De komende weken geven we wederom het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week hebben we een wagen die de wereld op zijn kop zette. Elektrisch, snel en comfortabel. Vergeet alles wat je wist van autorijden, dit is het nieuwe rijden 2.0.

Naam: Frank P
Leeftijd: 50 jaar
Wagen: Tesla Model S 60
Eigenaar sinds: 2013
Vorige wagens: Volkswagen Kever, Opel Manta, Chrysler Le Baron, Mercedes CLK, Mercedes CLK Cabrio, Jaguar XF

Het verhaal

Geschiedenis
Door de nieuwe VAA regeling (Voordeel Alle Aard) van de regering Di Rupo ben ik op zoek gegaan naar wat er op de markt was van elektrische- en hybridewagens (dit moet ergens rond eind 2011 geweest zijn). Als snel viel mijn oog op Tesla. De firma en CEO Elon Musk ben ik nauwlettend beginnen volgen. Rond deze tijd werden de eerste prototypes van de model S voorgesteld. Ik verzeilde ook op het Tesla Forum (TMC en het officiële forum). De eerste productiewagens kwamen eindelijk uit de fabriek in augustus 2012.

Image
VF-Tesla-Model-S-eigenaar

Op 20 september 2012 heb ik dan uiteindelijk mijn bestelling geplaatst terwijl de prijzen voor Europa nog niet gekend waren. Een Tesla bestellen kan alleen via internet, rechtstreeks bij de fabrikant. Ik was alleszins nummertje #1.332 in Europa. Je kon de bestelling steeds annuleren tot de finalisatie moest gebeuren. In december 2012 werden de prijzen bekend gemaakt. En eerlijk is eerlijk, deze waren iets hoger dan ik had gehoopt. In februari 2013 konden de reservatiehouders gaan testrijden in Antwerpen. Ook al was dit maar 10 minuutjes, het was genoeg om me te overtuigen. Eind mei 2013 kon ik eindelijk finaliseren en in augustus 2013 kwamen de eerste leveringen in Europa binnen. Mijn exemplaar werd uiteindelijk op 23 november 2013 geleverd. Dit na 15 maanden en 3 dagen ellendig lang wachten.

Wat zou je anders aanpakken?
Niets eigenlijk. Het lange wachten en van niets weten (prijs, levering, etc) was de grootste moeilijkheid. Al werkt het nu zo eenmaal bij Tesla.

Image
VF-Tesla-Model-S-eigenaar

Waar krijg je een glimlach van?
Nog nooit gehoord van de 'Tesla Grin'? De meeste mensen die voor de eerst keer een toertje maken met een Tesla komen met een grimas uit de wagen. De stilte, het instant koppel en de simpliciteit van het rijden zijn ongekende factoren in andere wagens. Ik beken, de Model S geeft me nog steeds die Tesla Grin.

Waar word je humeurig van?
Sorry, echt niets.

Kostenplaatje
De model S begint van iets onder de 70.000 euro en kan je aankleden tot een stevige 135.000 euro. Mijn versie kost iets onder de 80.000 euro.

Image
VF-Tesla-Model-S-eigenaar

Hamer & beitel
Hoewel je zou denken dat er niet veel te veranderen valt aan een Tesla zijn er toch al wat zaken aangepast. Zo zijn er nieuwe vloermatjes met mijn eigen logo, RVS instapdrempels, Rode plakkers met een T op in de velgen en een extra set velgen met winterbanden. Tenslotte is er ook nog wat extra verlichting in de koffer.

Waarom een Tesla Model S?
In België is de Model S fiscaal zeer interessant als je een eigen zaak hebt. Daarnaast is het een wagen voor mensen die op zoek zijn naar snelheid, stilte, veiligheid en een laag verbruik. Daarnaast is hij ook nog eens luxueus, vooruit op zijn tijd en geniet hij van een enorme laadruimte.

Blijver of afschrijver
Moeilijk te zeggen wat de toekomst brengt, maar stiekem droom ik er van om deze op termijn door te schuiven naar mijn echtgenote en er één bij te nemen.

Image
VF-Tesla-Model-S-eigenaar

Gegevens

Huidige kilometerstand: 8.500 km
Leeftijd wagen: Bouwjaar 2013
Motor: Batterij 60 kWh Overbrenging: elektromotor
Topsnelheid: 195 km/u
0 tot 100km/u: 6 seconden
Vermogen: 387 pk
Koppel: 440 Nm
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: 2.100 kg
Gemiddeld verbruik: 220 wh/km
Rijtaks: 75 euro
CO2-uitstoot: 0,0

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Image
VF-Tesla-Model-S-eigenaar

Foto's via Fréderic Louis

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden