Eerste test: Nissan X-Trail ePower (2022)

Rijtest Nissan X-Trail ePower 2022

Met de komst van een nieuwe generatie heeft Nissan besloten de koers van de X-Trail te wijzigen. Maak je geen zorgen: hij is nog steeds familiegericht, maar deze keer wordt de prioriteit gegeven aan een hybride aandrijflijn. En dat is niet zomaar een hybride…

In de loop der generaties is de Nissan X-Trail licht gewijzigd. Aanvankelijk was het een crossover met sterke terreincapaciteiten, maar met de komst van de kleinere Qashqai heeft de grote broer een meer gezinsgerichte rol ter harte genomen. Zo ontpopte de X-Trail zich al enige tijd geleden tot één van de populairste zevenzits crossovers in het segment. Dat is niet anders bij de nieuwe generatie, al zijn ze daarvoor wel helemaal opnieuw begonnen.

Ecologische heroriëntatie

Deze vierde generatie is namelijk gebaseerd op het nieuwe modulaire platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie, net als de nieuwste Qashqai of de Renault Austral. Maar dat is misschien het enige dat de nieuwe Japanner met zijn neven deelt. Zo heeft Nissan onder de motorkap grondig afgerekend met het verleden. Je vindt er geen diesel, geen handgeschakelde versnellingsbak en zelfs geen conventionele benzinemotor.

Rijtest Nissan X-Trail ePower 2022

Om de zaken eenvoudig te houden, besloot Nissan slechts één motor aan te bieden. Dat is in essentie een gloednieuwe 1.5-liter driecilindermotor op benzine. Op zich niets bijzonders, maar het blok verbergt een geheim in zijn hoed. Zo deelt het zijn genen met een door Infinity voor de Noord-Amerikaanse markt ontwikkelde viercilinder, die over de technologie beschikt om zijn compressieverhouding te variëren. Dat klinkt misschien technisch, maar er zit een eenvoudige logica achter. Een lage compressieverhouding zorgt namelijk voor meer vermogen, terwijl een hoge verhouding de efficiëntie verhoogt. Gecombineerd met wat mildhybride ondersteuning stuurt de nieuwe 1.5-litermotor 163 pk naar de voorwielen.

Niet-oplaadbare hybride

Dat is echter nog niet alles, want dezelfde motor is aanwezig in de ePower-hybrideversie. Net als bij de Qasqhai ePower drijft die de wielen niet rechtstreeks aan, maar fungeert hij als generator. De geproduceerde elektriciteit wordt vervolgens opgeslagen in een kleine accu die als buffer fungeert om een 204 pk sterke elektromotor op de vooras aan te drijven.

Rijtest Nissan X-Trail ePower 2022

Dat klinkt op zich al interessant genoeg, maar Nissan is nog niet klaar. Exclusief voor de X-Trail voegen de Japanners nog een tweede elektromotor toe op de achteras. Dit geeft hem niet alleen vierwielaandrijving (genaamd ‘e-4orce’), maar ook een totaal vermogen van 213 pk en een koppel van "meer dan 500 Nm".

Welkome wijziging

Op motorisch vlak kunnen we dus spreken van een kleine revolutie, maar van buitenaf lijkt de X-Trail eerder te kiezen voor een bescheidener moderniseringsfilosofie. Zo zijn er wel nieuwe, dubbele LED-lampen (standaard), hier en daar scherpe lijnen en een optioneel twotone-dak maar als hij op straat passeert, wedden we dat velen hem gemakkelijk zullen verwarren met de vorige generatie. Zelfs de afmetingen zijn bijna identiek.

Rijtest Nissan X-Trail ePower 2022

Als we achter dat conventionele uiterlijk duiken, zien we dat Nissan vooral heeft gekozen voor veranderingen waar dat écht nodig was: in het interieur. Voorheen was de cabine van de X-Trail nogal sober en ouderwets vormgegeven. Nu neemt de cockpit van de nieuwe generatie eindelijk zijn intrede in de 21e eeuw. Er zijn twee 12,3-inchschermen, één voor het instrumentarium en één voor het nieuwe infotainmentsysteem. En stel je voor: net eronder zitten nog echte knoppen voor de klimaatregeling. Het mag dus duidelijk zijn dat Nissan hier grote stappen gezet heeft, niet alleen qua uitrusting maar vooral qua afwerking. Maar premium of niet, het gezin is nog steeds de prioriteit. Naast de vele kleine opbergvakken, bekerhouders en USB-aansluitingen is de X-Trail dus ook uitgerust met een optionele derde zitrij. Nissan geeft echter toe dat die alleen geschikt is voor kinderen, of volwassenen tijdens korte ritten. De bagageruimte is tegenwoordig trouwens tot 585 liter groot (575 liter voor de ePower), en dat is ook 20 liter meer dan voorheen.

De beste hybride

Naast de betere afwerking en de ruimte in het interieur, heeft vooral het hybridesysteem ons het meeste verbaasd over de nieuwe X-Trail. Anders dan elke andere hybride gedraagt Nissans ePower zich echt als een elektrische auto, met al het comfort en plezier dat daarbij hoort. Reken dus op onmiddellijk beschikbaar koppel gecombineerd met een stille aandrijflijn. Vergeet de schokkerige automatische transmissie, het ietwat vreemde rempedaalgevoel of het koffiemolengeluid van een CVT-bak onder belasting! Met de ePedal-functie geactiveerd kan je zelfs met één pedaal rijden in deze hybride. Bovendien doet de driecilindermotor zijn best om zich nauwelijks hoorbaar te houden, zelfs wanneer je meer vermogen vraagt. Meestal heb je daardoor het gevoel dat je in een 100% elektrische auto rijdt.

Rijtest Nissan X-Trail ePower 2022

En dan hebben we het nog niet over het chassis gehad, want ook daar mag deze grote Japanse auto niet onderschat worden. Ondanks de 20-inchvelgen van ons testmodel kon de X-Trail een mooie balans tussen comfort en dynamiek vinden. Een paar bochten in de bergen brachten hem niet van zijn stuk. Nog indrukwekkender is dat onze X-Trail e-Power e-4orce ook in deze omstandigheden slechts 6,4 l/100 km op zijn boordcomputer liet verschijnen, precies wat Nissan officieel aankondigt.

Conclusie

Met de X-Trail gaat Nissan er prat op "de enige geëlektrificeerde crossover met zeven zitplaatsen in zijn segment" te bieden. Hoewel de Japanners de Hyundai Santa Fe Hybrid, Kia Sorento Hybrid en Toyota Highlander vergeten lijken te zijn, heeft de nieuwkomer de verdienste niet alleen goedkoper maar ook comfortabeler en dynamischer te zijn. Bovendien is hij uitgerust met een van de beste hybridemotoren op de markt.

Specificaties

Motor

1.5-liter driecilinder turbobenzine + twee elektromotoren

Vermogen

213pk

Koppel

550 Nm

Aandrijving

vierwiel

Prijs basismodel

€ 50 600.00

0 tot 100 km/u

7.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.40 L/100km

Min. kofferinhoud

575 L

CO2-uitstoot

143 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws