De Kia Picanto is gefacelift, en dat zal je geweten hebben. Kia’s kleinste krijgt namelijk niet alleen flink wat meer veiligheidssnufjes mee, maar zoekt qua looks ook aansluiting bij de grotere modellen van het merk. Toch slagen de Koreanen erin om het prijskaartje lekker aanvaardbaar te houden.
De ene facelift is de andere niet, vraag het maar eens aan Kia. Terwijl de gemiddelde fabrikant het doorgaans namelijk houdt bij een ander koplamptintje en een nieuw motiefje in de grille, gooiden zij de complete looks van hun Picanto over een andere boeg. Zo krijgt de compacte stadswagen stoere lichtblokken vooraan en een bijna doorlopende LED-balk achteraan, waardoor hij gaat lijken op een miniatuurtje van pakweg de Sorento of zelfs EV9. Onderhuids kijk je echter nog steeds naar dezelfde technische basis als voorheen, dus wat moet je dan voor dat nieuwe gezicht over hebben?
Tussen i10 en Aygo X
16.290 euro luidt het antwoord, want dat is wat Kia in België vraagt voor deze vernieuwde Picanto. Voor dat geld krijg je hem mee in zijn Pure-uitrustingsniveau dat meteen een digitaal bestuurdersdisplay en een 8-inch infotainmentsysteem bevat, naast een achteruitrijcamera en flink wat door de EU verplichte veiligheidsuitrusting. Je moet het dan wel zonder airco en met 14-inch wieldoppen stellen maar daar maakt de Pulse-versie meteen korte metten mee vanaf 17.490 euro. Standaard krijg je een 1.0-liter driecilinder benzinemotortje mee met — hou je vast — 58 pk, maar vanaf de Pace-versie krijg je een 1.2 vierpitter mee met 79 pk voor 19.290 euro. Die laatste is dan weer de enige motor die je kan krijgen in de GT-Line, de sportiever getinte Picanto vanaf 21.090 euro.
Daarmee is de Picanto in de basis wel een 1.500-tal euro duurder dan hij voor de facelift was, al krijg je naast die knappere looks natuurlijk ook al die extra veiligheidsuitrusting mee. Die prijs is echter nog steeds goed voor een plekje tussen pakweg de goedkopere Hyundai i10 en Fiat Pand(in)a en de duurdere Toyota Aygo X en Fiat 500… En daarmee hebben we de concurrentie in het A-segment anno 2024 zo’n beetje gehad. Dus wat denk je: is deze Picanto goedkoop genoeg om een paar kopers uit hun crossovers te lokken?
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
De enige reden waarom een oldtimer als uitzondering kan beschouwd worden, is dat er weinig wordt...
Door Jos D. 1 dag geleden
Quiztijd: Autofans Tour in detail!
8/8 !
Door Kurt 1 dag geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Elke winter wanneer het eens koud is en de wind uit het oosten komt roepen we ook met ze'n allen...
Door Adriaan 1 dag geleden
Premie-alarm: Volkswagen ID.4 duikt terug onder de 40.000 euro (2024)
Jammer he Tesla model y is ook onder de 40000€ En als het op techniek, verbruik en gebruiksgemak...
Door kevin 1 dag geleden