Toyota heeft de boot lang kunnen afhouden maar is nu ook gezwicht voor volledige elektrificatie. Met de bZ4X waagt het Japanse merk zich in het felbevochten segment van de elektrische crossover. Dit moet je weten over Toyota's nieuwste.
Hoewel Toyota op de internationale markt al een elektrische C-HR aan de man brengt en hier elektrische busjes van Stellantis onder eigen naam verkoopt, had het Japanse merk tot nog toe geen eigen elektrisch model in onze contreien. Niet verwonderlijk, want het Japanse merk is sterk van mening dat de grote massa nog niet klaar is voor de elektrische auto. Toch houdt dat ze niet tegen om er ook eentje te bouwen. Deze bZ4X is de eerste van een familie elektrische knapen bij het Japanse merk.
Opzij, Volkswagen ID.4
Begin dit jaar maakten we voor de eerste keer kennis met de bZ4X. Toen ging het nog over een studiemodel maar het is nu duidelijk dat Toyota de auto onveranderd in productie neemt. Daardoor krijgt ook de productieversie van de bZ4X een - naar Toyota-iaanse normen - zeer uitgesproken styling. Kwatongen zien er een Hyundai Kona in, wij geven die kwatongen geen ongelijk. Desalniettemin zit de bZ4X met zijn volumes niet in het segment van de compacte SUV's, wel in dat van de zogenaamde C-SUV's. Denk dan aan rivalen zoals de Volkswagen ID.4, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq,...
Hoewel de foto's het niet meteen weergeven is de bZ4X ook een stevige knaap geworden. Zo zit hij qua lengte op het niveau van een RAV4 maar is hij wel dik 8 centimeter lager. Daarnaast is de wielbasis van zo'n 2.8 meter riant te noemen. Zonder twijfel heeft dit een positieve impact op de inzittenden. De koffer is met zijn 452 liter meer dan acceptabel maar met zijn volume nu ook niet wereldschokkend te noemen.
ToYoka
Wel in shock zijn we van het interieur. Want Toyota had het lef om de designkenmerken van de conceptwagen simpelweg over te nemen in de productieversie. "Nou en?", zou je denken. Wel, de conceptversie van de bZ4X had een stuur zonder bovenkant zoals de "Yoke" van Tesla en Toyota lijkt dat nu gewoon in productie te nemen. Toyota, het merk van de grijze Yaris! De Japanners noemen het alvast de "One Motion Grip Control", wij spreken liever van de Toyoka. Is dit toch allemaal te extreem voor je, dan lijkt het er op dat je ook een klassiek stuur kan bestellen. Oef.
Kijken we verder door het interieur, dan zien we een fraai display van 7 duim pal voor de neus van de bestuurder en een groter infotainmentscherm centraal. Toyota lijkt ten volle gebruik te maken van de elektrische structuur, want de middentunnel zweeft tussen de inzittenden vooraan waardoor er veel bergruimte ontstaat onder die middenconsole.
450 km range*
Voor de technische ontwikkeling van deze bZ4X sloeg Toyota de handen in elkaar met Subaru. Dat merk zal dan binnenkort de technisch identieke Solterra lanceren. Maar over welke techniek hebben we het dan? Wel, de bZ4X (en Solterra) staan op een speciaal voor elektrische auto's ontwikkeld platform. Dat E-TNGA-platform is in de basis voorwielaangedreven maar laat ook vierwielaandrijving toe. Standaard beschikt de bZ4X over een elektromotor op de vooras van 204 pk (265 Nm). Opteer je voor vierwielaandrijving, dan installeert Toyota twee kleinere elektromotoren (één op elke as) die goed zijn voor een systeemvermogen van 218 pk en 336 Nm koppel. Dat AWD-systeem werd trouwens ontwikkeld door Subaru.
Ongeacht de motorisatie schuift Toyota een accu van 71.4 kWh naar voren. Met meer dan 25 jaar ervaring in de batterijtechnologie voor geëlektrificeerde auto's (hybrides, weet je wel?) gaat Toyota er prat op dat het één van de meest kwalitatieve accu's in het segment heeft gebouwd. Snelladen doet deze bZ4X aan 150 kW, vanaf het vierde kwartaal van 2022 zal je ook aan 11 kW kunnen AC-laden. Hoewel de auto nog niet gehomologeerd is voor Europa, verwacht Toyota dat de WLTP-range van deze bZ4X boven de 450 kilometer moet komen te liggen. Dat komt dus neer op een gemiddeld verbruik van 15.8 kWh/100 km. Geen onhaalbare kaart lijkt ons. Niet in het minst omdat een warmtepomp standaard is in deze EV. Handig in de winter om de range te behouden.
bZ watte?
Wanneer Toyota de bZ4X exact gaat lanceren in ons land is nog niet meteen duidelijk. Al lijkt het Autosalon van Brussel een logische stap. Eerst krijgen we op 2 december nog de Europese versie te zien die dan gehomologeerd zal zijn. Al verwachten we niet dat die al te sterk zal afwijken van de auto die we nu al te zien krijgen. Zit je trouwens al heel de tijd te struikelen over de naam? Dan ben je niet alleen. Toch zit er logica in de nomenclatuur. Zo staat "bZ" voor "beyond Zero" en zal Toyota dit voorvoegsel gebruiken voor al haar elektrische modellen. De "4" toont dan weer welk model het is in de bZ-lijn terwijl de "X" achteraan kenbaar maakt dat het over een crossover/SUV gaat.
Nogal knullig of niet, je kan beter gewoon worden aan de naamgeving, want tegen 2025 wil Toyota maar liefst 7 modellen in de bZ-lijn hebben gelanceerd. Waardoor de bZ's de komende jaren nog rond je oren gaan vliegen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen