Rijtest: Toyota Yaris GRMN (2018)

toyota-yaris-grmn-2018

In het drukke segment van de lollige hatchbacks heeft Toyota eigenlijk niets te zoeken. Toch wurmen ze zich er binnen met deze Yaris GRMN om meteen een blijvende indruk te maken. Het Japanse merk heeft de laatste jaren dan wel aan de beademingsmachine gehangen in het rusthuis, het ging blijkbaar stiekem ook naar de fitness.

Een betaalbare sportwagen in het gamma, een actief raceprogramma in disciplines tot en met het WRC & Le Mans en een hoop potente speeltjes op komst. De kans is groot dat je deze zaken niet linkt aan Toyota, het merk dat zich decennialang in de markt zette als rollatorvriendelijk. Er is echter verandering op komst, want Akio Toyoda - die sinds 2009 het CEO-postje van Lexus/Toyota bezet - heeft de laatste jaren hard gewerkt om een nieuw Toyota op de kaart te kunnen zetten. Eentje die haar ecologische ideologieën weet te verzoenen met plezant te rijden gerief.


Liever onze video van de Yaris GRMN checken dan woorden lezen? Dat kan HIER.


Geriatrische Radiologie voor Massieve Nierstenen

De gevolgen daarvan laten zich stilaan horen (een high-power-uitvoering van de hybrides en een op til staande Supra) maar is voor het eerst tastbaar met deze Yaris GRMN. Een Yaris met suffix dat niet staat voor bovenstaande tussentitel-nachtmerrie, wel voor "Gazoo Racing: Meisters of the Nürburgring". Nürburg, dat is toch waar Henriette haar heup heeft gebroken tijdens de boswandeling? Klopt. Maar het is ook het dorp met het meest intense racecircuit op onze aardkloot.

toyota-yaris-grmn-2018

De Yaris GRMN is dan ook klaargestoomd om dat circuit met het mes tussen de tanden aan te kunnen vallen. En daarvoor kreeg het team onder leiding van - chauvinisme alarm! - Vlaming Stijn Peters de sleutel tot het magazijn met alle onderdelen van Toyota en Lexus. Na wat gegrabbel kwam het team al snel tot de conclusie om ook wat verder te zoeken. Het motorblok is eigenlijk eerder voor een Lotus, de dempers van Sachs, velgen van BBS en de remmen van Advics. Prestigieus spul, laat daar geen twijfel over bestaan.

Silhouetracer

Waardoor dit eigenlijk geen Yaris meer is maar bijna een silhouetracer. Waar moderne hot hatches zoals de Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi en Volkswagen Polo GTI al vanaf de eerste bouwstenen mee in het ontwikkelingsproces worden betrokken is deze GRMN een outsider. Gek genoeg maakt 'm dat daardoor beter dan al die eerder genoemde rakkers. Omdat het ontwikkelingsteam geen rekening moest houden met de boekhouders.

toyota-yaris-grmn-2018

Dus je wil dure dempers? Ontiegelijk dure sportstoelen van Boshoku en een straf Torsen-sperdifferentieel tussen de vooras? Doe gerust! Wat?! Een CO2-onvriendelijk motorblok voorin met supercharger vanuit een Lotus Elise? Lijkt ons inderdaad ook plezant... Een verademing in een wereld waar ook sportversies van auto's tegenwoordig helemaal in het financieel plaatje moeten passen.

Mini Mégane R.S. Trophy

Vanaf de eerste koppelingspedaalindruk (Scrabble-alarm!) voel je dan ook dat dit iets anders is, iets dat we in het segment een tijdlang niet meer hebben mogen voelen. Dit is geen door de marketingafdeling benoemde rallywagen voor de openbare weg, dit is een fysieke rallywagen met homologatie. De 1.8 benzine met supercharger klinkt onder belasting als een wespennest richting de 7.000 toeren en voelt een stuk straffer aan dan de 212 pk en 250 Nm die hij op papier zet.

toyota-yaris-grmn-2018

Het is echter bij je favoriete lokale bochtensectie dat deze Yaris GRMN je grote ogen laat trekken. Alles voelt zo strak en direct aan en de grip is eindeloos dankzij het sperdifferentieel. Het is een rijsensatie die we al bij grotere hothatches mochten ervaren, en dan doelen we op de vorige generatie Renault Mégane R.S. en de VW Golf GTI Clubsport S, maar eigenlijk nog nooit doorsijpelde tot in het B-segment. Een kleine Renault Mégane III R.S. Trophy? Het is misschien wel het mooiste compliment dat je deze Yaris kan geven.

Toekomstige geschiedenis

Eentje die de geschiedenisboeken in mag gaan dus. Zowel bij Toyota als bij het B-hothatchsegment. Met de nadruk op geschiedenis, want de Yaris GRMN is al niet meer. Het is te zeggen; Toyota was zo onder de indruk van het werk van Stijn Peeters en zijn team dat het besloot 600 stuks te homologeren. 400 met het stuur links, 200 met het stuur aan de andere kant. En die zijn allemaal al verkocht.

toyota-yaris-grmn-2018

Met een vraagprijs van +31.000 euro trouwens. Al is de geleverde techniek elke eurocent waard. Want dit is geen sportieve Yaris, dit is een visitekaartje van GRMN dat toevallig de schulp van een Yaris draagt. De toekomst? Die laat "MN"-vallen en zal verschillende Toyota-producten (zoals de nieuwe Yaris, Auris en Supra) een GR-uitvoering schenken. Toyota is terug voor de Autofans... en hoe!

Conclusie

Het feit dat er in Duitsland een rits van deze GRMN's tweedehands te koop staan met wat kilometers op de teller zonder een eurocent verlies zegt al genoeg; deze Yaris GRMN is een verzamelobject. Tot nog toe het strafste dat we in het B-hothatchsegment hebben gezien. De opvolger heeft alvast serieuze schoenen op te vullen. Stel. Ons. Niet. Teleur, Toyota.

toyota-yaris-grmn-2018

Specificaties

Motor

1.8 supercharger benzine, vier-in-lijn

Vermogen

212pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 135 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 31 290.00

0 tot 100 km/u

6.40 sec

CO2-uitstoot

170 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws