Column YW: Exit rijplezier

Column-YW

Het zijn sombere dagen voor echte rijdersmensen. Waar je vroeger nog een onderscheid kon maken tussen een Heel-and-toe'er en een koppelroker, zorgt moderne elektronica in wagens ervoor dat we steeds minder zelf te controleren hebben. Goed voor onze koppeling, slecht voor de funfactor.

De nieuwe Mini Cooper met handbak zorgt bij terugschakelen er automatisch voor dat je in het perfecte toerental zit. In vakjargon: Rev Matching. De laatste generatie Clio R.S. beschikt over de perfecte stoplichtsprint met een druk op de knop. Wederom in technotaal: Launch Control. BMW en Ford, die bieden een systeem aan dat automatisch je achterrubber tot rook laat draaien. Bij beide merken respectievelijk gedoopt tot Smokey Burnout en Electronic line lock. Het is maar een kleine greep uit het aanbod van elektronica die de laatste jaren zijn weg heeft gevonden in productiewagens.

Versnellingsbakroeren

Natuurlijk stonden we rond de eeuwwisseling allemaal te springen toen de eerste productiemodellen met launch control van de band rolden. Echte 'gearheads' mompelden over het teloor gaan van de kunst der rijden maar bleven gespaard door het feit dat die launch control enkel voor een select groepje auto's was. En dan hebben we het niet over de modellen, wel over de aandrijving. Zonder enige vorm van automatische versnellingsbak was er namelijk geen sprake van dat gecontroleerd gedoe. En de gearhead, die roerde lustig door de verzetten van zijn handbak.

Echter betekende die éne kleine elektronische gizmo voor een sluipende verandering in de automotive industrie. Een verandering die zich pas jaren later zal manifesteren. Want waar vroeger elektronica - en de evolutie - diende om het vooral veiliger te maken voor chauffeurs, creëert het nu betere chauffeurs. Een revelatie die mijn - toegegeven; kleine - brein ten berde bracht terwijl BMW me begin dit jaar over hun geheim testcircuit in het zuiden van Frankrijk (Naast de D5 van Entressen richting Istres) stuurde met een BMW 7 Reeks.

Niet meteen de rijdersauto bij uitstek, maar hij beschikte over een systeem dat ervoor zorgde dat de automatische versnellingsbak niet enkel rekening houdt met GPS-gegevens (type: er komt een scherp bocht aan zo meteen dus ik schakel niet op), maar ook met de omgeving. In praktijk: BMW heeft de instrumenten om een totale leek in een M3 sneller over - pakweg - de Groene Hel te sturen dan een professionele coureur. Zolang die eerste maar de automaat in 'D' laat staan terwijl de coureur zelf flippert.

Tot de rev matching u de oren omvliegt

Wederom technologie die vooral zijn diensten zal bewijzen in rijgevaarten met een automaat. Dus zolang ik auto's blijf kopen met een handbak blijf ik toch gevrijwaard van die elektronische meuk, toch? Fout. Neem een kijkje naar de nieuwe Mini in Cooper en Cooper S-uitvoering (gek genoeg weer een auto uit BMW-stal). Daar krijgt de Getrag-versnellingsbak een automatische rev match. Het klinkt als een engelbewaarder uit de voetbal en in wezen vervult-ie een beetje dezelfde taak. Het systeem zorgt ervoor dat bij manueel terugschakelen de motor automatisch het toerental naar boven smijt zodat het in de perfecte zone valt als je de lagere versnelling selecteert. In de praktijk: terugschakelen als een pro, ook al kan je er geen knijt van.

Toegegeven, Mini laat het toe om het systeem uit te zetten. Zodat je zelf terug wat kan aanmodderen bij het schakelen. Want hoewel je er over kan klagen geeft iedereen het toe, het systeem schakelt feillozer en beter terug dan de meeste geoefende voet. Echter, het grootste gevaarte, die sluipende verandering, het paard van Troje in de auto-industrie begint pas nu zijn ware gelaat te tonen. Eentje die ware fans der automobiel laat sidderen, beven en huilen met versnellingspook in de hand; de handbak is met uitsterven bedreigt. Wat was de laatste Ferrari of Lamborghini met handbak? Juist ja. Natuurlijk zijn het wagens die ver van de gemiddelde Autofans zijn budget ligt, dus waarom zou je daar van wakker liggen...

De laatste generatie Renault Clio R.S., Seat Ibiza Cupra en CLA 45 AMG bekeken? Allemaal met automaat. Twee maal raden wat deze wagens nog eens tig malen leuker zou maken. Een tip, niet - nog - meer elektronica. Dus constructeurs, echte Autofans willen geen wagen volgestouwd met elektronica die hen tot betere chauffeurs maakt dan ze eigenlijk zijn, daar hebben we de Gran Turismo's en Forza's van deze wereld al voor. Echte Autofans willen waardering krijgen van de moeite die ze steken in hun rijtijd, willen zelf perfect de Terlamenbocht nemen op zolder zonder dat de elektronica hen in de juist richting stuwt. En o ja, voor alles wat nog heilig is, laat Hot Hatches verkrijgbaar blijven met een handbak.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
DasHaus 08:13
afbeelding van DasHaus

Ik zie het evolueren dat binnen dit en 10-15 jaar de sportwagenmerken af en toe nog eens een 'classic-edition' zullen uitbrengen met handbak tegen een forse meerprijs.

Op 'gewone' wagens zal het zelfs geen optie meer zijn.

Rebel 10:35
afbeelding van Rebel

Helemaal mee eens! Als ik nu een Radical met een sequetiëlebak mag uit testen die geen D stand heeft, zeg ik niet nee.

Techno Patat 15:57
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad! Bij mij is het net zo ;-)! En vooral omdat de meeste argumenten zijn: 'traag', 'je hebt geen controle',... Argumenten die in tijden van dsg's en andere moderne bakken vreselijk achterhaald zijn... Ik ga niet ontkennen dat een handbak meer plezier bied als je doortrapt. Maar als je 25.000km per jaar doet en daarvan doe je er 500? sportief...

Dan ben ik met 98% van de tijd beter af met een automaat, en ik ben dan al een autofan!

Veel zaken zoals de smokey burnout vind ik ook ridicuul, rev matching is op de limiet geen slechte zaak maar of het nodig is... Tjah... Met de huidige grip-grenzen en pk-grenzen gaat alles zo ver en snel dat 99% van de mensen het nooit kan controleren als het misloopt. Dan is hulp niet slecht!

Maar zoals das haus zegt zie ik het ook. De gt86 is daar al een voorbeeldje van: geleverd op prius bandjes om net lekker speels op het kontje te staan ipv alles zo baanvast mogelijk te willen maken... Gewoon licht, speels motortje en weinig grip! Die dingen zie ik binnen 10-15j terug een hype worden!

Svennie 21:46
afbeelding van Svennie

Met Electro auto's wordt het nog anders... Zelf sinds 3 maand een TESLA Model S rijder en nog steeds een Panamera en Carrera in de garage staan... Electrisch rijden heeft niets meer met versnellingen en schakelen te maken maar ik kan zeggen dat het op een andere manier verslavend is. Wat een power, wat een soepelheid. De Porsches komen bijna niet meer buiten. Begrijp het zelf niet. Het zal geen 10 jaar meer duren voor de EV's het overnemen.

Jacques 23:02
afbeelding van Jacques

Svennie, bij deze stel ik mij kandidaat om uw Carrera en Panamera toch van enkele kilometers te voorzien. Zodat de batterij niet teveel verslijt. Graag gedaan ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws