
De Fiat 500 is ongetwijfeld een icoon in de autowereld. Bijna op elke hoek van de straat zie je er wel eentje en het is ook niet moeilijk te begrijpen waarom mensen dit kleine leuke stadsautootje kopen. Het is comfortabel, goed uitgerust en ziet er bovendien nog eens goed uit ook. Fiat wil het concept nu nog aantrekkelijker maken door een zuinige tweecilinder van 875 cc onder te motorkap te leggen. Wij voelden de 500 TwinAir grondig aan de tand om te kijken of ze bij Fiat in hun opzet zijn geslaagd.
De grootste vernieuwing aan deze 500 is uiteraard zijn motor. Het is een pittig tweecilindertje van 875 cc met turbo die 85 pk levert. De motor produceert een sympathieke brom en is voldoende krachtig en soepel om mee te kunnen in alle soorten verkeer. Hij accelereert naar 100km/u vanuit stilstand in slechts 11 seconden en haalt een topsnelheid van 173 km/u. Bij zijn lancering beweerde ze bij Fiat echter dat dit de zuinigste benzinemotor op de markt is met een verbruik van slechts 4,1 liter per 100 km. Dit resulteert in een CO2 uitstoot van slechts 95g/km wat je een ecopremie van 15% oplevert.

Wanneer je de auto in de eco stand laat staan en overal als een blinde non rijdt kan je dit verbruik misschien halen maar bij een meer normaal rijgedrag kwamen wij uit op 6,1 liter per 100 km. Dit is nog altijd meer dan behoorlijk voor een autootje dat gemaakt is om van het ene stoplicht naar het andere te zoeven. Wanneer je natuurlijk als een echte Italiaan overal plankgas door de stad scheurt zal het verbruik wel snel beginnen stijgen. Het onderstel is eerder comfortabel dan sportief maar het past bij het karakter van dit motortje, wat niet wilt zeggen dat de TwinAir saai is. Het motortje is gretig en de auto stuurt precies genoeg om de bestuurder een hoge dosis rijplezier te bieden in de stad.

Binnenin maken we kennis met een trendy en leuk interieur. Alles voelt degelijk aan en zit waar je het zou verwachten. Het stuur ligt plezierig in de handen en geeft voldoende feedback. Het is wel jammer dat het stuur niet in de diepte versteld kan worden, hierdoor is het voor grote bestuurder niet eenvoudig om een goede positie te vinden. Het multimediasysteem werkt erg intuïtief en de kwaliteit van de stereo is uitzonderlijk goed voor een autootje van dit niveau. Al bij al is het goed vertoeven in de Fiat 500.

De TwinAir is beschikbaar vanaf 13.795 euro. Dat is op het eerste zicht niet goedkoop maar door de 15% die de overheid je cadeau doet wordt hij opeens toch behoorlijk aantrekkelijk. Onze algemene conclusie is dan ook dat deze 500 TwinAir een echte verrassing is. We hadden een vrij trage en saaie ecowagen verwacht maar in de plaats krijgen we een heel toffe, leuke en vlotte auto die iets meer drinkt dan verwacht maar wel een grote dosis rijplezier in de plaats biedt. Wanneer we alles in overweging nemen is de Fiat 500 TwinAir zeker een aanrader in het segment van de kleine stadsauto's.
Tekst & foto's: Cristof Van Laer
Specificaties
875cc tweecilinder
85pk
145 Nm
5-bak manueel
voorwiel
1 030 kg
173 km/u
€ 0.00
€ 13 795.00
11.00 sec
6.10 L/100km
Recente reacties
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen denken dat elektrisch rijden goedkoop moet blijven. Het enige...
Door this 2 dagen geleden
Nieuwe BMW X2 plaagt met langer silhouet... o ja, en verlichte neusgaten
Nog ff en hij kan ook niezen :-)
Door Jos D. 3 dagen geleden