Verdenk je de EX30 Cross Country ervan dat het een slimme marketingverpakking is om extra volume te scoren? Dan heb je grotendeels gelijk. Volvo verwacht weliswaar geen al te grote volumes van deze nieuwe topversie, maar toch mag je erop aan dat hij een bijkomend publiek zal kunnen aanspreken.

Kebnekaise zei je?
De verleidingsact van de EX30 Cross Country zit ‘m vooral in extra uiterlijk vertoon. Zo valt het model op door de extra kunststof koetswerkelementen die ‘m een stoerdere uitstraling geven. Het warm water hebben ze niet uitgevonden; er zijn de klassieke aanpassingen aan de wielkasten en skidplates, aangevuld met grotere specifieke wieldesigns en natuurlijk de lichtjes hogere rijpositie. De EX30 is 1,9 cm hoger dan zijn gewone broers, en dat geeft ‘m zichtbaar meteen een meer avontuurlijke présence. Volvo voorziet ook een paar typisch Zweedse aardigheidjes zoals een klein kunstwerkje aan de voorkant (waar normaal het radiatorrooster zit). Daar staat het reliëf en de coördinaten van de Kebnekaise, een bergketen in het noorden van Zweden en een inspiratiebron voor veel van de Volvo ontwerpers. Achteraan, op de achterklep, heeft Volvo een handige ‘Will it fit?’-handleiding toegevoegd, zodat je precies weet hoeveel uitrusting je kunt meenemen in de koffer. Voor alle duidelijkheid: niet zo heel veel want een ruimtewonder is de EX30 Cross Country vooralsnog niet geworden.

Dat neemt niet weg dat deze Cross Country versie een leuk uitziende stads-SUV is geworden waarvoor de marketeers nog net niet het vreselijke etiket “voor de stadsjungle” hebben boven gehaald. Dat ie vooral de meer actieve (wellicht jongere) mensen aanspreekt is volstrekt legitiem en het model verdient met zijn onderscheidende looks absoluut zijn plek in de EX30 line-up. Wel vinden we het jammer dat je slechts kan kiezen uit 5 koetswerkkleuren, een vervelende trend die we ook bij andere merken wel meer zien de laatste tijd.
Altijd de krachtigste en de snelste
Wie de natuur en het avontuur wil opzoeken, die heeft natuurlijk nood aan vierwielaandrijving. En dus kiest Volvo ervoor om de Cross Country te baseren op de Ultra Twin Motor Performance topversie van 428 pk met All Wheel Drive. Die krijgt nog altijd een 69 kWh batterij (65 kWh netto) die zich in 26 minuten van 10 tot 80% laat opladen. Qua verbruik en rijbereik moet je (vooral door de hogere rijpositie) wel een fractie aan efficiëntie inboeten want deze Cross Country komt volgens de WLTP-meetcyclus 427 km ver en hij verbruikt 18,7 kWh per 100 km. Bij de gewone EX30 Twin Performance is dat respectievelijk 450 km en 17,5 kWh. Al bij al een te verwaarlozen verschil dus. Oh ja, aan flitsende prestaties is er trouwens geen gebrek want de EX30 Cross Country schiet in 3,7 seconden naar 100 km/u. Dat is weliswaar 0,1 seconde trager dan de gewone variant maar nog altijd belachelijk snel, zelfs naar EV-normen.

Die prestaties hebben we niet echt kunnen uittesten. Volvo liet ons met de auto namelijk los op een bevroren meer aan de Poolcirkel, kwestie van het avontuurlijke karakter van het model in de verf te zetten. In combinatie met speciale noppenbanden had de EX30 XC verbazend veel grip op sneeuw en ijs, al vonden we het tegelijk ook jammer dat het eeuwige veiligheidsimago van Volvo ervoor zorgde dat we de ESP- en tractiehulp nooit helemaal konden uitschakelen. De spectaculaire powerslides die we in ons hoofd hadden zijn er dus niet gekomen, maar met het ESP op halve waakzaamheid, konden we de EX30 XC toch enigszins verleiden tot het leukere glijwerk waarbij de precieze besturing zeker bijdraagt tot het algemene fun-gehalte. Daarover gesproken: je kan die stuur-input trouwens via de software op 3 standen zetten: zacht, medium en stevig.

Heerlijk zitmeubilair… vooraan
We konden deze nieuwe avonturenversie dus niet op de gewone openbare weg rijden. Maar gelukkig hebben we de EX30 al uitvoerig getest en ook op het ijsparcours kwamen we meteen tot de reeds gekende vaststellingen. Bij de positieve punten noteren we vooral het zeer leuk ontworpen interieur met grote horizontale soundbar bovenaan het dashboard, de trendy en typische Zweedse sfeer aan boord en natuurlijk het geweldige zitmeubilair. Want in een Volvo zit je altijd als gegoten, en dat is bij deze Cross Country niet anders. De stoelen zien er trouwens ook heel uitnodigend uit, en ze zijn in tig richtingen elektrisch verstelbaar.

Bij de mindere punten noteren we nog altijd de eerder beperkte beenruimte achterin en het feit dat je voor het lezen van de (digitale) snelheid je blik best wel ver moet afleiden. Nochtans beweerden de aanwezige Volvo-lui dat de meer dan 100.000 klanten die al een EX30 in ontvangst mochten nemen, daar niet bepaald over klagen. Om dan een uurtje later toch halvelings mee te geven dat de Volvo-ingenieurs verschillende oplossingen voor dit onbestaand probleem aan het bekijken zijn.
Besluit
De EX30 Cross Country is een prettige aanvulling op het bestaande gamma en hij houdt meteen ook een leuke traditie levend van eerdere Cross Country modellen in het Volvo spectrum. Bovendien is het model voor Volvo ook de allereerste volledige elektrische XC én ook de eerste SUV met Cross Country saus.

Omdat hem het karakter toegedicht wordt van een durfal wilde Volvo hem absoluut met vierwielaandrijving uitrusten, wat meteen ook resulteert in onversneden sportwagenprestaties. Keerzijde van de medaille is dan wel de vrij hoge prijs van 57.250 euro (dat is een XC-toeslag van 2.000 euro tegenover de ‘gewone’ versie), waarmee het meteen de duurste EX30 uit het gamma wordt. Het goede nieuws is wel dat je er de Belgische economie en werkgelegenheid mee steunt, want vanaf de lente zal het model (net als de andere EX30’s) van de band lopen in de fabriek in Gent.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen