Statistieken liegen niet (of kan je op z'n minst interpreteren zodat het je goed uit komt)! De meest recente cijfers tonen dat Europeanen steeds vaker de crossover links laten liggen in ruil voor een hatchback. Waardoor het misschien wel tijd is om de compacte MPV terug te introduceren. Bij Toyota is dat zelfs een eitje, want het kan simpelweg de Sienta importeren.
Sien-watte?
Misschien heb je ooit al gehoord van de Sienna minivan die Toyota vooral voor Amerika bouwt. Wel in eigen land Japan heeft die Sienna een klein broertje: de Sienta. Die Sienta mag je gerust zien als de moderne opvolger van de bij ons gekende Yaris Verso. De huidige derde generatie draait alweer mee sind 2022 en staat op het platform van de huidige Yaris.

Tegenover die yaris adopteert de Sienta een compleet eigen vormtaal. Het is te zeggen: Toyota ging duidelijk zijn inspiratie halen bij de Fiat Panda. Nee, niet de nieuwe Grande Panda die momenteel de spotlights domineert, wel het huidige instapmodel. Van plagiaat kan je Toyota evenwel niet beschuldigen, want het Japanse merk voegt er zijn eigen twist aan toe.
Schuifdeuren, yes!
Toyota's Panda, excuseer Sienta, is met zijn lengte van 4,26 meter maar liefst 38 cm langer dan de Yaris Verso die we collectief willen vergeten. En hoewel hij daarmee nog steeds 13 cm korter is dan de gloednieuwe Citroën C3 Aircross, krijgt de Sienta net zoals die Fransoos 7 zitplaatsen.
Daar stopt het gebruiksgemak niet, want de Sienta heeft nog een trucje op de flank. De Japanse Panda komt namelijk met schuifdeuren die je met een trap onder de carrosserie kan openen! Weet je nog, toen praktische gezinswagens met schuifdeuren doodnormaal waren? Wel, deze Sienta bewijst nog eens waarom dat het geval is.
Hybride, zoals de Yaris
Gezien de Sienta zijn platform deelt met de huidige generatie Yaris, zal het je niet verbazen dat hij met de gekende 1.5-liter driecilinder hybridemotor wordt verkocht. Daardoor kan hij pronken met zuinige prestaties. Weerom: exact wat gezinnen in Europa zoeken.

In Japan vraag Toyota alvast omgerekend 17.409 euro voor de basisversie met hybridemotor. Ter vergelijking: een Yaris Hybrid kost in Japan omgerekend zo'n 22.000 euro. Wat denk je, moet Toyota deze Sienta naar Europa brengen?

Reacties
door R. C.
Lijkt op de oude yaris verso 👌
door Anoniem
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen