Juich als je van compacte, broodeerlijke autootjes houdt. Volkswagen gaat zich namelijk eindelijk weer in dat segment wagen, maar dan wel in elektrische vorm. Bij wijze van voorsmaakje toont het merk nu al de ID. Every1, de spirituele opvolger van wijlen de e-Up!… Maar dan nog schattiger, stel je voor.
Ze weten het zelf maar al te goed: er moet iets gaan veranderen bij Volkswagen. Zo kampt één van de nochtans bekendste autobouwers ter wereld met financiële moeilijkheden terwijl zijn elektrische modellen te moeizaam over de toonbank gaan. Tegelijk kregen die ID.-modellen ook te maken met kritiek omdat hun designs enigszins geforceerd en niet altijd even aantrekkelijk waren. Tijd dus om aan al die zaken iets te gaan doen, en ook geen klein beetje.
Tussen Up! en Polo
Maak namelijk kennis met de ID. Every1, een auto die als voorbode voor de aankomende ID.1 geldt. Hoewel er dus nog steeds een ‘ID.’-naam op die voorbode kleeft, breekt deze compacte knaap toch aanzienlijk met de gekende productiemodellen. Je kijkt hier dus naar een traditionele hatchback en dat is er ook eentje die auf wiedersehen zegt tegen agressieve, scherpe designs. In de plaats daarvan verrast de ID. Every1 met een vriendelijk afgerond lijnenspel, koplampen die doen denken aan pretoogjes en een achterpartij die het midden zoekt tussen de Volkswagen Up! en pakweg een Polo van een paar generaties terug.

Dat laatste geldt ook qua formaat want met zijn 3,88 meter lengte zit de ID. Every1 ergens tussen het A- en het B-segment in. Binnenin belooft Volkswagen echter de ruimte van een volwaardige B-segmenter met bijvoorbeeld 305 liter koffervolume. De zitplaatsen blijven dan weer beperkt tot vier stuks maar laat dat de pret niet drukken, want ook het interieur is een feest om naar te kijken. Zo heeft Volkswagen veelvuldig gebruik gemaakt van gerecycleerde materialen die het in een soort terrazzo-structuur heeft vormgegeven. Op het stuur en onder het aanraakscherm zitten er dan weer fysieke knopjes — iemand heeft geleerd uit zijn fouten.
Minder dan 20.000 euro
Het blijft trouwens niet bij kijken want als we de Duitsers mogen geloven, kan deze ID. Every1 conceptcar ook echt rijden. Dat doet hij tot een topsnelheid van 130 km/u dankzij een elektromotortje met 95 pk op de vooras. Over de accu mogen we nog niks weten, behalve dat het rijbereik ten minste 250 kilometer zal bedragen. Al die techniek maakt deel uit van het MEB Entry-platform waar bijvoorbeeld ook de ID. 2All Concept gebruik van maakte, al wordt de productieversie van deze ID. Every1 volgens Volkswagen wel de eerste om uit te pakken met een nieuwe, krachtige software-architectuur.

Toch belooft Volkswagen om die ID.1 voor minder dan 20.000 euro op de markt te brengen. Eerst is het echter nog de beurt aan de ID.2 op basis van de ID. 2All Concept en die gaat in productievorm zo’n 25.000 euro kosten. Daarmee kennen we alvast twee van de vier nieuwe, betaalbare EV’s die Volkswagen op dit MEB Entry-platform belooft te onthullen tegen eind 2027, en waar vermoedelijk ook een crossoverversie van de ID.2 bij zal horen.
De kans is groot dat ook die nog voor deze ID.1 gelanceerd wordt want op de productieversie van deze ID. Every1 is het wachten tot 2027... Hopelijk voor Volkswagen zijn we dan al niet met z'n allen in een minstens even schattige Renault Twingo E-Tech gestapt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen