We zouden het bijna niet meer geloven, maar we geven het toch even mee: Maserati is van plan om zijn Grecale binnen een dikke maand te onthullen. Om ons tot dan bezig te houden mogen we alvast genieten van een aantal weinig verhullende plaagplaatjes.
De Italianen zijn langzaam maar zeker oude beloftes aan het nakomen. Zo kregen we vorige week de Alfa Romeo Tonale te zien na een aanloop die alles samen een kleine drie jaar in beslag nam, en lijkt ook de Maserati Grecale eindelijk op het toneel te gaan verschijnen. Die zou oorspronkelijk onthuld worden op 16 november vorig jaar maar werd uitgesteld wegens — jawel — het chiptekort.
Geruchtenbundel
Nu zijn de Italianen formeel: het doek gaat van de Grecale af op 22 maart. Om die bewering wat extra geloofwaardigheid te geven, vervolledigen ze hun aankondiging met een aantal weinig verhullende teaserplaatjes. Daarop krijgen we een ruimschoots productierijpe Grecale te zien die straten van een overduidelijk Italiaans stadje verkent. Terwijl Maserati eerder al plaagde met beelden van flink ingepakte preproductiemodellen heeft deze Grecale niets dan een paar stickers om het lijf, dus zijn knappe koetswerk is al grotendeels te zien. Op de flanken van de auto lezen we trouwens het opschrift “Ik ben de Maserati Grecale. Meer kan ik je niet vertellen.”
Dat kunnen wij wel, want de Grecale heeft ons ruimschoots de tijd gegeven om de geruchten te bundelen. Volume 1 van die collectie gaat over het onderstel, dat nauw verwant zou zijn aan het Giorgio-platform dat al even onder de Alfa Romeo’s Giulia en Stelvio leeft. In tegenstelling tot pakweg de recent onthulde Tonale mogen we er dus van uitgaan dat deze Maserati in de basis een achterwielaangedreven model wordt. Verder spreekt de geruchtenbundel over een Trofeo-versie, want die werd al meermaals door spionnen gespot tijdens preproductietesten. Die zou vermoedelijk de 3.0-liter Nettuno-V6 uit de MC20 lenen aangezien de Grecale Trofeo volgens de traditie krachtiger moet worden dan de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Daarnaast zou er ook een mildhybride komen met een 2.0-liter benzinemotor en — op termijn — misschien zelfs een zuiver elektrische versie.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden