De BMW X1 is er voor het eerst met een ‘i’-tje voor de naam en een elektrische aandrijflijn onder de bodem. Dat betekent dat driekwart van België waarschijnlijk zijn volgende bedrijfswagen kent, want zelfs zonder elektro was de compacte SUV daar al onmetelijk populair. Blijft dat zo voor de iX1? Wij zochten het uit.
BMW heeft er een nieuwe gewoonte bij, en die bestaat erin om bij de lancering van zowat elk nieuw model meteen ook een afgeleide met een ‘i’-tje voor de naam te presenteren. Dat gebeurde bijvoorbeeld al bij de nieuwe 7 Reeks/i7 en recenter bij de 5 Reeks/i5, en ook de (i)X1 kreeg dezelfde aanpak. Dat betekent dat ze in Beieren stevig vasthouden aan de strategie van één carrosserie voor verbranders en EV’s, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes dat liever afzonderlijke platforms voor zijn elektrische alternatieven ontwikkelt. En daardoor is het maar goed dat het verschil bij BMW wordt duidelijk gemaakt door middel van die ‘i’.
X1 van X3-formaat
Los van die naam moet je namelijk best wel je huiswerk gemaakt hebben om de iX1 van de X1 te onderscheiden. Zo vind je achteraan zowaar nog de illusie van twee uitlaatuitsparingen terwijl BMW vooraan gewoon vasthoudt aan een – weliswaar gesloten – grille. Die grille is er hier gelukkig niet eentje van de giga-soort, want bij hun compactste SUV spelen de Duitsers het enigszins veilig. Enkel de achterpartij doet denken aan het gewaagde lijnenspel van de XM, maar verder kijken we vooral aan tegen een strakgetrokken evolutie van wat de vorige X1 wist te bieden… Maar dan weer een beetje groter, want deze nieuwkomer heeft stiekem op een haar na het formaat van BMW’s eerste generatie X3.
Dat dit hun compactste SUV is, zou je er ook vanbinnen niet aan zeggen. Zo vind je er niet alleen flink wat ruimte, maar zit de cabine van de iX1 ook goed in elkaar en boordevol technologie. Dat begint al bij het Curved Display dat bovenaan het dashboard pronkt, waar het digitale instrumentarium en het infotainmentscherm in één gebogen vlak geïntegreerd zitten. Dat betekent meteen ook dat BMW de fysieke knoppen grotendeels buitenwipt, dus zowat alles is met dat display te doen. Dat bedien je trouwens ook niet langer door middel van de draaiknop van weleer, want de middenconsole biedt tegenwoordig enkel plaats voor een volumewieltje, een setje knoppen voor de rijmodi en een minimalistisch keuzehendeltje voor de aandrijflijn…
Boosten tot 180 km/u
Die aandrijflijn is er natuurlijk eentje van de elektrische soort, en BMW biedt de iX1 momenteel ook in slechts één smaak aan. Die smaak heet ‘xDrive30’, en combineert zoals de naam al doet vermoeden twee elektromotoren – eentje op elke as – voor vierwielaandrijving. Samen brengen ze een mooie 313 pk en 494 Nm koppel naar de wielen, genoeg om de dik 2 ton zware SUV naar de 100 km/u te sleuren in amper 5,6 seconden. De topsnelheid is dan weer begrensd op 180 km/u, wat misschien maar net genoeg is om je op menig Autobahn te mogen vertonen. Maar goed: die richting gaan we zo goed als allemaal uit, want EV’s houden nu eenmaal niet van enorm hoge snelheden.
Toch blijft deze iX1 een echte BMW, en misschien zelfs meer dan zijn broertjes en zusjes zonder elektromotoren. Zo deelt hij de titel van snelst accelererende X1 met de plug-inhybride xDrive30e, maar geloof ons maar wanneer we zeggen dat deze elektrische aandrijflijn nog een stukje competenter aanvoelt. Zo schiet dit apparaat niet alleen als een bezetene uit de startblokken nadat je aan dat gekke ‘Boost’-pedaaltje achter het stuur getrokken hebt, maar zorgen de twee elektromotoren ook voor een eindeloze grip tijdens het betere bochtenwerk. Bovendien beschikt de EV over een B-modus die de anders nogal onvoorspelbare adaptieve remregeneratie omzeilt, en daarin ben je gewoon op comfortabele wijze met één pedaal aan het versnellen en vertragen… Al is dat comfort dan wel buiten de standaard aanwezige, kneiterharde M Sport-dempers gerekend.
365 realistische kilometers
De tijden waarin een elektrische auto enkel het nieuws haalde omwille van zijn acceleratie liggen echter achter ons, dus ook de rest van de elektro is het vermelden waard. Zo schuilt er onder de bodem een accupakket van 64,7 kWh netto, dat zich laat opladen aan snelheden tot 130 kW. Daarmee pomp je hem in een klein half uurtje van 10 naar 80% capaciteit aan de juiste snellader, en helemaal vol moet je volgens BMW wel 439 kilometer kunnen halen. Zo ver geraakten wij natuurlijk net niet, en zo gaf onze teller op zijn best 365 kilometer rijbereik aan. Dat is enigszins wat we verwachtten met een accu van dat formaat, en het verbruik strandde dan ook op een aanvaardbaar gemiddelde van 18,7 kWh/100 km.
Ook met de rest van de iX1 valt trouwens best wel te leven. Zo hadden we het al over het feit dat de auto weer een beetje groeide, en dat komt natuurlijk de binnenruimte ten goede. Achterin past bijvoorbeeld een mooie 490 liter aan bagage, en BMW is zo vriendelijk geweest om wat plek te voorzien voor die anders rondslingerende laadkabels. Die vind je niet onder de voormalige motorkap – want een frunk heeft de iX1 niet – maar gewoon onder de koffervloer. Verder is er op de achterbank meer dan voldoende plaats voor een paar volwassenen of een trio aan kinderen en zit je voorin natuurlijk al helemaal riant. Inderdaad: je zou je bijna beginnen afvragen waarom iemand nog een iX3 zou overwegen.
Altijd als krachtpatser
Die indruk gaat nog verder wanneer je de prijslijst van de iX1 openslaat, want daar vind je de elektrische SUV terug vanaf 57.950 euro. Dat is dus al een flink bedrag, maar het is wel bijna 15.000 euro minder dan wat je voor de goedkoopste iX3 moet neertellen. Gelukkig krijg je voor dat geld ook geen kale kas mee want BMW monteert standaard een uitgebreid infotainmentsysteem met navigatie, automatische klimaatregeling, cruise control, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera. Een aantal andere interessante zaken zoals een zelfdimmende binnenspiegel moet je wel nog zien toe te voegen, want het blijven natuurlijk Duitsers.
Vergeet trouwens niet dat je aan die prijs meteen de iX1 met die krachtige, vierwielaangedreven aandrijflijn mee krijgt. Stel je zijn belangrijkste concurrenten als dusdanig samen, dan kom je voor een Volvo XC40 Recharge, Audi Q4 e-tron of Mercedes EQA interessant genoeg hoger uit. Die laatste twee zijn zelfs in hun zwakkere, tweewielaangedreven versies nog duurder dan de iX1 dus BMW heeft zijn compactste elektrische SUV best wel slim geprijsd. Enkel de Tesla Model Y gooit grondig roet in hun eten, want als Long Range beschikt die over een groter rijbereik, meer kracht en meer standaarduitrusting dan deze iX1 voor 3.000 euro minder. Maar goed: sinds Tesla’s laatste prijsverlaging kunnen zowat alle concurrenten het wel schudden.
Conclusie
De BMW iX1 speelt het veilig genoeg om een breed publiek aan te spreken maar springt er toch wat bovenuit met zijn potente aandrijflijn, zijn strakke rijgedrag en zijn scherpe looks. Bovendien beschikt hij over een binnenruimte die je doet vergeten dat er nog grotere BMW’s zijn, en is ook zijn rijbereik best bruikbaar. Maakt deze iX1 met andere woorden deel uit van je verloningspakket, dan kan je ’t slechter treffen.
Specificaties
Vermogen | 313 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 085 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs basismodel | € 57 950 |
0 tot 100 km/u | 5.60 sec |
Min. kofferinhoud | 490 L |
Max. kofferinhoud | 1 495 L |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door Mathieu
door Joram Van Acker
door JL
door Eddy
door this
door Mark Bakker
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen