Audi bracht de Sport Quattro Concept eerder al naar het publiek, op de autoshow van 2010 in Parijs. Deze keer gooien ze er een hybride-aandrijving onder en werken en het concept wat verder uit.
Tegenwoordig dus geen 2.5 vijfcilinder meer uit de RS3, wel een dikke 4.0 biturbo V8 met 560 pk en 700 Nm. Duw je de wagen in Sport-mode, dan komt de elektromotor met 110 kW (150 pk) en 400 Nm meespelen. Dan is het gecombineerd vermogen bepaald op 700 pk en 800 Nm en trap je de wagen in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Ophouden doe je dan pas op 305 km/u. Tot zover de gentlemens agreement over de begrensde snelheid. Audi beweert een verbruik van 2,5 l/100 km te realiseren, al probeer je dan best niet te vaak de opgegeven 0-100 km/-tijd te halen. De CO2-uitstoot bedraagt daarbij 59 g/km, dat zal je boekhouder graag horen. Een Tiptronic zorgt voor de overbrenging, in acht quasi naadloze versnellingen.
voorsprong
Audi geeft de 4.0 V8 ook de Cilinder On Demand-technologie mee. Daarmee worden overbodige cilinders uitgeschakeld wanneer niet het volle vermogen wordt gevraagd. Dat drukt het verbruik verder. Tegelijk is de elektromotor op te laden via de stekker, wat van deze Sport Quattro Concept een Plug-In Hybrid maakt. Elektrisch rijd je 50 km ver, maar je kan ook kiezen voor Hybrid-mode of Sport-mode, zoals hierboven reeds vermeld.
toekomstig gezicht
De gapende grille wordt het gezicht van Audi in de toekomst. De wagen in zijn geheel lijkt in grote lijnen nog op zijn voorganger maar werd op verschillende plaatsen wat geciviliseerd. Hij meet 4,6 meter lang en is 1,39 meter hoog. Het totaal gewicht is bepaald op 1.850 kg en dat terwijl Audi toch gebruik maakt van Carbon Fiber Reinforced Plastics (CFRP). Voor het extra gewicht zorgt de quattro-aandrijving en de elektro-installatie.
Aangezien de manuele zesbak werd ingewisseld voor de Tiptronic, werd ook het interieur herwerkt. Centraal in de middenconsole staat de snelheidsmeter, al kan die ingewisseld worden voor in extra informatie naargelang de rijmodus die je selecteerde.
Audi neemt de Sport Quattro Concept mee naar de IAA in Frankfurt, die volgende week van start gaat.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 22 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden