Uitlaat: Varia

Ruim op tijd naar de autokeuring gaan is blijkbaar niet altijd een goed idee

Ben je een beetje een brave automobilist, dan ga je steeds mooi op tijd naar de keuring. Dat mag je namelijk al doen vanaf twee maanden voor de uiterste keuringsdatum, maar misschien doe je dat toch maar beter niet te snel… Of om precies te zijn: misschien wacht je beter tot de laatste twee weken van je geldigheidsperiode.

Er is in de voorbije jaren heel wat te doen geweest rond de autokeuring. Tijdens de coronapandemie kon je daar namelijk enkel terecht op afspraak maar toen raakte hun agenda zo overvol, dat bijna niemand nog op tijd een plekje kon krijgen. Misschien heb jij daar wel uit geleerd en maak je er sindsdien een sport van om zodra je mag — vanaf twee maanden voor de uiterste keuringsdatum dus — je auto in het lokale keuringscentrum te gaan voorrijden. Dat heeft doorgaans ook geen enkel nadeel, tot je ooit eens afgekeurd wordt.

Anderhalve maand minder lang geldig

Zolang je auto namelijk goedgekeurd wordt binnen de periode van twee maanden voor de uiterste keuringsdatum, wordt de geldigheid van je keuringsattest gewoon verlengd met precies één jaar vanaf de uiterste keuringsdatum. Moet je met andere woorden voor 1 augustus 2025 naar de keuring en je gaat op 1 juni, dan wordt je nieuwe uiterste keuringsdatum gewoon weer 1 augustus 2026. Word je echter afgekeurd op 1 juni, dan krijg je een nieuw keuringsattest met een beperkte geldigheid van 15 dagen… En dus niét noodzakelijk tot de datum die oorspronkelijk op je keuringsbewijs stond. 

Image
Vlaanderen keuring 2 jaar in garage

Dat is perfect conform wat de procedure in ons land voorschrijft maar haal je de kalender er even bij, dan merk je dat dit niet helemaal eerlijk is. Krijg je de herstelling bijvoorbeeld niet op tijd uitgevoerd, dan loop je plots anderhalve maand vroeger dan de oorspronkelijke geldigheidsdatum van je keuringsattest al het risico om ofwel een boete te krijgen, ofwel niet meer met je auto op straat te mogen komen. De auto van iemand die mooi op tijd naar de keuring gaat is zo eigenlijk zelfs tot twee maanden minder lang legaal dan die van iemand die op de allerlaatste dag gaat en dan pas wordt afgekeurd. Ook die krijgt dan namelijk gewoon een attest mee met een beperkte geldigheid van 15 dagen, maar dat zijn dan wel 15 dagen nà de oorspronkelijke uiterste keuringsdatum.

Daardoor word je dus in zekere zin gestimuleerd om je auto niet vroeger dan twee weken voor de uiterste keuringsdatum voor te rijden. Pas dan ben je namelijk zeker dat je niet wordt getrakteerd op een attest met een geldigheid die korter is dan die van je oorspronkelijke keuringsbewijs… Dus dat is wat ondergetekende voortaan wijselijk zal doen.

Reacties

Dus jullie adviseren nu om met een auto rond te rijden die eigenlijk niet in orde is, om daar zo lang mogelijk mee rond te rijden? In plaats van je auto in orde te zetten?

door This That
04/06/2025, 16u43


Nee. Een auto die niet in orde is moet niet naar de keuring maar gelijk naar de garage voor reparatie. Een keuring is geen onderhoud.

door Anoniem
06/06/2025, 11u21


Je legt de link tussen oorzaak en gevolg verkeerd. Een keuring is geen onderhoud, maar een goed onderhoud zorgt wel voor een goede keuring.

door This That
10/06/2025, 10u15


Medisch advies volgens autofans.be: voel je ergens een knobbeltje in je lichaam, ga dan niet onmiddellijk naar de dokter, maar wacht tot je een breuk ergens hebt, zodat je beide scans in 1 keer kan combineren!

door Adriaan
06/06/2025, 08u25


Op tijd en stond en niet alleen bij problemen in de garage passeren maakt dat je bij de autokeuring geen rode kaart riskeert

door Anoniem
06/06/2025, 09u24


Wegens een hekel aan de autokeuring ga ik er ook alleen maar naartoe als ik echt echt niets anders te doen heb. Mijn auto's zijn tip top in orde dus hoef daar echt niet elk jaar keurig te gaan staan. Laatste keuring was ook weer 5 maand overtijd... Antwerpen hangt vol slimme camera's, als het de regering zou boeien, dan hadden we daar al lang automatisch boetes voor gekregen na een bepaalde tijd te hebben overschreden. Die keuringen zijn te dwaas in mijn ogen. Ik zeg niets over de personen trouwens, nog gene kwaaie tegengekomen. maar wat ze moeten doen en wat ze testen... Goed van wal steken? Lichten test... zelden iemand zien rijden met fout afgestelde lichten, prima testje met resultaat dus. (Ik heb trouwens een bloedhekel aan al die moderne auto's met connecting lightbars, iconiglow, radiators met led verlichting en andere zever waar je vroeger mee uitgelachen zou worden maar nu standaard op uw auto zitten) Oldtimers... die krijgen een rode kaart als je een betere gordel plaatst. Die in de rij ernaast met zijn ooit gecrashte E46 316i, die stapt buiten met een groene kaart hoewel een Links/Rechts afwijking op remkracht en schokdempers alsof die van twee verschillende auto's zouden kunnen komen. (Die marges zijn veel te groot, die afwijking is gevaarlijk voor stabiliteit, vooral wanneer je het echt nodig hebt) Uitstoot? Meetstok in de pijp (als ze die tegenwoordig kunnen vinden...) dan planché gas geven hoewel je daar wellicht al 8 keer hebt gestart en stationair hebt staan draaien en bijgevolg alles vol roet zit... half vergast worden maar Hey, meetstokje zegt oké is! Trouwens Kevin (fictief) die bij de keuring werkt, die stapt om 17uur in zijn Golf 5 op Airride, replica Bentley velgen van 21 met 20 hoog banden, sterk getinte ruiten, (USA-)pinkers die altijd een beetje branden... Dat kan allemaal (is nu maar een voorbeeld van iets dat ik zelf heb gezien. (merk auto en de tuning echt idgaf maar het geeft wel een foute indruk dat zoiets kan als je daar staat te wachten....) Hopelijk is dat binnen een paar jaar allemaal geautomatiseerd met a.i-camera's op een doorrolsysteem a la carwash, dat het wat vlotter gaat en iedereen dezelfde behandeling krijgt ook. Je zit daar precies in een keet die vastzit in 1992 dus veel hoop op die revolutionaire veranderingen heb ik niet.

door Waul Palker
06/06/2025, 13u38


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50