![Toyota bZ4X 2022](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2021/Toyota/anderefotos/toyota-bz4x-2021_02.jpg?itok=kjgcebqk)
De bZ4X legt zijn allerlaatste kaart op tafel: die waarop zijn rijbereik staat. Daardoor zien we eindelijk het totaalplaatje van Toyota’s eerste als dusdanig ontwikkelde elektrische auto, en dat mag er best zijn. Het model moet — in theorie althans — ruim 500 kilometer halen uit een volle accu.
Al sinds er over de bZ4X gesproken wordt, zijn ze bij Toyota voorzichtig met details omtrent hun allereerste toegewijde EV. Zo kregen we het model eigenlijk al in volle glorie te zien begin 2021 maar hielden de Japanners toch vol dat het om een conceptcar ging, en gaven ze zelfs bij zijn onthulling de officiële cijfers over het rijbereik niet vrij — ook al mochten we wel al even met de auto rijden. Daar komt eindelijk verandering in, want met de bekendmaking van zijn WLTP-cijfers weten we nu alles wat er te weten valt over de Toyota bZ4X.
470 of 516 kilometer
Aangezien de nieuwe EV in twee smaakjes te bestellen valt, krijgen we ook twee setjes cijfers voorgeschoteld. Om maar met de verspringer te beginnen, belooft Toyota een verbruik van 14,3 kWh/100 km voor zijn voorwielaangedreven bZ4X, wat een WLTP-actieradius van 516 kilometer oplevert. Die haalt het model voor de volledigheid uit een accupakket van 71,4 kWh, en de aandrijving wordt voorzien door een elektromotor op de vooras met 204 pk. Wil je vierwielaandrijving, dan krijg je dezelfde accu maar wel twee elektromotoren en in totaal 218 pk. De efficiëntie zakt daarmee licht naar 15,8 kWh/100 km, en het rijbereik richting de 470 kilometer.
![Toyota bZ4X 2022](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Toyota/anderefotos/toyota-bz4x-rijtest-03.jpg?itok=sT2aVOxQ)
Deze cijfers zeggen trouwens niet alleen iets over Toyota’s elektrische auto, maar ook over de zo goed als identieke Subaru Solterra. We mogen er dus wel op rekenen dat gelijkaardige cijfers van toepassing zullen zijn op dat model. Naast deze bZ4X plant Toyota nog een hele schare aan dergelijke ‘Beyond Zero’-modellen, waaronder een Aygo X-lookalike en iets dat doet denken aan een elektrische C-HR. Tegen 2025 willen de Japanners alvast drie van die bZ’s in het gamma, en in 2030 moeten er wereldwijd 30 elektrische Toyota’s verkrijgbaar zijn. Volledig elektrisch gaat de constructeur bij ons pas tegen 2035.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden