Het is een concept die we eerder al aankondigde, deze Eolab. Toen ging-ie nog 2 liter per honderd kilometer verbruiken, maar onderweg stond de wind blijkbaar goed, want de uiteindelijke concept komt toe met maar 1 liter benzine.
Plug-in hybride
Juist ja, benzine. Onder de kap van conceptwagen zit een kleine driecilinder benzine van 0.9-liter die 75 pk en 95 Nm koppel opwekt. Natuurlijk haal je daarmee stukken meer dan 1 liter per honderd kilometer. Daarom krijgt dat torretje assistentie van een elektromotor. Het resultaat? Een elektrische range van zo'n 60 km, een versnellingsbak met drie verzetten en - moeten we het nog zeggen? - een verbruik van 1 liter per honderd kilometer.
Ook verantwoordelijk zijn het aerodynamisch design en het gebruik van aluminium en ander licht goed. Daardoor weegt de Eolab maar liefst 400 kilo lichter dan een vergelijkbare middenklasser. Of er ooit een productievariant van komt? Hopelijk. Al zal de technologie eronder waarschijnlijk zijn weg vinden naar andere Renault-modellen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen