In de winter is het wat moeilijker samen te komen en je wagen te laten zien op automeetings. Daarom schotelen wij je elke vrijdag weer een liefhebberswagen voor. Ook dit seizoen hebben we een gevarieerd boeket aan auto's klaarstaan. Vandaag een opgeblonken pareltje zonder versnellingen, met een Nederlandse achtergrond.

Naam: Peter Van der Meulen
Leeftijd: 37
Wagen: Daf 66 Grand Luxe Variomatic
Eigenaar sinds: februari 1995
Vorige wagens: Andere oldtimers wagens; Vw Kever 1300 (1973) Kort: Pittig wagentje met Variomatic

Het verhaal

Geschiedenis
Mijn vader was voor z'n pensioen brandweerman. Bij een oproep om een wespennest te laten verwijderen stond er in een aparte garage een DAF 66, onder een laken. Hij heeft toen de eigenaar aangesproken of hij van plan was deze wagen te verkopen. 's Avonds belde de eigenaar hem op met de mededeling dat hij het wagentje wou verkopen. Mijn vader heeft het DAF'je gekocht en ook de garage overgenomen. Daarna heeft hij mij uitgedaagd om zonder herexamens af te studeren. Dan zou ik als eerste wagen met een DAF 66 rondrijden. Spijtig genoeg is me dit niet gelukt...(afstuderen zonder herexamen). Zodoende is de wagen 18 jaar in de garage blijven staan. Tot een 3-tal jaar geleden. Het pensioen van vader kwam eraan, en we hebben dan samen besloten om het wagentje rijdend en gekeurd te krijgen. Met een weinig te moeten vervangen is ons dit gelukt en rijden we nu af en toe rond in onze DAF 66.

Image
daf-66-vfs05

Wat zou je anders aanpakken?
Ik zou niets veranderen. Nog een geluk dat ik hem twintig jaar geleden met de borstel in de Rutex heb gezet onderaan, zo is er geen laswerk, plaatwerk of spuitwerk aan te pas gekomen. Dus als je een gezonde oldtimer koopt kan je met weinig onkosten snel op de weg.

Waar krijg je een glimlach van?
Als ik op de baan ben en Nederlanders tegenkom dan worden ze zeer enthousiast, steken hun duim op of knikken en lachen naar ons, die kezen toch, he.

Waar word je humeurig van?
Eigenlijk niets, ben er zelf verzot op.

Kostenplaatje
Aankoopprijs voor 20.000 Bfr. in 1995 gekocht en er beginnen aan prutsen in 2012, eigenlijk niet veel werk aan gehad, maar wel ongeveer een € 800 aan vier banden,enkele wisselstukken twee rempompen, knalpijp,… Zopas nog drie waterslangen (€ 25) vervangen.

Hamer & beitel
Ik deed nog geen grote werken, alleen maar wat kleine zaken. Het was een goede tweedehands.

Waarom een DAF 66?
Eigenlijk heeft mijn vader hem gekocht als nostalgie en omdat het toch iets heeft. Nu zeker, want er rijden niet veel DAF'jes meer rond in Benelux.

Blijver of afschrijver
Als het kan doe ik ons DAFke nooit weg, prima automatic met riemen, dus geen horten of stoten

Gegevens

Huidige kilometerstand: 65.000 km
Leeftijd wagen: Gebouwd in Eindhoven op 23/12/1974
Motor: 1.100 cc benzine Renault motor
Overbrenging: Variomatic, met riemen
Topsnelheid: 140 km/u, zowel voor- als achteruit
0 tot 100km/u: Heel snel vertrokken maar dan……….. rustig aan…..
Vermogen: 53 pk
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: rond de 750 kg
Gemiddeld verbruik: ongeveer 10l per 100km
Rijtaks: € 35
CO2-uitstoot: onbekend

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen", of vul ons formuliertje op de website in.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden