Naast een 330 pk sterke variant van de Quattroporte heeft Maserati ook een splinternieuwe Ghibli bij. En om de lancering ineens goed te doen bieden ze een fonkelnieuwe diesel en vierwielaandrijving aan.
Ze noemen het zelf de allereerste sportieve luxe middenkassesedan in de geschiedenis van Maserati. Motorisch is er keuze uit twee turbogeblazen V6 benzinemotoren en een nieuwe diesel. Die diesel werd ontwikkeld door Maserati zelf, onder goedkeurend oog van Paolo Martinelli, vroeger chief engineer bij Ferrari. De diesel verbruikt volgens Maserati minder dan 6l /100 km in de NEDC-cyclus.
Het design neemt de Ghibli over van zijn broers - al heeft Maserati het over zusjes. De grille is geïnspireerd op die van de GranTurismo en de achterlichten kan je linken aan de Quattroporte. Toch oogt hij dankzij zijn gedrongen - dynamische - lijn sportiever dan die Quattroporte.
Onder de kap dus keuze tussen twee V6'en, waarvan de krachtigste als Ghibli S wordt betiteld. Die krijgt 410 pk en 550 Nm mee. Ook de Ghibli S Q4 met vierwielaandrijving. De Ghibli S bereikt de 0-100 in slechts 5 seconden, de S Q4 doet het 0,2 seconden sneller. Daaronder vinden we een Ghibli met 330 pk en nog steeds 500 Nm. Die sprint in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u.
De diesel is ook een 3.0 V6. Deze ontwikkelt 275 pk en 600 Nm, waarbij de 0-100 km/u in 6,3 seconden wordt gehaald. Het verbruik is volgens Maserati erg laag, met 6l /100 km. Ter vergelijking: een Ghibli 3.0 V6T benzine verbruikt in theorie 9,6 l/100 km.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen