Autonieuws: Mobiliteit

Knotsgekke tweezitter met schaardeuren gaat al na één jaar uit productie

Meer nog, een volledig merk wordt naar de eeuwige jachtvelden verwezen.

Automerken komen en gaan. Zeker in de transitieperiode waar we ons vandaag in bevinden, is dat niet onlogisch. Ook de Renault Group trekt de stekker uit één van haar dochtermerken. Uiteraard niet uit Renault zelf of Dacia, zij nestelen zich vlot in de kopgroep van de verschillende verkooplijstjes. En ook sportief dochtermerk Alpine gaat een mooie toekomst tegemoet, met de uitbreiding van het gamma. Neen, het is Mobilize dat ophoudt te bestaan.

Mobi-wat?

Als je het hoort donderen in Keulen, is dat niet geheel onlogisch. Mobilize omsloeg een aantal diensten van Renault gericht op micromobiliteit. Daar vielen onder andere een aantal deelwageninitiatieven onder, maar ook laadinfrastructuur én de Mobilize Duo, een microwagen die pas vorig jaar werd gelanceerd.

Image
Test Mobilize Duo 2024

Met vleugeldeuren en een tweezitsopstelling waar je met twee achter elkaar zit leek hij de spirituele opvolger van de Renault Twizzy, maar collega Joram legt je hier uit waarom dat toch niet het geval was.

Beperkte winst

Maar waarom trekt Renault nu al de stekker uit het merk? De Fransen omschrijven die beslissing als volgt: “Het merk Mobilize werd in 2021 opgericht om de Renault Groep in staat te stellen te diversifiëren door kansen buiten de klassieke automobielproductie aan te grijpen. Het vervulde zijn rol als incubator en innovatiemotor door de expertise van de Groep op nieuwe gebieden te versterken, kansen met een groot potentieel te identificeren en te ontwikkelen, en minder relevante wegen te verlaten. Sommige activiteiten die door Mobilize Beyond Automotive zijn ontwikkeld, worden stopgezet, hetzij omdat ze beperkte winstvooruitzichten hebben, hetzij omdat ze niet direct bijdragen aan de strategische prioriteiten van de groep.”

Image
Test Mobilize Duo 2024

Vertaling: Mobilize bleek niet zo winstgevend als gedacht. Bovendien was het merk het geesteskind van voormalig CEO Luca De Meo. Diens opvolger is de micromobiliteit dus duidelijk minder genegen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen