De NSX was Honda's paradepaardje in de jaren 90. Een brok Japanse perfectie die uit het niets het leven zuur maakte van heel wat Europese sportwagenbouwers. De opvolger van Ayrton Senna zijn droomwagen lijkt eerder een marketingsmachine te worden...
De NSX, een brok Japanse pracht en een wagen die steeds mijn exotisme kan aanwakkeren. Een wagen die hoog op mijn "to drive" lijstje staat. De nieuwe NSX kan me echter gestolen worden. En daar heb ik enkele goede redenen voor.
Japanse hamburgervlekken
De originele NSX was een wagen die ontwikkeld was om het racen naar de straat te brengen. Lichtgewicht, knijterhard en een redline van 8.000 tpm. Dingen die we tegenwoordig ook op een Mini Cooper S vinden (buiten die 8.000 tpm), maar destijds zeer uitzonderlijk waren. Zeker als je meer dan 10.000 km wou rijden zonder een ontplofte motor. De NSX was dan ook een technisch hoogstandje van Honda. Tweehonderd personeelsleden met minsten tien jaar ervaring bij Honda en in staat om technische wonderen te verrichten kregen de eer om de wagen in elkaar te vijzen. Eerst in Takanezawa, daarna in Suzuka.
De nieuwe NSX wil Honda bouwen in Ohio. Amerika dus. Hoewel ik niet betwijfel dat ze daar goed werk zullen verrichten, neemt het toch een deel van de magie weg. Want het beeld van een obese Amerikaan die met een hamburger in de hand een titanium bout aanvijst van het motorblok geraakt maar niet uit mijn hoofd.
Acura NSX op krediet
Daarmee is het Amerikaanse verhaal nog niet afgesloten. Terwijl de eerste NSX er kwam na maandenlang de concurrentie te bestuderen - Met name Ferrari, Lamborghini en Porsche -, lijkt het wel of de NSX 2.0 vooral een wagen voor de Amerikaanse markt wordt. Dit wordt nog eens extra bevestigd door heel het teasergebeuren dat vooral plaats vindt op Amerikaanse bodem. Erger nog. De Honda NSX 2.0 bestaat er niet als Honda, maar als Acura.
Niet helemaal gek, als je weet dat de NSX vroeger ook verkocht werd als Acura in Amerika. Mij geeft het toch het gevoel dat ze weten dat de Europese constructeurs snellere en betere wagens hebben. Waarmee ze maar besluiten om de Acura NSX te verkopen aan het volkje dat alles koopt op krediet.
De GT-R die het nooit zal zijn
De NSX 2.0 is trouwens zeer verschillend van zijn voorvader. Geen streven naar lichtheid en pure performance bocht na bocht - al doen de marketingsjongens je anders geloven. Nee, een V6 met elektromotoren, vierwielaandrijving en een comfortabel interieur (Amerika, remember?). De nieuwe NSX staat mijlenver van de originele.
Je kan dan stellen dat Nissan ook diezelfde weg heeft genomen met de GT-R. Zijn voorganger, de Skyline GT-R was een potente machine maar in standaardtrim met "maar" 280 pk geen absoluut monster. Nissan heeft echter wel een goede reden voor deze nieuwe visie. De GT-R rijdt elke huidige sportwagen en supercar het snot voor de ogen EN loods je daarna in alle rust naar de plaatselijke oogarts om je ogen terug uit je kassen te halen. In vele opzichten is de GT-R dus de spirituele opvolger van de eerste NSX.
De NSX 2.0 gaat die heldenstatus nooit behalen. Gaat hij sneller zijn dan alle Europese supercars en de Nissan GT-R? Ik betwijfel het ten stelligste. Aan Honda, excuseer, Acura om mij het tegendeel te bewijzen natuurlijk, maar op dit moment maakt de NSX "Marketings Edition" evenveel los bij mij als een Volkswagen UP!. Geinig, maar memorabel? Nee...
Wat vinden jullie van de nieuwe NSX? Kijken jullie er naar uit?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen