Het is zover: Lancia heeft nog eens een nieuwe auto voorgesteld. Loop echter niet te hard van stapel, want het gaat slechts om een conceptcar. Toch is deze Pu+Ra HPE best wel een kijkje waard, want Lancia noemt dit zelf zijn manifest voor een zuiver elektrische toekomst. Zo gaat die er dus ongeveer uitzien.
Lancia is nu echt terug van weggeweest, of toch in onze contreien. Terwijl het merk in thuisland Italië al die tijd aanwezig bleef met de inmiddels stokoude Ypsilon, is de enige nieuwigheid die wij in het voorbije decennium te zien kregen een soort zwevend sculptuur dat hun toekomstige design moest voorstellen. We mogen dan wel lacherig doen over die Pu+Ra Zero, maar uiteindelijk heeft dat gevaarte toch ergens toe geleid. Dit is namelijk de Pu+Ra HPE en voor je al wegklikt: deze keer gaat het ook echt om een auto.
Stratos-invloeden alom
Dit concept heeft namelijk vier wielen en ruiten rondom, stuk voor stuk zaken die je op de Pu+Ra Zero van even geleden niet terugvond. Wat wel gelijkaardig is, is de verlichting. Ook in zijn uiteindelijke vorm krijgt de conceptcar namelijk Lancia’s nieuwe kelkvormige LED-strips mee terwijl de achterlichten Stratos-gewijs bestaan uit twee gekantelde, bijna losstaande cirkels. Dat is trouwens niet de enige verwijzing naar die iconische Lancia van weleer, want ook de gestreepte achterruit, de puntige spoiler en de licht aflopende daklijn doen daar op zijn zachtst gezegd aan denken. Verder zie je van bovenaf twee cirkelvormen waaronder een helemaal rond, glazen panoramadak.
Diezelfde vormen komen ook terug in het interieur — en dan hebben we het niet gewoon over het stuur, want dat heeft eerder iets rechthoekigs. In de plaats daarvan loopt één van de cirkels die je van bovenaf ziet naadloos door in het infotainmentscherm, dat een soort afgeronde tafel op het dashboard vormt. Daarnaast krijgt de cabine ook twee echte koffietafeltjes mee in de middentunnel, en de verwijzingen naar Italiaanse huiselijkheid gaan nog verder. Zo ging Lancia voor de stoelen van zijn Pu+Ra HPE een samenwerking aan met meubelmaker Cassina, het het resultaat zijn prachtige retrostoelen in geel velours.
’High Performance Electric’
Ook qua naam verwijst de Pu+Ra HPE naar het verleden van Lancia. Zo is het Pu+Ra-deel als afkorting voor ‘puur en radicaal’ wel een hint naar de toekomst van het merk, maar herkennen liefhebbers de HPE-naam van de Beta HPE shooting brake. Hier staan die letters echter niet meer voor ‘High Performance Estate’ maar wel voor ‘High Performance Electric’ want jawel: deze conceptcar is zuiver elektrisch. Over vermogen zwijgen de Italianen echter nog in alle talen, al zou het studiemodel wel best zuinig worden. Lancia spreekt namelijk over een rijbereik van 700 kilometer en een verbruik van amper 10 kWh/100 km, maar een fractie meer dan wat de hyperefficiënte Mercedes EQXX Concept laat optekenen.
Veel zijn we daar echter niet mee, want een productiemodel op basis van deze Pu+Ra HPE hoeven we niet meteen te verwachten. Lancia belooft echter wel heel wat elementen van zijn design te integreren in zijn aankomende modellen, en we weten ook al even welke dat gaan worden. Zo verwachten we in 2024 eindelijk een vervanger voor de Ypsilon, die nog over (weliswaar geëlektrificeerde) verbrandingsmotoren zal beschikken. In 2026 is het de beurt aan een zuiver elektrische SUV en in 2028 volgt een nieuwe Delta, eveneens een EV. Vanaf 2026 zal Lancia dan ook enkel elektrische auto’s meer lanceren.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen