Uitlaat: Varia

Ford Driving Skills for Life start dit weekend en wij deden al een rondje

Dit weekend kan er weer een groep jongeren tussen 18 en 24 gecontroleerd aan het slippen, remmen en 'drunk driving' dankzij Ford. Wij zakten vandaag al af naar de Proving Ground in Lommel om ook eens te proeven van het doorgedreven opleidingsprogramma.

In 2003 ontstond in Amerika het Driving Skills for Life initiatief van Ford. De opzet ervan was simpel: Jongeren enkele rijvaardigheden bijleren die wel eens levens kunnen rijden. In 2013 maakte het opleidingsprogramma de overstap naar Europa en net zoals vorig jaar zal je ook dit jaar in België deel kunnen nemen aan het Ford Driving Skills for Life evenement. Het is te zeggen, zolang je tussen de 18 en 24 jaar bent, procentueel de meest kwetsbare groep in het verkeer. Wij gingen alvast zelf eens zien hoe een goede (of slechte?) chauffeurs we zijn.

Image
ford-driving-skills-for-life-2015_03

Stampen op die handel

Ford richt zich op drie categorieën bij de opleiding - remmen, afleidingen en gripverlies - met telkens een eigen workshop. De eerste, remmen, leert je wat te doen bij een noodstop. Want geloof het of niet, een groot deel van de chauffeurs die pas hun rijbewijs hebben, hebben nog nooit volop op de rem gaan staan. Daar draait het hier dan ook om; tachtig kilometer per uur rijden en dan stampen op die rem om de wagen tot stilstand te laten komen.

Image
ford-driving-skills-for-life-2015

Iets verder gevorderd is het remmen met stuurbeweging. Wederom is het een kwestie van met al je macht op de rem te staan maar dan richting een aangegeven rijbaan te sturen. Fijn om de rembalans van wagens te leren kennen.

Nog een pintje?

Een tweede workshop laat je een Fiesta laveren door een smal parcours gemaakt van pylonen. Klinkt simpel, niet? Wel, de rij-instructeur doet er alles aan om je af te leiden door je opdrachten te geven. Dat gaat van 'verzet de radio eens' tot 'neem eens een selfie'. Nog wat extremer? Dankzij een setje brillen kunnen ze het zicht simuleren van iemand die gedronken heeft. Neem het van ons aan, de pylonen zijn dan alles behalve veilig.

Image
ford-driving-skills-for-life-2015

Sociaal aanvaard driften

Tenslotte hebben ze nog een Mondeo met - letterlijk - zijwieltjes. Die zorgen er voor dat de achterste banden nog net de grond raken waardoor je bij het nemen van een bocht meteen getrakteerd wordt op een stevige dot overstuur. Inderdaad, je kan driften met een voorwielaangedreven Mondeo. Mits wat hulp natuurlijk. Bedoeling van deze workshop is om jongeren het uitbreken van een wagen te laten aanvoelen. Tegensturen en een stevige dot gas geven is dan ook de boodschap (het blijft tenslotte een voorwielaandrijver).

Image
ford-driving-skills-for-life-2015

Op lage snelheden heb je het snel onder de knie, maar evenredig met de snelheid gaat ook de moeilijkheidsgraad naar boven. Zeker omdat het systeem simuleert alsof je op de sneeuw aan het rijden bent, maar in de realiteit zit je met een voorwielaangedreven Mondeo op gripvol beton te rijden. Dat dotje gas lijkt dus enorm contradictorisch, net zoals die driftende Mondeo eigenlijk. Ondergetekende kreeg alvast een zeven op tien voor 'Mondeo driftkunde' van de constructeur. Kom, het had slechter gekund.

Image
ford-driving-skills-for-life-2015_05

Conclusie

We hebben het eigenlijk nog niet verteld, maar dit opleidingsprogramma van Ford is compleet gratis en alleen daarom al een complete aanrader voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar die hun rijvaardigheden willen aanscherpen. Naast de drie bovenstaande praktijklessen is er ook nog een theorieles waarbij je belangrijke punten leert om je wagen in topconditie te houden. Wij tekenen volgend jaar alvast terug present, al was het maar om weer enkele rondjes te kunnen draaien met de 'driftMondeo'.

Zelf zin gekregen om deel te nemen? Inschrijven doe je HIER.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
12 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
14 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
19 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
28 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden