Ben je ook nog aan het bekomen van het designpareltje dat de nieuwe Audi A5 Avant is? Temper je enthousiasme alvast, want in zijn basisversie oogt hij plots een stuk, tja, banaler.
Snel even opfrissen: de opvolger van de Audi A4 Berline en Avant gaat voortaan door het leven als A5 Berline en Avant (CHECK HET HIER EVEN). Een naamwissel die meteen ook hoge ogen wierp door het design. Want het moet gezegd: zeker de nieuwe A5 Avant ziet er uit om duimen en vingers af te likken. Onze Duitse buren kunnen zelfs al aan de slag in de configurator! Al toont die configurator vooral dat je weinig indruk gaat maken met een basisversie.
Dikke jetser joh!
Zoals het een échte Audi betaamt, krijgt ook de A5 Avant een uitgebreide optielijst. Opties die je nodig zal hebben om het uiterlijk aan te dikken. Te beginnen met de velgen die in de basis (in Duitsland) amper 17-duims groot zijn. Ze zullen zonder twijfel een voortreffelijk rijcomfort geven (wegens extra veel rubber er rond), maar één blik op de flank toont toch dat je minstens een maatje groter wil.
De basisversie wordt in Duitsland ook uitgevoerd in het wit. Nee, niet metaalwit, maar gewoon een uni lak. Ach, geen paniek, voor nog geen 930 euro heb je al een ander kleurtje (slik). Goed nieuws echter, je geraakt er zo mee weg als je even 2.650 euro neerlegt voor het S Line-pack. Slinkse rakkers daar bij Audi...
Lege plank
Ook één van dé opvallende elementen in het interieur ontbreekt op de basis A5. We hebben het dan over het derde scherm voor de passagier. Toegegeven, ook wij hebben daar geen nood aan, maar Audi's oplossing is op z'n minst opvallend. A5's zonder dat scherm krijgen namelijk een joekel van een lege plaat in pianolak pal voor de passagier. Handig om je kruiswoordraadselboekje tegen te houden onderweg naar het zuiden van Frankrijk, maar vanuit een stilistisch oogpunt is het toch ook niet alles.
De stoffen stoeltjes? Die zijn misschien ook wat karig. Of eerlijker nog; best saai qua motief. Wederom geen paniek, want dat derde digitale schermpje zit vervat in het Tech-pak voor een luttele 6.130 euro en voor 1.880 euro beschik je al over een kunstlederen interieur. Het gevolg? Die basis A5 Avant van 46.850 euro met 150 pk sterke 2-liter viercilinder benzine en automaat kruipt dus al snel naar de 60.000 euro. Vergeet niet, het gaat hier over prijzen voor de Duitse markt. Al blijven wij met de hamvraag zitten: wie heeft er 60.000 euro veil voor een niet fiscaal aftrekbare Duitse zakenstation? Iemand?
Reacties
door Benny Dormaels
door Peter
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen