Kwaliteitsonderzoeken vertellen uiteraard niet het volledige verhaal. Ergens rijden er Japanse wagens rond die nog geen half jaar zonder garagebezoek kunnen, of wagens van een bepaald Brits-Indisch concern die al decennia probleemloos rondrijden. En dat in tegenstelling tot wat de grote marktonderzoeken beweren. Toch geven deze analyses vaak een belangrijke tendens mee. Zoals dit onderzoek van het Zweedse platform Kvdbil naar de gezondheid van batterijen van tweedehands EV’s.
Meer dan 90%
Meer dan 1.300 tweedehands EV’s en PHEV’s gingen op de spreekwoordelijke loopband voor een fitheidstest. Het resultaat? De meeste gebruikte elektrische auto’s scoren nog steeds boven de 90 procent accugezondheid (State of Health), zelfs na jaren intensief gebruik. Voornamelijk doordat de koeltechniek van moderne EV’s steeds beter wordt, wat een uitstekend thermisch management oplevert.

Daarnaast geeft de organisatie ook mee welke factoren invloed hebben op de levensduur van je accu, meer bepaald de gebruiksgewoonten, klimaat en leeftijd van de auto. Zo mag je je EV niet te vaak boven de 80% opladen en bescherm je hem ook best tegen extreme kou en hitte als je zijn State of Health zo hoog mogelijk wil houden.
Top 10
Maar goed, jij was hier uiteraard vooral om de top tien te ontdekken. En wat blijkt? Dat Kia’s de minste happen uit hun batterij nemen, met de eerst twee plaatsen in dit klassement. De volledige top 10 vind je hieronder:
1. Kia EV6
2. Kia e‑Niro
4. Opel Mokka‑e
5. Mazda MX‑30
7. Fiat 500e
9. Citroën ë‑C4
10. Volkswagen ID.4
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen