Hyundai plaagt met sportieve elektrische modellen voor zijn ’N Day’

Hyundai N Day electric hypercar 2022

Schrijf het in uw agenda’s, snelheidsfanaten, want op 15 juli organiseert Hyundai zijn ’N Day’. Op die dag zetten de Koreanen hun sportieve modellen extra in de verf, en beloven ze ons ook inkijk te geven in de toekomst van hun N-label. Daartoe lichten ze alvast een tipje van de sluier met deze interessante teasers.

Sinds zo’n vijf jaar heeft het alfabet van de sportieve auto’s er een nieuwe letter bij. Toen lanceerde Hyundai namelijk het N-label met een verbazend competente i30-hothatch — inderdaad: de i30 N. Sindsdien kreeg die gezelschap van een paar andere broekzakraketjes zoals de i20 N en zelfs een Kona N, maar die hebben allemaal één ding gemeen: ze worden aangedreven door verbrandingsmotoren. Dat er ook in een zuiver elektrische toekomt plaats is voor Hyundai’s N-afdeling, dat willen ze gaan tonen op hun N Day.

Wazige vlek

De sportieve Koreanen hebben namelijk drie plaagplaatjes de wereld van de sociale media in gestuurd, en die lijken elk te hinten naar een zuiver elektrisch N-model. Naar precies welke modellen dat zullen worden, blijft het echter voorlopig nog raden. Zo kregen we al één prent te zien met daarop een auto in het iconische ‘Performance Blue’ van de N-afdeling, al had de fotograaf toevallig zijn sluitertijd wat te lang ingesteld en blijft er niet veel meer dan een wazige vlek over. Wij zouden gokken dat het om een Ioniq 5 met wat extra peper in zijn laadpoort gaat, maar schiet ons dus niet af indien dit iets compleet anders blijkt te zijn.

Later kwam er een iets duidelijker beeld naar boven, en daarop zien we de achterpartij van iets wat lijkt op de recent onthulde Ioniq 6. Er zit echter een hint van formaat verscholen in de foto, want de auto krijgt een spoiler mee van zo’n omvang dat het bijna niet meer serieus te nemen lijkt. Veel weten we trouwens sowieso nog niet over de aandrijflijn van de Ioniq 6, dus hoeveel vermogen de gewone versies hebben is nog een mysterie. Hyundai liet wel al weten dat deze nieuwe EV een voorbeeldige luchtweerstandscoëfficiënt van 0.21 liet optekenen, dus wij hebben er onze twijfels bij of die gigavleugel dat cijfer wel goed doet.

Elektrische Hyundai-supercar?

We houden de interessantste teaser echter voor het laatst, want vooral Hyundai’s beeld van een voorlopig nog afgedekte coupé doet ons dagdromen. In dit geval kunnen we namelijk helemaal niet raden wat dit zou zijn, want de constructeur heeft momenteel nog niks in het gamma staan dat het lijnenspel van pakweg een Ferrari F40 zo nauw lijkt te volgen. We beloven je trouwens ook niet dat het hier om een productiewagen gaat; de kans lijkt ons zelfs groter dat Hyundai uitpakt met een conceptcar of zelfs de één of andere racewagen.

Alle nieuwe EV’s van Hyundai staan momenteel op het E-GMP-platform, dat de constructeur deelt met concerngenoot Kia. Kijken we daar even binnen in het gamma, dan vinden we er sinds kort een GT-versie van de EV6 die pronkt met maar liefst 585 pk uit zijn twee elektromotoren. Wetende dat de technisch gelijkaardige Hyundai Ioniq 5 momenteel over maximaal 305 paarden beschikt, toont dat je meteen al dat er nog heel wat potentieel in de coulissen schuilt. Of de N-versies van de Ioniq 5 en 6 dus die aandrijflijn mee krijgen, weten we je te vertellen op de N Day op 15 juli.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws