed aan Aziatische media op de beursvloer. De IAA 2025 was dus bezwaarlijk een autosalon en dat werd pijnlijk duidelijk toen we plots ook een stand van Volvo op zagen doemen. Je weet wel, het merk dat zegt geen autosalons meer te doen...

DEZE NIEUWE AUTO'S KOMEN ERAAN! (IAA 2025)

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50