Deze auto is al 22 jaar onverslaanbaar in de "elandtest"

Moose test

Ooit al afgevraagd hoe vlot je wagen een eland kan ontwijken en terug naar de juiste rijstrook kan laveren voor je frontaal op een vrachtwagen botst? Wel, de Zweden vragen zich dat al decennia af. Waardoor de "elandtest" ontstond, een uitwijktest die tijdloos werd gemaakt door automagazine Teknikens Värld. Wie de koning van de elandtest is? Dat kan je wel eens verrassen.

Jaarlijks onderwerpt het Zweedse Teknikens Värld honderden auto's aan de elandtest. Een simpele test met pylonen die moet uitwijzen hoe stabiel een wagen is bij een agressief uitwijkmanoeuvre. Het idee is dat je in de test een eland ontwijkt (vandaar ook de naam) die plots op je rijstrook staat én dat je terug op je rijstrook kan geraken voor je een tegenligger raakt. Hoewel dit op papier een simpele test lijkt, zijn er auto's die miserabel falen.

Mercedes-gate

In 1997 werd de "moose test" wereldnieuws toen de pas voorgestelde A-Klasse van Mercedes geen al te fraai resultaat voor kon leggen. Een understatement. Want de "regendruppel" van Mercedes vloog simpelweg over de kop tijdens het agressieve uitwijkmanoeuvre. Oorzaak was het relatief hoog zwaartepunt in combinatie met de comfortabele zachte ophanging. Hoewel Mercedes initieel ontkende dat er een probleem was, kende de A-Klasse serieus wat imagoschade. Via een terugroepactie besloot Mercedes alle exemplaren uit te rusten met een aangepaste ophanging en ESP. Een grapje dat het merk met de ster volgens geruchten honderden miljoenen euro's heeft gekost.

Ook BMW M3 slaagt niet

Als je denkt dat de A-Klasse dé uitzondering op de regel is, dan ben je serieus mis. Want het is niet ongebruikelijk dat een auto even op z'n twee pootjes gaat tijdens de test. Al moeten we er wel meteen bij vertellen dat de auto's worden getest met meerdere passagiers en bagage aan boord. Een soort van "worst case" scenario dus. Voertuigen zoals de Toyota Hilux, Jeep Grand Cherokee, Renault Kangoo en Nissan Juke (1st gen) hielden de vier pootjes niet op de grond. Moderne auto's zoals de nagelnieuwe BMW M3, Volkswagen Passat PHEV en Skoda Superb PHEV wisten dan weer niet binnen de kegels te blijven bij de testsnelheid van 72 km/u. Om maar te zeggen dat nieuw niet altijd beter/veiliger is. Enfin, als je plots een eland moest ontwijken met vier personen in de wagen...

Onverslaanbare kampioen

Met jaarlijks honderden auto's die getest worden is het natuurlijk interessant om weten welke auto nu dé koning van de elandtest is. Hoewel je zou denken dat het om één of andere moderne supercar zou gaan die aan de weg kleeft, is de realiteit net wat anders. Want al 22 jaar staat het record op naam van een complete underdog. Hoewel de test vooral een Zweedse aangelegenheid is, gaat het zelfs niet over een Volvo of een Saab. Nee, dé kampioen van de elandtest is een... Citroën Xantia. Jep, dat las je goed.

Moose test

De Xantia met hydropneumatische ophanging en SCCAR (Systeem Citroën a Controle Actif du Roulis) aan boord is de enige auto ter wereld die test kan afleggen aan een snelheid van 85 km/u. Met dank aan dat SCCAR-systeem dat de wagen vlak houdt bij snelle gewichtswisselingen. Op stek twee staat trouwens een Nissan Qasqhai uit 2019. Plaats drie wordt dan weer gedeeld door de Audi R8 V10 Plus (2017) en McLaren 675LT (2017). Kijk, de Xantia heeft plots serieus wat cool factor-punten gescoord. Toch?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick 08:44
afbeelding van Yannick

dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen inderdaad.
cool.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws