Autonieuws: Officieel

Audi hernoemt compleet motorengamma, creëert chaos

Audi heeft besloten nog eens goed te morrelen met de naamgeving van haar vermogensaanduiding. Waardoor er binnenkort niet meer 2.0 TFSI achterop de koffer staat. Wel twee cijfers, gaande van 30 tot 70. De berekening daarachter is echter breinbrekend.

Weet je nog toen een 330i beschikte over een 3-liter en de Mercedes 55 gebruikte om daadwerkelijk een 5.5-liter aan te duiden? Tijden zijn echter veranderd, want zowel bij BMW en Mercedes slaan getallen niet meer op motorinhoud. Audi, die bleven eigenzinnig door gewoon 1.4 TFSI of 2.0 TDI op de koffer te plakken. Lekker logisch.

Te logisch.

Audi heeft namelijk besloten heel haar naamgeving overhoop te gooien om tot BMW- en Mercedesiaanse toestanden te komen. Nee serieus, Audi gaat zelfs de prijs kapen als meest ingewikkelde namengever voor haar motoren. De uitleg gaan we dan ook integraal over nemen van Audi, bij deze:

De referentiewaarde voor de nieuwe typeaanduidingen is het aandrijfvermogen van het betreffende model in kilowatt (kW). Daarbij verdeelt Audi zijn modellengamma in vermogensniveaus – vertegenwoordigd door tweecijferige combinaties. Zo staat de cijfercombinatie ‘30’ voortaan op de achterkant van die modellen die over een vermogen tussen 81 en 96 kW beschikken. ‘45’ staat voor het vermogensbereik van 169 tot 185 kW. De vermogensklasse boven 400 kW vormt de top van het Audi-modellengamma. Hiervoor staat de cijfercombinatie ‘70’. De cijfers worden telkens aangevuld met de motortechnologie – m.a.w. TFSI, TDI, g-tron of e-tron.

De cijfercombinaties voor de vermogensaanduiding in het Audi-gamma nemen telkens in stappen van vijf toe en vertegenwoordigen de hiërarchie zowel binnen een modellenreeks als binnen het volledige merkgamma. Volgens de nieuwe terminologie reikt het spectrum voortaan van de Audi Q2 30 TFSI met 85 kW tot de Audi Q7 50 TDI met 200 kW. De sportieve S- en RS-topmodellen evenals de Audi R8 nemen een bijzondere plaats in het gamma in. Zij behouden hun klassieke benaming en verwijzen daardoor naar hun toppositie in het modellenaanbod.

Als iemand dit in duidelijk Nederlands uit kan leggen, gelieve een mailtje te sturen naar redactie@autofans.be...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen