Gaat Renault elektrische markt revolutioneren met 10.000 euro kostende K-ZE?

Renault K-ZE Europa

De heilige graal voor moderne autoconstructeurs is dé betaalbare elektrische auto. Renault wil die markt nu verstoren met de komst van een 10.000 euro kostende EV. Tot nog toe ongezien.

"Dé betaalbare elektrische auto voor het volk", zo omschrijft Volkswagen haar nagelnieuwe ID.3, de elektrische Golf zeg maar. Alleen draagt die auto met stekker nog steeds een basisprijs van zo'n 30.000 euro. Geld dat de gewone man vaak niet heeft liggen. Daar zijn ze ook bij Renault gevoelig aan, want het heeft een afkeer voor dure elektrische wagens.

K-ZE for EU

Renault heeft zichzelf dan ook een streefdoel vooropgesteld, want het wil binnen 5 jaar een elektrische auto op de Europese markt brengen die zo'n 10.000 euro moet kosten. Alle pijlen lijken dan ook naar de K-ZE te richten, een compacte crossover die het merk momenteel in China aan de man breng en volledig elektrisch is.

Renault K-ZE Europa

Die K-ZE gebruikt een accu van 26,8 kWh en koppelt dat aan een petieterige elektromotor van zo'n 45 pk en 125 Nm. De range? 250 kilometer volgens de NEDC testmethode. In realiteit zal je eerder naar zo'n 150 à 170 kilometer kijken.

Dacia of Renault?

Nee, op cijfervlak klinkt deze auto niet indrukwekkend. Al is dit geen cijfermatig prestigemodel. Renault wil met deze K-ZE de elektrische auto betaalbaar maken voor het grote volk. Er wordt zelfs in de wandelgangen gefluisterd dat deze K-ZE de Dacia-badge opgespeld zal krijgen. Al twijfelen wij daar aan.

Renault K-ZE Europa

Hoe waarschijnlijk dit verhaal is? Dat valt moeilijk te zeggen. Al geloven we daadwerkelijk dat Renault serieus werk wil maken van dit model. Of het dan ook toevallig is dat de in China verkochte K-ZE op het autosalon van Parijs vorig jaar zijn onthulling kreeg? Uiteraard niet. Want Renault wou hoogstwaarschijnlijk aftasten wat Europese klanten van deze crossover vonden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
andre123 16:21
afbeelding van andre123

ik zie er eerder een dacia in,
er worden nu al dacia's verkocht met renault embleem in bepaalde landen.
renault of dacia maakt tenslotte niet uit,eindelijk ook eens iets voor klanten
met een beperkt budget,laat de kritikasters die beweren dat ev en betaalbaarheid niet samengaan en alleen kunnen denken in tesla audi of jaguar euro's maar eens op hun bek gaan. die stunt hebben ze al eens uitgehaald met de lancering van dacia in europa,nu een betaalbare ev voor iedereen?meeeer dan welkom.

RICHARD BOSMANS 19:56
afbeelding van RICHARD BOSMANS

Ik koop hem!

Menck 00:37
afbeelding van Menck

Best wel een - in meerdere opzichten - aantrekkelijke batterij op wielen, eigenlijk.

Waxweazel 08:24
afbeelding van Waxweazel

Moest het toch tegen zo een lage prijs van 10 000€ zijn, dan zou het een dikke middelvinger zijn richting alle andere EV's op het moment, inclusief hun eigen Zoe of concergenoot Nissan Leaf.

andre123 08:58
afbeelding van andre123

vandaar dat ik er eerder een dacia in zie.
als budgetmerk is dacia meer voor de handliggend om tegen de schenen te stampen.
wat die middelvinger betreft ,die is meer dan welkom, vooral voor die constructeurs die meer oog hebben in prestige en elkaar de loef afsteken dan ervoor te zorgen dat de mensen betaalbaar aan een alternatief geraken met het exuus dat 'nieuwe' technologie nu eenmaal duur is(en dat terwijl electrische aandrijving even oud is)
wat de zoe betreft,die wordt momenteel nog verkocht aan net geen 17000e,model2019,maar wel met 40kw batterij...............

andre123 09:01
afbeelding van andre123

stel dat renault erin slaagt deze wagen aan deze prijzen op de markt te brengen,en er ook nog aan weet te verdienen(zoals ze destijds deden met budgetmerk dacia),
dan is het mijn inziens vooral een dikke middelvinger naar ene musk.
afwachten dus

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

Denk je nu echt dat Musk daarvan wakker ligt? Dit is toch een heel andere categorie? Appelen en peren weet-je-wel? En binnen 5j? Miljaar, de dag van vandaag is dat een eeuwigheid. Ik lig er in ieder geval nog niet wakkker van.

andre123 12:58
afbeelding van andre123

tuurlijk denk ik dat niet.
die doet liever beloften om ze nadien niet waar te maken.
ik heb het ook niet over categorieen,maar over een betaalbaar alternatief,en daar reken ik ...... niet bij.

GLENN 12:28
afbeelding van GLENN

Ik snap niet waarom iedereen dit met C/D segment ev's vergelijkt? Dit ding is een A segmenter van 3,74m lang en beperkte prestaties (top 105km/u, gedaan met accelereren na 60km/u als je de testen mag geloven). Het zou pas schaamtelijk zijn om hier meer dan €10k voor te vragen aangezien dit gebaseerd is op de Kwid die in India vanaf €3600 te koop staat. Het heeft zijn bestaansrecht, maar dit kun je niet vergelijken met andere ev's.

andre123 14:10
afbeelding van andre123

wie vergelijkt met wat?
hebben mensen zonder mega inkomen geen recht op vervoer mss
niet iedereen heeft behoefte aan wat jij aanhaald.
ik haal alleen het duurdere materiaal aan omdat er al verschillende keren.gereageerd is dat betaalbaar niet haalbaar is wegens de dure 'nieuwe' technologieen.
als renault zijn doelstelling waarmaakt wil dit alleen maar zeggen dat die beweringen nonssens zijn.
dat andere constructeurs maar eens bewijzen dat ze het aankunnen he.
hoe meer zielen hoe meer vreugd.

GLENN 18:16
afbeelding van GLENN

Ik ga gewoon mezelf citeren: "het heeft zijn bestaansrecht". Lijkt me niet alsof ik niet iedereen zijn eigen auto gun.

Het artikel opent met vw id3 in de context van betaalbare auto en sleurt er dan deze Renault erbij, ik lees hier zelfs Zoe en Leaf die te kijk worden gezet. Appels en peren vergelijken zoals hierboven vermeld. Zeker als je de specs van de k-ze leest. Is er een publiek voor? Zeker en vast.

Ik denk ook niet dat de aangehaalde constructeurs wakker liggen van de k-ze. Die mikken op andere marktsegmenten. Waar trouwens ook een publiek voor is.

Waxweazel 08:18
afbeelding van Waxweazel

Er zijn gewoon geen echt betaalbare EV's op de markt momenteel. Deze Zoe met de optie batterij-huur is de goedkoopste. Mensen met een normaal of laag inkomen kunnen zulke dure aankoop gewoonweg niet permiteren. En mensen die in de stad of stadrand wonen en enkel een wagen nodig hebben voor in de stad aankopen te doen, die gaan echt geen 20 000€ of meer uitgeven aan een EV als er nog steeds alternatieven zijn die letterlijk de helft goedkoper zijn, maar een brandstofmotor hebben.

Een EV die geen koekenblikje of formaat brommobiel is, die slechts 10 000€ kost zal een echte EV-revolitie in de steden kunnen veroorzaken.

andre123 09:34
afbeelding van andre123

dat is nu net het punt he glenn,
da andere constructeurs intresseren zich er niet in.......
hoog tijd dus dat renault zijn dacia verhaal nog eens herhaald.

4g63 15:41
afbeelding van 4g63

Voor pakweg kleine 15000 euro: 6000 voor de batterij, 3 a 4d voor de motor en sturing; chasis, koets en interieur 3 a 4d.
Produceer m waar onderdelen en arbeidsuren één derde kosten dan hier en t zou zomaar kunnen.

andre123 09:29
afbeelding van andre123

waarom trekt tesla een fabriek op in china denk je?
gaat tesla de prijzen aanpassen denk je?

Rico 20:08
afbeelding van Rico

Als je wil dat de klimaat beterd lig dat niet aan ons alleen begin met de grote. Maak een betaalbare wagen . En wij doen mee .wand de wagen hebben wij nodig om te werken. Dus maak er werk van en niet alleen beloven . Mensen zullen kopen aan die prijs en is goed voor de economie . De ene hand wast de andere . Ben benieuwd.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws