Daarvoor halen de Japanners een oude naam van onder het stof: “Century”. De modelnaam voor de meest luxueuze Toyota’s evolueert nu naar een echt submerk.
Ter ere van Sakichi
Bij ons rijden ze niet rond, maar in Japan schroeft Toyota al lange tijd Century’s in elkaar. Het model werd immers voor het eerst gebouwd in 1967, 100 jaar na de geboortedatum van de oprichter van Toyota, Sakichi Toyoda, vandaar zijn naam. Sindsdien zijn de wagens (een berline sinds 1967, in 2023 aangevuld met een SUV-variant) het favoriete vervoersmiddel om hooggeplaatste Japanners naar hun huis, werk of favoriete karaokébar te brengen.

Century wordt boven Lexus gepositioneerd in de merkenportefeuille van Toyota zal dan ook wagens bouwen waarin je achterin wil zitten. Geen wonder dus dat de concept car die het nieuwbakken submerk presenteert… een tweedeurs coupé is? Hè?!
Chauffeur-driven coupé
Inderdaad, een coupé, want Toyota wil van deze Century Coupé Concept de eerste chauffeur-driven coupé ter wereld maken. Door het ontbreken van een B-stijl en de dubbele schuifdeur in combinatie met een passagiersstoel die helemaal naar achteren schuift, heb je echter voldoende ruimte om plaats te nemen op de achterbank. Er zit zelfs een soort scheidingswand tussen passagier en bestuurder. De 26 duimsvelgen zorgen dan weer voor angstzweet bij je chauffeur.

Het feit dat deze Century zestig lagen lak krijgt en dat je het interieur op maat kan laten maken, zorgt dan weer dat je iets om over te praten hebt aan de toog van de lokale golfclub. Oh, en er zit een paraplu in een speciaal vakje. Dat hebben we al eerder gezien, al kunnen we niet precies zeggen waar... De Century zal trouwens eerst vooral carrière maken in Azië en de VS, maar een komst naar Europa lijkt niet uitgesloten. Zie jij ze als een bedreiging voor de "gevestigde waarden"?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen