’T is te zeggen dat de Monterey Car Week op volle gang is. Naast het nieuws over de Rimac en de onthulling van de Aventador SVJ, nu ook een “nieuwe” Bugatti.
Bugatti heeft in de loop der jaren een naam weten maken in de wereld van het hyper exclusieve met hun EB 110, Veyron (en aanhangsels) en de Chiron als opvolger voor zijn record brekende familie. Die Chiron beschikt over maar liefst 1.500 stampende paarden uit een W16 motor en kan een topsnelheid halen van ruim 420 km/u. Die cijfers zijn jullie hoogstwaarschijnlijk wel gekend.
Op dieet
Bugatti heeft nu de Divo aan het grote publiek getoond. Waarbij de Chiron vooral gekend is voor zijn extreme prestaties in rechte lijn, moet deze Divo net de bochten kunnen bedwingen. De Bugatti Divo heeft dezelfde technische basis en motor met identieke cijfers als de Chiron. Het grootste verschil zit hem in het gewicht en zijn downforce. 1.960 kilogram legt de Divo in de weegschaal –laat dat toch meer als voldoende zijn- waardoor hij 35 kg verliest tegenover de Chiron. Dit is vooral te danken aan het veelvuldig gebruik van koolstofvezel. Hoe dit vertaalt op de acceleratiecijfers is tot nu toe nog onbekend, Bugatti was zuinig met hun informatie.
Andere (lees: echt veel coolere) bumpers voor- en achteraan, motorkap en voorlichten in combinatie met een serieuze spoiler zorgt voor 90 kg meer downforce waardoor de Divo 8 seconden sneller is over Nardo dan zijn bloedverwant. Die spoiler heeft wel een negatief effect op de topsnelheid die nu elektronisch gelimiteerd is op 380 km/u. Al vragen we ons af of iemand zijn bolide van 5 miljoen euro (!!!) naar die snelheid wil trekken. Moest je dat geld toch ergens hebben staan, dan ben je wel te laat! De 40 stuks zijn reeds verdeeld.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden