Autonieuws: Fun

5x Porsche waar je het niet verwacht

Porsche kennen we vooral van sportwagens en, tja, de Cayenne. Wist je echter dat het Duitse merk al sinds 1931 haar expertise aanbiedt bij elk merk dat daar om vraagt? Wij verzamelden alvast 5 wagens waarvan je nooit verwacht dat Porsche er aan mee heeft gewerkt.

Ter verduidelijking, het is niet 'het merk' Porsche dat rechtstreeks werkt aan auto's van andere merken. Wel Porsche Engineering, dochterbedrijf van Porsche, dat in 1931 werd opgericht als Porsche Engineering Group, daarna van naam wisselde naar Porsche Consulting en tenslotte in 2001 haar uiteindelijk naam kreeg. Sinds 2012 is Porsche Engineering trouwens de eigenaar van de Nardò Ring in Italië.

Maar goed, laten we die hogesnelheidsovaal even opzij zetten en focussen op de wagens waar Porsche Engineering doorheen de jaren aan mee werkte. Wij verzamelden er alvast vijf waar je het nooit van had gedacht.

Seat Ibiza (Mk1)

Image
porsche-hulp-seat

Jawel, een geliefkoosde wagen onder de tuningbrigade heeft Porsche-technologie aan boord. Vrij belangrijke technologie trouwens, want zowel de motoren (1.2 en 1.5 benzine) als de aandrijving werd samen met Porsche ontwikkeld. Daardoor kan je onder de motorkap van sommige modellen een blok terugvinden waarop de badge 'System Porsche' prijkt. Een badge die Seat destijds 7 Duitse mark aan Porsche kostte per verkocht model.

Mercedes-Benz 500E

Image
porsche-hulp-mercedes

We spreken begin jaren 90 en van AMG als vaste partner bij Mercedes was nog net geen sprake (pas in 1993). Daarom zocht het merk met de ster haar heil bij Porsche om een opgepepte versie van de W124 te creëren. Die kwam ten tonele als de 500E en werd met de hand gebouwd door Porsche Engineering. Onder de kap een atmosferische 5-liter V8 met 326 pk vanuit de SL500. In 1994 kreeg de wagen een facelift en ging hij door het leven als de E500. De Mercedes E-Klasse was geboren...

Lada Samara

Image
 porsche-hulp-lada

Je mag met elke Lada lachen, maar niet met de Samara. Want lachen met de Samara is lachen met Porsche. Nu ja, de Duitsers werden ten hulp geroepen voor de ontwikkeling van de motoren. En hoewel Het Communisme riep dat ze enkel Porsche nodig hadden voor de ontwikkeling van de kop van de motor (voor de rest waren ze uiteraard slim genoeg), wordt globaal aangenomen dat Porsches hulp veel verder ging dan dat. Tof weetje, in 1990 werd Jacky Ickx zevende in Parijs-Dakar achter het stuur van de Samara T3.

Audi RS2

Image
porsche-hulp-audi

Toen de productie van de 500E ten einde liep was Porsche Engineering op zoek naar een nieuw project. Die vonden ze in samenwerking met Audi. Waardoor misschien wel het meest bekende 'niet-Porsche, maar wel door Porsche'-product werd geboren; de Audi RS2. Audi zorgde voor de onderdelen, Porsche vees de wagen in elkaar en veranderde in één adem de motor (grotere turbo, intercooler en injectoren), de ophanging en de remmen.

Opel Zafira (A)

Image
porsche-hulp-opel

Nou, die had je niet zien aankomen hé? Porsche werd door Opel bij de ontwikkeling van de eerste generatie Zafira geroepen. Je weet wel, de monovolume van Opel. Wat Porsche juist deed? Wel, zelf spreken ze van 'complete samenwerking in de ontwikkeling'. Vaag natuurlijk. Wolfgang Dürheimer - nu CEO van Bugatti en Bentley, destijds ontwikkelingchef van Porsche - heeft het specifiek over het Flex7-zitsysteem. Inderdaad, dankzij Porsche kan je met zeven in de Zafira kruipen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen