De Toyota GR Supra is een steengoede sportwagen, maar dat is blijkbaar niet genoeg om je te overtuigen. Het merk heeft namelijk zijn Europese verkoopcijfers voor 2024 gedeeld en jawel: die bereikten opnieuw recordhoogten… Op die van één model na, wel te verstaan.
We weten wat je nu denkt: “De nieuwe Toyota GR Supra is geen échte Supra.” En inderdaad, BMW-Lover-1964, onderhuids gingen de Japanners ervoor spieken bij de BMW Z4. Sterker nog: de Supra rolt gewoon zij-aan-zij met die Z4 van de band, maar hoeft dat eigenlijk wel zo’n probleem te zijn? Van buitenaf ziet de Toyota er namelijk precies uit zoals je van een moderne Supra zou verwachten en een veel betere zes-in-lijn dan die van BMW wordt er tegenwoordig niet gemaakt… Maar toch mag dat allemaal niet baten.
Zelfs de Mirai doet beter
Toyota Motor Europe heeft namelijk zijn verkoopcijfers voor 2024 gedeeld en voor we het over de Supra hebben even dit: wat boeren die Japanners tegenwoordig toch goed in onze contreien. Zo verkochten Toyota en Lexus samen 1.217.132 auto’s in Europa; 4 procent meer dan het jaar voordien dus en genoeg om 2024 een recordjaar te mogen noemen. Daar maken de Lexus-verkopen natuurlijk maar een klein deel van uit maar toch was het minst populaire model vorig jaar géén auto van die premiumtak.
Dat was namelijk de Toyota Supra met ocharme 442 verkopen, waarmee hij zelfs de Lexus LC voor zich moet dulden met z’n 454 stuks. Dat ook niet alleen, want zelfs de Toyota Mirai op waterstof wist 533 kopers te overtuigen in 2024. Waar ze die 533 Mirai-kopers gevonden hebben weten wij ook niet, maar gelukkig zijn er buiten Europa wel nog voldoende geïnteresseerden voor zo’n Supra te vinden. In de VS ging de sportwagen bijvoorbeeld 2.652 keer over de toonbank in het afgelopen jaar waardoor Toyota nog geen reden ziet om de iconische naam op pensioen te sturen. Wel integendeel: ergens in de komende jaren komt er gewoon weer een gloednieuwe Supra aan.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen