Eerste test: Volvo XC40 en C40 Recharge Extended Range (2023)

Volvo XC40 en C40 Recharge (2023) test

Na een lichte facelift die bijna onopgemerkt passeerde, krijgen de Volvo XC40 en C40 een technologische update die wel de aandacht trekt. De grootste verandering is een nieuwe versie, de ‘Extended Range’, die een nieuwe elektromotor op de achteras aan een grotere batterij koppelt. Het resultaat: bijna 600 kilometer rijbereik!

Volvo en elektrische modellen is een beetje een haat-liefdeverhouding. Alles begin met de XC40 Recharge, die eerst T8 heette. De Zweden namen daarvoor hun kleinste SUV, plaatsten er een batterij in en pasten de assen aan om er twee elektromotoren in te huisvesten. Het resultaat? Een SUV van meer dan 400 pk. Toch was niet alles rozengeur en maneschijn, want bij dat vermogen paste eveneens een hoog verbruik. De nieuwe versie moet iets doen aan dat laatste.

Volvo XC40 en C40 Recharge (2023) test

Discrete facelift

Voor we het technologiehoofdstuk aansnijden, beginnen we bij de looks. Vorig jaar kreeg de Volvo XC40 immers een discrete visuele facelift. Die ging bijna onopgemerkt voorbij, omdat de XC40 eenvoudigweg de snoet van de C40 kreeg. De SUV heeft dus dezelfde driehoekige lichtblokken als de coupé-SUV, een iets andere grille en een bumper met zwarte accenten.

Volvo XC40 en C40 Recharge (2023) test

Voor de rest blijft alles bij het oude, want in Zweden kennen ze het gezegde never change a winning team natuurlijk ook. Het moet gezegd dat de XC40 en C40 prima werken, dankzij hun sympathieke looks, Zweedse degelijkheid en hun premiumgevoel. Die kwaliteiten gelden ook voor het interieur. Daar straalt nog steeds een typisch Zweedse charme vanaf, vooral wanneer de stoelen bekleed zijn met de aangename wolmix. Mooi en milieuvriendelijk!

Van voor naar achter

Het is niet de eerste keer dat Volvo de dorst van zijn elektrische SUV probeert in te perken. Kort na de lancering van de vierwielaangedreven variant kreeg die het gezelschap van een instapversie (https://autofans.be/nieuws/officieel/48522-volvo-elektrische-xc40-recharge-krijgt-nieuwe-instapversie), met een batterij van 69 kWh en een elektromotor op de vooras. Vandaag laat Volvo de voorwielaandrijving achterwege. Niet voor de dynamische prestaties, maar voor meer efficiëntie, met een volledig nieuwe synchroonmotor met permanente magneet die ontwikkeld en geproduceerd wordt in Zweden.

Volvo XC40 en C40 Recharge (2023) test

Het hele gamma van de XC40 en C40 wordt dus dooreengegooid. De basisversie krijgt voortaan een motor op de achteras van 238 pk, de middelste versie haalt er 252 pk en gebruikt de grote batterij – daar komen we meteen op terug – terwijl de vierwielaangedreven topversie nog steeds 408 pk produceert. Dat doet hij voortaan met een elektromotor van 258 pk op de achteras en een van 150 pk op de vooras. Volg je nog?

Bijna 600 kilometer

Om alles nog complexer te maken, heeft Volvo van de gelegenheid gebruikgemaakt om de capaciteit van de grote batterij te verhogen. Die bedraagt voortaan 82 kWh (79 kWh netto) en kan nu aan een snellader een piekvermogen van 205 kW aan. De batterij is wel alleen combineerbaar met de middelste versie en de topversie. De basisversie, die gewoon ‘Recharge’ heet, moet het stellen met een batterij van 69 kWh.

Volvo XC40 en C40 Recharge (2023) test

En die middelste versie dan? Dat is een nieuwe variant, die Volvo ‘Recharge Extended Range’ doopt en die wij aan de tand voelden. Zijn 252 pk sterke motor op de achteras koppelt hij dus aan de grote batterij van 82 kWh om de zuinigste versie te creëren. Het resultaat: een maximaal WLTP-rijbereik van 572 kilometer voor de XC40 en 581 kilometer voor de C40. Toegegeven, de versie bestond voordien niet, maar het rijbereik van de XC40 en C40 gaat er daardoor wel met een mooie 30 procent op vooruit.

Tevreden met efficiëntie

We voelden de XC40 Recharge Twin en de C40 Recharge Extended Range aan de tand op de bochtige wegen in de naaldbossen van Zweden. En we geven meteen toe: een echt verschil tussen de voor- en achterwielaandrijving konden we niet opmerken. Deze versie mikt – zoals wel vaker bij Volvo – niet zozeer op sportiviteit maar liever op comfort. De kleine elektrische Volvo-SUV blijft in al zijn koetswerkvormen onverstoorbaar, comfortabel en responsief.

Volvo XC40 en C40 Recharge (2023) test

Het enige verschil merkten we op de boordcomputer. Of toch bij een van de twee versies: de vierwielaangedreven Twin houdt namelijk nog vast aan zijn slechte gewoontes, met een gemiddeld verbruik van 20,8 kWh/100 km na zo’n 100 kilometer rijden. Voor een 2,1 ton zware SUV met 408 pk is dat niet slecht, maar wij catalogeren het liever onder ‘kan beter’.

De C40 Recharge Extended Range is een ander paar mouwen. Het officiële verbruik bedraagt volgens Volvo 17,4 kWh/100 km, met de 19-duimsvelgen van ons testmodel. Maar wij deden beter. Veel beter zelfs. Over dezelfde afstand noteerden wij een gemiddelde van 16,1 kWh/100 km. In reële omstandigheden vormen achterwielaandrijving en de grote batterij dus voor de perfecte match. Met een gelijkaardige dorst moet de coupé-SUV daardoor makkelijk een rijbereik van 550 kilometer halen.

Volvo XC40 en C40 Recharge (2023) test

Conclusie

Deze vernieuwde Extended Range-versies van de XC40 en C40 Recharge kosten amper 2.000 euro meer dan de basisversie met kleine batterij, en zijn dus de versies die je moet kiezen. Ze maken de elektrische Zweedse SUV’s niet alleen efficiënter, maar geven hem eindelijk een correct reëel rijbereik. Gedaan met het imago van gulzige SUV.

Specificaties

Motor

Elektromotor achteraan

Vermogen

258pk

Koppel

460 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste overbrengingsverhouding)

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 001 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 54 450.00

Prijs basismodel

€ 52 450.00

0 tot 100 km/u

7.30 sec

Min. kofferinhoud

545 L

Max. kofferinhoud

1 295 L

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws