Caterham onthult alweer een variatie op zijn iconische Seven, maar dit is er wel echt eentje om rekening mee te houden. Deze EV Seven is namelijk, zoals de naam al doet vermoeden, zuiver elektrisch. Productieplannen heeft Caterham niet meteen, maar dat maakt de cijfers niet minder veelbelovend.
Kijk je er de Caterham-catalogus op na, dan zie je op het eerste gezicht meerdere keren dezelfde auto. De Britten bouwen namelijk al sinds jaar en dag variaties op de Seven, maar dan met verschillende motoren in het vooronder. Dat gaat dan van een 660 cc klein motorfietsblokje tot een 310 pk sterke Ford-2.0, maar voor alle varianten geldt dat er in combinatie met het lichte gewicht van de Seven flink wat plezier mee te beleven valt. En dat moet ook zo blijven wanneer het merk de elektrische toer op gaat.
Elektrische leerschool
Caterham heeft namelijk het doek getrokken van zijn eerste elektrische probeersel en inderdaad: ook dat is gebaseerd op de Seven. Zo moet je flink je best doen om deze EV Seven van buitenaf te onderscheiden van pakweg een Seven 620, al kunnen de stickers je daarbij natuurlijk wel helpen. Het grootste nieuws bevindt zich dan ook onderhuids, waar Caterham een elektromotor op de achteras combineert met een accupakket van 51 kWh bruto en 40 kWh netto. Die buffer is volgens Caterham zo groot om de batterij te beschermen bij herhaaldelijk circuitgebruik, en het rijbereik drukt de constructeur dan ook niet uit in kilometers. In de plaats daarvan belooft Caterham dat er met de EV Seven 20 minuten intensief geracet kan worden, en nadien is de auto na 15 minuutjes opladen goed voor nog eens 20 minuten vertier.
Op vlak van vertier zou de EV Seven ook weinig moeten onderdoen, want de auto weegt maar 70 kilogram meer dan de gemiddelde combustie-Caterham. Dat geeft de elektrische variant een leeggewicht van net geen 700 kilo's, die zonder moeite in beweging moeten komen dankzij de 240 pk en 250 Nm sterke elektromotor. Zo sprint de EV Seven naar de 100 km/u in amper 4 seconden, terwijl de Bilstein-dempers moeten zorgen voor de nodige dynamiek tijdens het betere bochtenwerk. Is dit nu de eerste EV waar je het warm van krijgt, dan moeten we je teleurstellen: deze Caterham is niet bedoeld voor productie... Of toch voorlopig, want de Britten zeggen wel lessen te trekken uit dit studiemodel voor een toekomstige, elektrische Caterham.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen