Autonieuws: Officieel

Officieel: Audi S6 is dieselstoof in Europa, benzinedrinker in VS (2019)

Audi heeft het doek gehaald van haar nieuwe generatie S6. Die zal voor het eerst in de geschiedenis van het merk door het leven gaan als diesel. Een V6 diesel met hybride-set-up en 349 pk en 700 Nm ter beschikking. Het einde van een tijdperk, of een logische evolutie?

Zonder twijfel zal Audi vandaag een grote groep Autofans schofferen in Europa met het uitbrengen van een diesel-S6. Te meer omdat andere continenten een S6 krijgen met de twin-turbo 2.9-liter V6 benzine vanuit de Audi RS 4. Dat blok is goed voor 450 pk en 600 Nm. Niet voor Europa dus, want wij krijgen dieselkracht in de S6. Al is dat niet eens zo onlogisch...

Van SQ5 naar S6

Kijk, de S-modellen van Audi werden altijd met een duidelijk doel in elkaar geschroefd: comfortabele kilometervreters die je in een sneltempo van A naar B kunnen brengen. Draai en keer dus ook hoe je het wil maar een diesel leent zich beter om kilometers op te souperen dan een meer dorstige benzine. Daarnaast laat moderne technologie het evenzeer toe dat diesels ook verdikkeme snel kunnen zijn.

Image
audi s6 berline avant 2019

Volgens Audi is de 3-liter V6 TDI vanuit de Audi SQ5 ideaal voor S6. Die krijgt een een elektrisch aangedreven compressor en een 48 Volt boordspanningssysteem. In pure cijfers? 349 pk en (vooral) 700 Nm aan koppel tussen 2.500 en 3.100 toeren per minuut. Daardoor wordt dit een koppelbeul met misschien wat minder rijplezier maar wel extra rijcomfort.

Op punt

De cijfers zijn dan ook S-waardig: 5 seconden naar de honderd en een top van 250 km/u. Perfect wat je verwacht van een S6. Wat je niet verwacht van een S6 zijn de lage verbruikswaarden. Audi spreekt over een normverbruik van minimaal 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 164 g/km.

Image
audi s6 berline avant 2019

Quattro-vierwielsturing, die is uiteraard standaard. Waarbij tot 85% van de kracht naar de achterwielen kan worden gezonden. Optioneel kan je nog een vierwielsturing aanvinken waarbij de achterwielen een stukje mee kunnen sturen. Standaard rolt de S6 op 20-duims velgen. Optioneel kan je daar keramische remmen achter verstoppen. Om het rijgedrag nog naar een iets hoger plan te tillen kan je tenslotte nog voor een sportdifferentieel op de achteras gaan.

Pasen op zondag

Visueel is de nieuwe generatie S6 even verrassend als Pasen op zondag. Het bumperwerk is subtiel anders en achteraan tekenen de gekende vier einddempers present. Een ingetogen plunje dat S-modellen altijd heeft getypeerd. En ja kan voor of tegen deze designkeuze van Audi zijn maar het moet gezegd; de S6 Avant ziet er weer om duimen en vingers af te likken.

Image
audi s6 berline avant 2019

Binnenin geen heftige sportstoelen, kilometers Alcantara of koolstofvezel, alhoewel dit hoogstwaarschijnlijk optioneel verkrijgbaar zal zijn. Nee, de S6 pretendeert vooral comfortabel te zijn, om honderden kilometers te malen. Van Brussel naar Frankfurt en terug op een voormiddag, zeg maar. Audi vraagt minimaal 78.000 euro voor de S6 Berline, de S6 Avant is iets duurder met zijn startprijs van 80.300 euro. Vanaf de zomer beschikbaar. Net op tijd voor je autovakantie naar het Zuiden van Frankrijk...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen