Niet enkel de Chinezen zijn op veroveringspad in Europa, ook Volkswagen wil terug een serieus deel van de koek in China. Dat wil het doen met deze ID.Code en het nieuwe submerk ID.UX.
2023 was een vervelend jaar voor Volkswagen. Want niet enkel was het Duitse merk jarenlang dé marktleider in China, China was ook de grootste markt voor de Volkswagen Group. Tot BYD daar een stokje voor stak vorig jaar. De Duitsers zijn dus terug op oorlogspad, met een blitzkrieg aan nieuwe modellen en submerken.
ID. Code
Tijdens het autosalon van Beijing heeft Volkswagen de ID. CODE voorgesteld. Een conceptwagen die de nieuwe designtaal van het merk moet tonen voor de Chinese markt. Opmerkelijk is dat die taal een opvallend sportiever schrift heeft. Brede wielkasten, een sterk aflopende daklijn en een zelfzekere blik. Zou dit de nieuwe ID.4 zijn, VW zou een hoop Europese klanten gelukkig maken!
Maak trouwens niet de fout door te denken dat hij vooraan joekels van lichten heeft. Die compacte lichten zijn namelijk omhuld door een dikke witte streep. Zo'n streep bestaat uit 967 leds en heeft "3D-ogen" die je kunnen volgens als je naar de auto loopt. Waar normaal een grille zou zijn hangt nu het "Light Screen", een op het eerste gezicht in koetswerkkleur gespoten plaat die zaken kan projecteren zoals het weerbericht, seizoensgebonden sferen of zelfs een hartje wanneer iemand je af laat slaan. Tenslotte kunnen op de ramen een menselijke avatar worden geprojecteerd die een praatje met je kan slaan. Moest je het je afvragen: ja, de ID. CODE heeft (gelukkig) ook nog vier wielen.
Inhaalslag met 20 tal modellen
De ID. CODE geeft alvast het startschot voor een inhaalslag in China. Om zo BYD terug van de troon te kunnen stoten. Zo zal VW de ID.-familie tegen 2030 laten groeien tot 16 modellen, waarvan 5 modellen die onder het ID.UX-submerk zullen worden uitgebracht. Die ID.UX wordt het lifestyle submerk van VW in China. De ID.UNYX zal dit jaar nog op de Chinese markt komen en is in feite een Cupra Tavascan met VW-badges.
Volkswagen wedt trouwens niet op maar één paard. Tegen 2030 zal het in China ook nog 12 nieuwe modellen met verbrandingsmotor en 6 modellen met hybridemotor hebben gelanceerd. Alle modellen zullen lokaal worden geproduceerd en technologie lenen van lokale merken via partnerschappen met onder meer XPENG. Of het genoeg is om BYD terug van de troon te stoten is maar de vraag, maar aan de moeite die VW doet voor China zal het niet liggen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen