Uitlaat: Varia

Op winterstage met Nissan's e-4ORCE (2024)

We zouden anno 24 bijna vergeten dat Nissan een echt 4x4-merk is. De Nissan X-Trail en Patrol hadden een ijzersterke reputatie. Wat verandert er met de elektrificatie van Nissan’s vloot? We zochten het uit!

vierwielaandriving 2.0

Elektrificatie heeft een boost gegeven in vierwielaangedreven auto’s. Logisch, elektromotoren zijn klein en hebben dus geen ingewikkelde overbrenging nodig. Verder hebben ze vaak veel koppel zodat bij krachtigere elektromotoren vierwielaandrijving dé oplossing biedt bij tractieverlies.

Het gaat dus iets minder om de fysieke overbrenging en iets meer over software. Laat software en elektromotoren op hun beurt een goede match zijn en je krijgt vierwielsystemen zoals Nissan's e-4ORCE, die in 1/10000ste van een seconde een berekening kan maken.

Image
Nissan Aruya e-4ORCE sneeuw vierwielaandriving

elektrificatie

Heb je dat echt nodig, zoveel rekenkracht? Het is natuurlijk mooi om mee uit te pakken. Het belangrijkste is dat je er vooral niets van merkt. Nissan geeft op zijn elektrische Ariya en elektrisch aangedreven X-Trail optioneel vierwielaandrijving op de meer potente motoren.

Het topmodel van de nieuwe X-Trail heet letterlijk e-4ORCE. De aandrijving is elektrisch, maar de kracht voor die elektromotor wordt niet door batterijen maar via een benzinemotor bezorgd. Klinkt ingewikkeld, maar in de praktijk moet je het zien als een Hybride. Ofwel, een betere hybride. Nissan’s systeem werkt gewoon heel vlot. Zonder zagende motorgeluiden, die je in een gewone hybride al wel eens kan hebben. De X-Trail e-4ORCE voelt als een EV, maar dan eentje waarmee je kan tanken.

Image
Nissan X-Trail e-4ORCE sneeuw

vlot genoeg

De e-4ORCE in de X-Trail produceert zo’n 213pk, daarmee sprint de SUV in 7 seconden naar de 100 km/u. De Ariya e-4ORCE doet daar een schepje bovenop. De Ariya is uiteraard wel volledig elektrisch. Hij krijgt een totaalvermogen van 306 pk en sprint daardoor in een zeer respectabele 5,6 seconden naar de 100. Beter gezegd; beide e-4ORCE modellen komen niets te kort.

meer dan vierwielaandrijving

Nissan bracht ons naar Finland, het Mekka van de wintertesten. We mochten tussen en op de meren in de sneeuw en op het ijs spelen. Nuja, "spelen",de auto’s zijn uiteraard uitgerust met spijkerbanden - dat zijn alle auto’s in Finland. We kunnen de beleving dan ook heel simpel omschrijven als volgt: veilig en comfortabel. Zowel da Ariya als X-Trail zijn niet echt sportieve auto’s, dat hoeft ook niet. Vooral de X-Trail kon ons bekoren. Die weegt immers een stuk minder dan de Ariya en heeft dan ook een iets vriendelijkere demping. Wat ook helpt is het regeneratiesysteem dat de auto’s niet laat “duiken” bij het afremmen of “opstijgen” bij het optrekken.

Image
Nissan X-Trail e-4ORCE sneeuw

conclusie

Er valt weinig op te merken op Nissan’s e-4ORCE, zelfs op een ijzige helling trekt de X-Trail of Ariya er zich weinig van aan. Moet je daarom ook in België voor e-4ORCE kiezen? Ja en nee. Bij de X-Trail betaal je zo’n 2.800 euro meer, bij de Ariya zo’n 3.000 euro. In beide gevallen begin je al in de hogere regionen van motorisaties. In de Ariya krijg je wel meer dan 60 pk extra, maar verlies je 33 km aan range. In de X-Trail is het verschil met de uitstekende X-Trail e-power misschien wat te klein. Er is ook geen verschil in trekvermogen (2 ton geremd). Wij zouden dus niet blindelings voor e-4ORCE kiezen. Maar heb je het geld er voor over of moet je echt vierwielaandrijving hebben, twijfel dan niet.

Reacties

Leuk hoor maar niet voor jan met de pet dit kan niet van je Aowtje en pensioen.

door Siebe Casteleijn
10/04/2024, 20u24


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50