Op het testterrein van Ford in Lommel kunnen professionelen al enkele jaren terecht voor een uitgebreide rijopleiding. Dat aanbod trekken de Limburgers nu ook door naar particulieren die eens zin hebben in een leerrijke — en stiekem gewoon plezante — dag achter het stuur. Reden genoeg om al even de sfeer te gaan opsnuiven!

Autofan of niet; heel wat bestuurders zijn niet volledig vertrouwd met het gedrag van een auto wanneer die zijn grip verliest. Doorgaans — of dat mogen we toch hopen — doet je auto namelijk keurig wat je verwacht, maar wanneer je voor verrassingen komt te staan kan de situatie snel omslaan. Daar willen de testpiloten en instructeurs van Fords Lommel Proving Ground iets aan doen. Daarom breiden ze nu hun aanbod aan extra rijopleidingen uit van professionelen naar particulieren, om zo hun expertise te delen met zoveel mogelijk automobilisten.

Alleen in zijn soort

Fords Lommel Proving Ground heeft zich door de decennia heen ontpopt als één van de automobiele pareltjes van ons Belgenlandje. Het terrein opende al in 1966 zijn deuren, en sindsdien passeerde nagenoeg elk Ford-model dat ooit in onze contreien verkocht werd er de revue. Een honderdtal testpiloten jaagt er de nieuwe Fords over in totaal 105 kilometer aan diverse banen, om hun rijgedrag helemaal op punt te zetten voor de Europese klant. De Proving Ground is dan ook alleen in zijn soort op het Oude Continent en speelt dus een cruciale rol in het totaalplaatje van de constructeur.

Image
Ford Proving Ground 2022

Sinds enkele jaren wordt dit gebied van 320 hectare echter niet alleen meer gebruikt om nieuwe modellen op de proef te stellen, maar ook om rijopleidingen te organiseren. Naast het verplichte terugkommoment voor nieuwe bestuurders bieden de instructeurs zo ook bijkomstige rijopleidingen aan in Lommel, waar sinds dit jaar voor het eerst ook particulieren zich voor kunnen inschrijven. Die rijopleidingen behandelen niet alleen zaken als de levensnoodzakelijke noodstop, maar leren je desgewenst ook hoe je veilig en efficiënt sportief kunt rijden met een auto.

Vier modules

Zo staat Fords testcircuit van 4 kilometer ter beschikking van de deelnemers, die er onder professionele begeleiding verschillende modellen aan de tand mogen voelen — van een Ford Focus ST tot een Mustang Mach-E GT. Daarnaast behoort ook een slipervaring tot het standaardpakket, waarvoor de Proving Ground vier specifieke skidcars — auto’s die hun grip kunstmatig kunnen verminderen — ter beschikking heeft. In sommige modules leer je ook obstakels ontwijken tegen hoge snelheden, en mag je zelfs even de beruchte elandtest aan den lijve ervaren.

Het aanbod wordt verdeeld over vier pakketten, die elk hun eigen prijskaartje meekrijgen. Zo biedt de basismodule, genaamd ‘ProDriver’, onder andere een stukje theorie, een slipcursus en ervaring met noodstoppen voor 249 euro. Betaal je nog eens 249 euro extra, dan biedt het ‘ProDriverPlus’-pakket ook toegang tot een slalomparcours, leert het je omgaan met de kracht van elektrische wagens en oefen je op het ontwijken van obstakels. De ‘ProDriverExpert’-module combineert de twee bovenstaande opties met een lunch voor in totaal 499 euro, en het ‘ProPerformance’-aanbod koppelt daar nog wat ervaring met krachtige modellen aan voor 555 euro. Meer informatie vind je op de website van het Driver Training Center.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden